• 2
  • 3
2023-02-15, 23:00
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Då är det väl vettigare att hälla på marinaden efter man har malt och låta färsen ligga i kylen en stund innan man steker.
Varför tror du man marinerar? Paté steks inte det bakas av. Köttet suger åt sig smaker när man marinerar punkt.
Citera
2023-02-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Varför tror du man marinerar? Paté steks inte det bakas av. Köttet suger åt sig smaker när man marinerar punkt.

TS skulle väl steka burgare?
Men fortfarande är det väl rimligare att marinera färsen än hela köttbiten.
Citera
2023-02-15, 23:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag tänker testa att marinera kött som jag skurit i bitar för att mala och låta dem ligga över natten i kylen och gotta till sig innan jag maler färs av dem.

Men jag är lite orolig för att fördärva kvarnen så tänkte slänga ut en fråga om någon testat detta innan jag skrider till verket.

Kvarnen gick ju ändå på 400 € så man vill ju ta det säkra före det osäkra.
Det är vanligt att de i större batcher maler in saker som liknar marinad, men definitivt kryddor.

Hur man ska fördärva kvarnen är svårt och veta, kanske om man gör detta varje dag, elelr struntar i göra rent, så kanske det kan göra lite skada.
Och om det är nån aluminium del, ja, den blir lite missfärgad då, men gå sönder låter osannolikt och till och med mycket osannolikt.

Annars är det bara marinera efter du malt.
Citera
2023-02-15, 23:19
Citat:
TS skulle väl steka burgare?
Men fortfarande är det väl rimligare att marinera färsen än hela köttbiten.

Fast köttbitar kan ligga i marinad rätt länge. Köttfärs blir ju dåligt grymt fort.
Citera
2023-02-15, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Fast köttbitar kan ligga i marinad rätt länge. Köttfärs blir ju dåligt grymt fort.

Hur länge har du tänkt att det ska ligga då? Jag menar marinad når väl sitt tak rätt snabbt.
Sen om du marinerar hela köttbitar så får du bara marinad på ytorna, marinerar du färsen får du in betydligt mer i smeten.
Citera
2023-02-15, 23:32
Citat:
Hur länge har du tänkt att det ska ligga då? Jag menar marinad når väl sitt tak rätt snabbt.
Sen om du marinerar hela köttbitar så får du bara marinad på ytorna, marinerar du färsen får du in betydligt mer i smeten.

Skadar inte att testa och jämföra. Det lär inte bli värdelöst i något av fallen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in