• 1
  • 2
2023-02-15, 07:47
Medlem
Som rubriken lyder har jag funderingar på om det är vanligt att göra så. Har ni gjort det eller vet av någon som gjort liknande?
Citera
2023-02-15, 07:54
Medlem
SweKingCalles avatar
Jag vet en som brukar mygla på detta viset, jag tycker det är för jävla dåligt !

Nöden har ingen lag men denna person gör inte detta för att det krisar i plånboken utan för ren girighet.
Citera
2023-02-15, 07:55
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewwing
Som rubriken lyder har jag funderingar på om det är vanligt att göra så. Har ni gjort det eller vet av någon som gjort liknande?

Ja jag har haft tre sådana ärenden senaste året. Två av dem har vi naturligtvis inte kvar i anställning. Den tredje kunde vi inte fullt ut bevisa tyckte vi (vi var tidsmässigt lite för sena på bollen med att åtgärda) men efter samtal med medarbetaren och den andra arbetsgivaren så är det inte längre ett problem eftersom han/hon avslutade den andra anställningen.
Citera
2023-02-15, 07:57
Medlem
Worpzoarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja jag har haft tre sådana ärenden senaste året. Två av dem har vi naturligtvis inte kvar i anställning. Den tredje kunde vi inte fullt ut bevisa tyckte vi (vi var tidsmässigt lite för sena på bollen med att åtgärda) men efter samtal med medarbetaren och den andra arbetsgivaren så är det inte längre ett problem eftersom han/hon avslutade den andra anställningen.

Och skaffade en ny.
Citera
2023-02-15, 08:03
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Hur blev personen påkommen?
Citera
2023-02-15, 08:07
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worpzoars
Och skaffade en ny.

Det kan hända, går ju inte vaccinera folk mot att bete sig bedrägligt. Men kommer det fram en gång till så är det foten så klart.
Vi har eventuellt en liknande historia på gång nu men det handlar om långtidssjukskrivning och då är Försäkringskassan inblandad då de betalar ut sjukpenning.
Citera
2023-02-15, 08:13
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Hur blev personen påkommen?

Kan inte riktigt gå in på det för att det skulle bli för stor igenkänning tror jag. Men i ena fallet var det kund inblandad. Kunden hade fått besked om att vår medarbetare var sjuk för dagen men återkom sedan till oss då denne betjänats av vår sjukskrivne medarbetare annorstädes.

Då kontaktade vi den arbetsgivaren som bekräftade att det var riktiga uppgifter. De kollade flera datum då vår medarbetare varit sjuk tidigare och det visade sig att denne då arbetat hos dem vid flertalet tillfällen under sina sjukperioder.
Citera
2023-02-15, 08:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Kan inte riktigt gå in på det för att det skulle bli för stor igenkänning tror jag. Men i ena fallet var det kund inblandad. Kunden hade fått besked om att vår medarbetare var sjuk för dagen men återkom sedan till oss då denne betjänats av vår sjukskrivne medarbetare annorstädes.

Då kontaktade vi den arbetsgivaren som bekräftade att det var riktiga uppgifter. De kollade flera datum då vår medarbetare varit sjuk tidigare och det visade sig att denne då arbetat hos dem vid flertalet tillfällen under sina sjukperioder.
Smaskens! och sån skit får vi andra betala via skatten, de skulle stängas av permanent från all form av sjukförsäkring, arbetslöshetsförsäkring, jävla parasiter!! låt de jävlarna bo i ett dike hädanefter!
Citera
2023-02-15, 09:05
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Smaskens! och sån skit får vi andra betala via skatten, de skulle stängas av permanent från all form av sjukförsäkring, arbetslöshetsförsäkring, jävla parasiter!! låt de jävlarna bo i ett dike hädanefter!

Ja det är mycket olyckligt. Utöver att det är bedrägligt rent ekonomiskt så är det också riktigt taskigt mot kollegor och chef som får problem på jobbet när denne är ”sjuk”. Är man sjuk så är man sjuk, men att ljuga och sätta andra i skiten är lågt.
Citera
2023-02-15, 09:38
Medlem
Citat:

Lite nyfiken här, hur gjorde ni allt det här med hänsyn till GDPR? Bör inte det strida hårt att lämna ut uppgifter kring er anställde på detta sättet till en annan AG?
Citera
2023-02-15, 09:41
Medlem
Citat:

Ha, så jävla klantigt, menar du att personen ger sig på ett bedrägeri i form av att sjukanmäla sig för att jobba på ett annat ställe, och då väljer att jobba för en direkt konkurrent och dessutom blandar kunder mellan företagen? Som att be om att bli påkommen.

Citat:

TS: Givetvis finns det de som gör detta, men det brukar sluta med att de klantar sig och blir påkomna. En kollega råkar se dem i andra sammanhanget, eller chefen upptäcker att det finns ett systematiskt mönster i sjukskrivningarna, eller någon som vet om det blir sur och golar.

Å andra sidan, vad jag vet bryr sig inte arbetsgivarna om att ta några rättsliga påföljder (om det inte är något som grovt skadat dem själva, t.ex delat känslig information med konkurrent), så det värsta som kan hända är att du får sparken från ett eller båda jobb. Båda för att om den du jobbar "extra" hos inte vet om att det är det du gör så och får reda på det kanske den heller inte tycker det är så fräscht att vara motparten i ett bedrägeri och sparkar dig på ren princip.

Kom ihåg att räkna med karensdagen! Ska du göra detta är det inte värt det för någon enstaka dag, för maximal nytta ska du sjukskriva dig 14 dagar varje gång. Karensdagen går du förmodligen +/- 0 om du inte tjänar avsevärt bättre på ditt andra kneg.
Senast redigerad av guldduscharn 2023-02-15 kl. 09:43.
Citera
2023-02-15, 09:49
Medlem
Citat:
Det är grund för avsked. OBS "avsked", inte "uppsägning".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in