2023-11-07, 10:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Onekligen en intressant diskussion, och jag kan inte låta bli att haka på med mina egna observationer och tankar. Som en entusiastisk hobbyarkeolog klär jag nu på mig kläderna som dessa wokeforskare skulle gjort i SVTs dokumentär.

När forskare stöter på sådana fynd och reflexmässigt antar att det handlar om ritualer för att hedra de döda, kan jag inte hjälpa men att ifrågasätta denna tolkning. Historiskt sett har det ofta varit så att mänskliga kvarlevor har använts på ett mycket mer strategiskt sätt – som varningssignaler. Speciellt när de är placerade vid vattendrag, en plats där människor genom tiderna naturligt har samlats, ger det en stark indikation på att detta kunde vara avskräckande tecken, snarare än hedrande.

Låt oss titta på det logiska i detta:

Geografisk placering: Att placera avskräckande symboler längs vattendrag är strategiskt klokt. Fiender som rör sig längs dessa vattenleder för att finna vatten, i jakt eller på flykt, skulle genast varnas. Det är som att sätta upp en "Stanna ut!"-skylt där den mest troligt kommer att ses.

Tillvägagångssättet: Att resa huvuden på träpålar är ingen naturlig händelse. Det kräver mänsklig intention och ansträngning, och signalerar tydligt att någon vill säga något – och vad kan vara mer talande än en fysisk varning? Djur lämnar rester, men de placerar inte skallar på pålar i en tydlig formation.

Dessa skallar på pålar kan mycket väl ha varit en tidig form av psykologisk krigföring, avsedd att införa rädsla och respekt för territoriella gränser. Det är viktigt att vi inte fastnar i en endimensionell syn på förflutna kulturer och deras praktiker. Vi måste komma ihåg att de också var strategiska och hade en djup förståelse för psykologiska verktyg i krigföring och territoriell markering.

Jag skulle älska att se en mer nyanserad diskussion kring detta ämne, och kanske även nya undersökningar som kan ge oss en större förståelse för dessa skallars verkliga betydelse. Kanske isotopanalys eller DNA-tester skulle kunna ge oss en ledtråd om vilka dessa människor var och varför deras huvuden hamnade på pålar.

Men att man placerar avlidna vänners huvuden på träpålar i ett vattendrag ser jag som långsökt.

När det kommer till ritualer kring hur man hanterade döda för 10.000-tals år sedan kan vi förstås bara gissa hur dessa människor tänkte och förhöll sig till döda kroppar.

Historien har ju visat att folk under årtusendena har haft mycket vitt skilda sätt att ta hand om sina döda (eller sina fienders döda för den delen).

Men här borde det såklart framgå att denna tolkning när det kommer till skallarna på pålarna i vattnet är en gissning och inget annat.
Citera
2023-11-07, 10:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
För 20000 år sedan bodde människor på sydliga bräddgrader och var lagom mörkhyade beroende på kosten. Fram till för 10000 år sedan fanns det landförbindelse mellan Afrika och Europa, Gibraltarbryggan, och de folk som expanderade norrut behövde oftast mer D-vitamin pga minskad sol och utvecklade därför ljusare pigment. Detta gällde även våra förfäder, indoeuropeerna, som mörkhyade utvandrade från Indien/Pakistan och slutligen trängde in i Europa från öster och trängde bort de mesolitiska jägarstammarna.

De mörkhyade som följde den europeiska kustens västra stränder hade en kost som onödiggjorde hudblekning.

Du kan vara lugn eftersom DNA-studier visar att centraleuropeerna idag inte härstammar från de afrikanska negrerna utan ifrån de indiska negrerna.
Europa är inte sydliga breddgrader modell Västafrika utan har årstider och för lite sol vintertid för att det skall vara någon fördel att vara neger. Så nej, inte ens om fantasierna om att det var negrer som levde i Europa för 30.000-40.000 år sedan skulle stämma då skulle blivit väsentligt ljusare när isen smälte bort från Skandinavien.
Nu är teorin du hänvisar till felaktig då de som levde i Europa då var ljusa i hyn, det finns inget vetenskapligt stöd för att de var negrer eller ens indier.
De såg ut som dagens georgier och syditalienare högst troligen.
Så SVT sprider lögner, men vem är förvånad.
Citera
2023-11-07, 10:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Därför att samlar och jägarfolken slogs ihjäl av de inflyttande bönderna.
Exemplevis har genetiska studier i Storbritannien visat att det finns nästan ingenting kvar av genetiskt arv ifrån jägar och samlarfolken som var först på plats.
Vi har antagligen lite mer då det var ogästvänligare och större ytor än i Storbritannien. Men de decimerades kraftigt av senare inflyttade folkgrupper.
Men de var aldrig särskilt många. De levde på sätt som inte alstrade stora släkten till skillnad från de stammar som idag dominerar den europeiska genbanken.

