• 4
  • 5
2023-02-15, 23:30
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21512
Den är rätt lik mackan Elvis brukade äta va? För en riktig smakexplosion borde du testa att lägga till chili eller t.ex. Sambal Oelek.
Yes är den mackan. Åt den ett par gånger under min ungdom, men ska testa med chili och sambal till. Tack för tips!
Citera
2023-02-15, 23:41
Medlem
21512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Yes är den mackan. Åt den ett par gånger under min ungdom, men ska testa med chili och sambal till. Tack för tips!
Låter bra det. Fast jag är skeptisk till Sambal/chili och jordgubbssylt. Återkom gärna med hur det smakade. Vad värms/steks i den där egentligen. Bacon? Något annat?
Citera
2023-02-15, 23:46
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Låter bra det. Fast jag är skeptisk till Sambal/chili och jordgubbssylt. Återkom gärna med hur det smakade. Vad värms/steks i den där egentligen. Bacon? Något annat?
Ja jag ska göra det!

Här står det. Vet inte om man ska tro på 11.000 kalorier men men...

Den legendariska Elvismackan.

Ingredienser:
2 skivor formfranska.
Jordnötssmör.
Majonnäs.
Bacon.
Banan.
Riktigt smör.
Sylt efter smak.

Gör så här:
Stek brödbitarna rikligt i smör.
Stek bacon rikligt i smör.
Lägg mackorna på en tallrik.
Häll på rikligt med jordnötssmör och majonnäs.
Lägg på skivad banan, lägg på bacon och sylt.
Lägg ihop mackorna.
Ät, och känn bristningarna sakta krypa fram över låren.

Kalorier: Mellan 11.000 kalorier och uppåt.
Citera
2023-02-16, 00:39
Medlem
Idumeas avatar
Jag tycker det låter ganska äckligt, men jag har nästan alla ingredienser hemma, så jag kan nog testa nån dag.

Jag är ingen genrebög, men om det är "punk" att inte ange exakt antal matskedar jordnötssmör i ett recept så tycker jag att begreppet har blivit lite väl urvattnat.
Tartex är annars ett pålägg som jag förknippar mycket med punkare. En personlig mackfavorit är margarin, hummus, kall kokt potatis och örtsalt. En bra kombination som jag har fått lära mig av punkare.
Filmjölk och dillchips är en dålig smakkombination som jag har fått lära mig av punkare.
Citera
2023-03-14, 23:04
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Jag skulle gärna ta emot lite feedback från matkunniga/matintresserade här på någon slags recept jag gjorde en gång i tiden och som har varit en riktig succé hos dom som smakat av det. Saken är den att det inte ska vara något fast recept (det är "punken" i det ) men det är fyra saker som jag alltid haft med och det är:
  • Toast
  • Jordnötssmör
  • Majonäs
  • Sambal Oelek
Den kombon blir väldigt bra, även om det kanske inte verkar så på pappret. Oftast har jag haft ost också. Som blir lite smält då. Sen brukar jag göra så att jag steker: champinjoner, vitlök, chili och lök som jag lägger på toasten (som också steks i samma panna). Det man steker kan ju vara lite vad som helst som man tror passar. Jag tror inte jag har testat att äta det här kalllt/ostekt men jag det funkar säkert ganska bra också. Jag tror sylt (som Elvis brukade ha) förbjöds att ha i dom här någon gång. Jag har aldrig testat ens.

Totalt tar det väl max 10 minuter att göra sån här toast. Antal kalorier lär vara ganska högt. Man brukar hålla sig mätt ganska länge.

Vad säger ni om det här? Finns det utrymme för förbättringar/förändringar? Någon som vill testa att göra sin version av mackan?

Lite uppdatering om vad jag har testat förutom med kyckling som protein.

Jag blandade curry i majonnäsen, fräste räkor, champinjoner, vitlök och chili, det blev verkligen gott!

En annan dag hade jag lite falukorv över och då la jag till oliver med chili, blev också väldigt lyckad kombination!

Jag gillar konceptet att ta till vara på rester och pimpa upp dem som en ny maträtt dagen efter som dessutom är snabb att göra och tillbehören ovan är sådant man har hemma.

Måste tillägga att det ska vara vanlig majonnäs till detta, citronmajonnäs blir bäst till kalla smörgåsar tycker jag.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in