Citat:
Ursprungligen postat av
madnesstookthem
Det är nu fjärde gången jag har fixat nya skärm/läsglasögon och det är samma visa varje gång.
-"Det skall absolut vara progressiva" säger optikern.
Givetvis till minst det dubbla priset. Nu är det ju arbetsgivaren som betalar så jag bryr mig inte nämnvärt (och förstås easy money för optikern) däremot skulle jag vilja ha ett par extra som jag betalar för själv.
Så nu till frågan - om man BARA använder glasögon till skärmen/telefonen/böcker - varför i helvete skall man ha progressiva? Räcker inte enkelslipade? De jag har idag är progressiva men det blir ändå suddigt när jag tittar runt i rummet. Totalt meningslöst. Eller vad missar jag?
Det där beror på vilket synfel och styrkor du har.
Jag bär normalt progresiva glasögon, men för mina terminalglasögon och läsglasögon har jag enkelslipade. Progresiva är bra om du skall flytta fokus mellan skärm, papper och omgivning. Men samtidigt ger de en mindre synfält.
Men då jag oftast jobbar med 2 skärmar blir mitt fokus mer på jämt avstånd då är enkelslipade att föredra. Samma sak med läsglasögonen. Men jag måste byta om jag skall tala med någon i rummet eller börja röra på mig.