2023-02-15, 05:08
Medlem
Hur ser ni på detta?

Vi människor vill ofta ha enkla svar på saker och ting. Antingen har vi förmågan att påverka saker i vårat liv, eller så är vi ett offer för omständigheterna. Men som med allt annat i livet så handlar det om balans. Att tro att man kan påverka allt, och att allt är möjligt är väldigt naivt. Om du i 40 års åldern plötsligt får för dig att du vill bli fotbollsproffs så är det i princip omöjligt. Det spelar ingen roll hur mycket du tränar och anstränger dig. Det tåget har redan gått.

Men å andra sidan är det också väldigt skadligt för en att tro att man endast är ett offer för omständigheterna, och att man inte kan påverka något. Det finns trots allt ändå många saker vi kan påverka, och det finns strategier för att lyckas trots de faktorer vi inte kan påverka. Det handlar ofta om att vi måste anpassa oss för hur verkligheten ser ut. Vi kan välja vilka spel vi vill delta i, men vi har ofta små möjligheter att ändra på reglerna. Så när vi vill uppnå något gäller det att anpassa oss för hur verkligheten/reglerna ser ut. Det kan även hända saker som var omöjliga att förutse, som sabbar hela ens plan. Men då handlar det också om att kunna hantera motgångar.

Som med många andra saker här i livet så är detta mer komplext än vad man kan tro, och det är många olika faktorer som kan spela in. Du kan leva hur hälsosamt som helst, äta nyttigt och träna varje dag. Sen dör du ändå ung ålder i en trafikolycka som någon annan orsakade. Men trots detta måste vi ändå göra så gott vi kan, och fokusera på det vi kan påverka. Även om kaos ofta vinner i slutändan.
Citera
2023-02-15, 06:05
Medlem
Ett fungerande förhållningssätt till livets utmaningar och kriser är något vi lär oss från den dag vi föds. Vissa av oss har svårare flrutsöttningar att få ett bra liv, andra verkar alltid vinna högsta vinsten. visst kan det kännas oröttvist ibland.
Men det är då man behöver inse att livet faktiskt är orättvist. Det som kan fungera är att ta till sig raderna i den s.k. sinnesrobönen. ”acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden”. Det tankesättet kan nog alla, vare sig manär troende eller inte, ta till sig.
Citera
2023-02-15, 07:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Hur ser ni på detta?
Dels påverkas vi olika, och reagerar olika. Vissa är sällan sjuka medans andra knappt kan se en förkyld person utan att få feber. Ofta är det experter på hitte-på-medicin som blir sjuka, de som lever på piller som andra hitte-påare rekommenderar.

Och lite lika med olyckor, en del nästan är kompis med att hunden bet eller att snubbla i trappan.
Citera
2023-02-15, 08:55
Medlem
Vi har ingen fri vilja så vi kan inte påverka något alls.

It’s just a ride.
Citera
2023-02-15, 11:09
Medlem
retardators avatar
Kolla vilken bra ramsa jag kom på alldeles själv utan att snegla på AA och NA:

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra

Mod att förändra det jag kan

Och förstånd att inse skillnaden"

Om man tar den på allvar kan den säkerligen vara till nytta.
Citera
2023-02-15, 11:25
Medlem
Dr.Runkensteins avatar
Alternativet är att ge upp eller att man lever en lögn. Så jag håller med dig att man bör försöka göra vad man kan eller det yttersta utan att ge upp. Jag vet tex inte hur många jobb jag hade som ung innan jag hamnade rätt. Det var sällan de jobb som jag ville ha eller trodde att jag skulle få som jag fick.

Läste denna tråden för ett tag sedan som behandlade samma grundläggande problem och tyckte det var intressant konversation mellan Emoll, pashun, Donkelschnuffel, Lejonet95: (FB) Stigma runt incelbegreppet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in