Citat:
Ursprungligen postat av
Addhoc
Kan inte riktigt gå in på det för att det skulle bli för stor igenkänning tror jag. Men i ena fallet var det kund inblandad. Kunden hade fått besked om att vår medarbetare var sjuk för dagen men återkom sedan till oss då denne betjänats av vår sjukskrivne medarbetare annorstädes.
Då kontaktade vi den arbetsgivaren som bekräftade att det var riktiga uppgifter. De kollade flera datum då vår medarbetare varit sjuk tidigare och det visade sig att denne då arbetat hos dem vid flertalet tillfällen under sina sjukperioder.
Ha, så jävla klantigt, menar du att personen ger sig på ett bedrägeri i form av att sjukanmäla sig för att jobba på ett annat ställe, och då väljer att jobba för en direkt konkurrent och dessutom
blandar kunder mellan företagen? Som att be om att bli påkommen.
Citat:
Ursprungligen postat av
ewwing
Som rubriken lyder har jag funderingar på om det är vanligt att göra så. Har ni gjort det eller vet av någon som gjort liknande?
TS: Givetvis finns det de som gör detta, men det brukar sluta med att de klantar sig och blir påkomna. En kollega råkar se dem i andra sammanhanget, eller chefen upptäcker att det finns ett systematiskt mönster i sjukskrivningarna, eller någon som vet om det blir sur och golar.
Å andra sidan, vad jag vet bryr sig inte arbetsgivarna om att ta några rättsliga påföljder (om det inte är något som grovt skadat dem själva, t.ex delat känslig information med konkurrent), så det värsta som kan hända är att du får sparken från ett eller båda jobb. Båda för att om den du jobbar "extra" hos inte vet om att det är det du gör så och får reda på det kanske den heller inte tycker det är så fräscht att vara motparten i ett bedrägeri och sparkar dig på ren princip.
Kom ihåg att räkna med karensdagen! Ska du göra detta är det inte värt det för någon enstaka dag, för maximal nytta ska du sjukskriva dig 14 dagar varje gång. Karensdagen går du förmodligen +/- 0 om du inte tjänar avsevärt bättre på ditt andra kneg.