2023-02-15, 04:12
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Är det en köttkvarn som man kan stoppa korv med?
Då är det lugnt, mormor gör olika korvar till jul och då är ju korvsmeten kryddad och när hon gör viltkorv är det ju rökt kött hon maler till korven.

Hennes köttkvarn är väldigt mycket använd men ser ut som ny!
Citera
2023-02-15, 04:53
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag vet inte.

Jag vill testa och se vad som händer.

Om det blir någon skillnad eller ej.

Man måste ju experimentera lite på vägen mot den bästa burgaren.

Testat att droppa i Worshestershiresås i färsen?
Det är en höjdare, så slipper du marinera nått kött innan malning, snåla inte på såsen, lycka till 😊
Citera
2023-02-15, 07:37
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Är det en köttkvarn som man kan stoppa korv med?
Då är det lugnt, mormor gör olika korvar till jul och då är ju korvsmeten kryddad och när hon gör viltkorv är det ju rökt kött hon maler till korven.

Hennes köttkvarn är väldigt mycket använd men ser ut som ny!

Det är det. Den har alla tillbehör man behöver för korvstoppning.

Ska bli lite inälvskorv här framöver.

Det var för övrigt min mormor som introducerade mig för matlagning från grunden också. Det är något visst med att stå i ett kök och se maskinerna jobba, höra pannan fräsa och grytan bubbla, känna dofter, provsmaka såser, mota nyfikna barn från att tjyva av bröddegen, låta dom små vispa några äggvitor, karamelisera socker, åh vad jag älskar att laga mat. Och den här kopplingen till min mormor och hennes enorma livsgärning med att bygga upp receptsamlingar och metoder och knep. Den gör att köket nästan känns som ett tempel tillägnat henne. En helgedom man bara får gå in i med rena tankar.
Citera
2023-02-15, 07:57
Medlem
carle2s avatar
Det är mycket svårare att mala, jag brukar frysa köttet en kort stund innan jag maler.
Tänker att mer vätska kommer göra det svårare samt det kommer bara pressas ut först till en pöl på tallriken för ännu mera disk.
Citera
2023-02-15, 08:09
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
Det är mycket svårare att mala, jag brukar frysa köttet en kort stund innan jag maler.
Tänker att mer vätska kommer göra det svårare samt det kommer bara pressas ut först till en pöl på tallriken för ännu mera disk.

Blir köttet korrekt malet då? Spricker inte fibrernna där de inte ska om de är frysta vid malning?
Citera
2023-02-15, 09:02
Medlem
.ANDERSs avatar
Inga problem. Brukar alltid marinera köttet när jag gör paté.
Citera
2023-02-15, 09:08
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Inga problem. Brukar alltid marinera köttet när jag gör paté.

Blir smaken annorlund jämfört med vanlig kryddning av det malda?

Nu kommer jag snart testa i och för sig. Men jag är nyfiken och otålig.
Citera
2023-02-15, 13:52
Medlem
carle2s avatar
Citat:
Blir köttet korrekt malet då? Spricker inte fibrernna där de inte ska om de är frysta vid malning?

Det ska vara frysas en liten stund innan, ca 30 min redan skuren i bitar som går ner. Då jobbar maskinen bättre.
Citera
2023-02-15, 13:56
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
Det ska vara frysas en liten stund innan, ca 30 min redan skuren i bitar som går ner. Då jobbar maskinen bättre.

Min kvarn jobbar redan fantastiskt. Det malna köttet liksom rinner ut i ett jämnt och beskedligt tempo. Flaskhalsen är snarast hur fort den som matar på hinner göra det. Måste skaffa större tratt till den helt enkelt.
Citera
2023-02-15, 21:17
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Blir smaken annorlund jämfört med vanlig kryddning av det malda?

Nu kommer jag snart testa i och för sig. Men jag är nyfiken och otålig.
Smakerna utvecklas hemt klart om kryddorna får ligga blöta med köttet än om du skulle blanda ner dem torra med spriten efter du malt.
Citera
2023-02-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Smakerna utvecklas hemt klart om kryddorna får ligga blöta med köttet än om du skulle blanda ner dem torra med spriten efter du malt.

Då är det väl vettigare att hälla på marinaden efter man har malt och låta färsen ligga i kylen en stund innan man steker.
Citera
2023-02-15, 21:28
Medlem
Masingas avatar
Marinera gör du för att dels smaksätta men också "tenderize" det senare får du ju ändå om du maler så jag skulle mala först och sedan marinera. Smakerna går in djupare i det malda än omalda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in