Men de var uthålliga och tog sig ända upp till Alta i Nordnorge och blandade sig med folk som trängde in österifrån, norr om den kvarvarande isen.
Citera
2023-11-07, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
När det kommer till ritualer kring hur man hanterade döda för 10.000-tals år sedan kan vi förstås bara gissa hur dessa människor tänkte och förhöll sig till döda kroppar.

Historien har ju visat att folk under årtusendena har haft mycket vitt skilda sätt att ta hand om sina döda (eller sina fienders döda för den delen).

Men här borde det såklart framgå att denna tolkning när det kommer till skallarna på pålarna i vattnet är en gissning och inget annat.

Hur är det möjligt att nå fram till en sådan slutsats? Vad är det som övertygar dem om att vi skulle perforera kranier och montera dem på stolpar som ett sätt att ära de avlidna? Historiskt sett, och i alla samhällen, har vi alltid visat vår respekt för de bortgångna genom att tillhandahålla anständiga begravningar kompletterade med diverse artefakter.
Citera
2023-11-07, 10:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Europa är inte sydliga breddgrader modell Västafrika utan har årstider och för lite sol vintertid för att det skall vara någon fördel att vara neger. Så nej, inte ens om fantasierna om att det var negrer som levde i Europa för 30.000-40.000 år sedan skulle stämma då skulle blivit väsentligt ljusare när isen smälte bort från Skandinavien.
Nu är teorin du hänvisar till felaktig då de som levde i Europa då var ljusa i hyn, det finns inget vetenskapligt stöd för att de var negrer eller ens indier.
De såg ut som dagens georgier och syditalienare högst troligen.
Så SVT sprider lögner, men vem är förvånad.
De som levde i Europa för 20000 år sedan var inte de enda som expanderade norrut, i den mån de alls gjorde det. Syditalienare av idag är blandade av folk runt hela Medelhavet.
Citera
2023-11-07, 10:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Hur är det möjligt att nå fram till en sådan slutsats? Vad är det som övertygar dem om att vi skulle perforera kranier och montera dem på stolpar som ett sätt att ära de avlidna? Historiskt sett, och i alla samhällen, har vi alltid visat vår respekt för de bortgångna genom att tillhandahålla anständiga begravningar kompletterade med diverse artefakter.

Det får du nog fråga forskarna om.

Jag gillar tolkningen och den blir väldigt fin på bild. Men jag tar den självklart inte som en sanning.
Citera
2023-11-07, 10:45
Medlem
Citat:
Nej programmet för fram en ovetenskaplig och lögnaktig bild av hur jägarfolken som kom efter istiden såg ut.
Det är vänsteraktivism i sin smutsigaste form.
Jag vet. Jag försökte bara argumentera med en vänsterbliven.

Det som sker över hela västvärlden idag är att judar och marxister försöker skriva om historien för att radera vita människors betydelse. De tar ner statyer i USA och England. De gör om en massa filmer i Hollywood där de ersätter vita och män med svarta och kvinnor. De gör tom historiska filmer om vikingar och annat, där vissa är svarta. I en serie var ledaren för vikingarna en svart kvinna. Det är riktigt bizzart. Men faktum är att kommande generationer kommer att tro på en massa sådant. De kommer aldrig att övertyga mig och dig med sina lögner. Men i framtiden kommer det garanterat att finnas människor i Sverige som tror att majoriteten i Sverige alltid har varit människor med svart hår.

Allt som handlar om "woke" och "mångfald" handlar egentligen bara om rasism mot vita människor. Det är helt okej att göra filmer där alla är svarta eller hispanics. Men filmer där alla är vita är idag inte okej. Det enda folk som inte tillåts att hylla sin historia, sin hudfärg, sin etnicitet, sin flagga osv, är vita människor. Vita människor är de enda som inte tillåts att ha ett land där det bara bor vita. För de flesta människor är det inget kontroversiellt att Afrika tillhör svarta. Men att Europa tillhör vita, det är totalt kontroversiellt. Allting som handlar om "anti-rasism" och "mångfald" är bara kod-ord för hat mot vita människor. De döljer sitt hat mot vita bakom en offer-roll där de målar ut vita människor till ondskefulla förtryckare, trots att det inte ens är i närheten av sanningen. Om vi hade varit så rasistiska och ondskefulla hade ingen velat komma hit. Men faktum är att västvärlden är den plats som alla vill flytta till.

Jag har på sociala medier som Youtube, Tik-Tok, Facebook osv, läst och hört riktigt rasistiska saker om vita människor, inklusive direkta uppmaningar till folkmord. Men de blir inte censurerade, avstängda, kritiserade eller någonting. Vita människor är den enda grupp som folk tillåts och tom uppmanas till att vara rasister mot. Jag vet vad roten till detta är, dvs vart det kommer ifrån, och det är från judar. Judar vill ha massinvandring och vill vända alla grupper mot vita.

Men så fort någon skriver minsta lilla kritik om judar eller någon jude, får de allvarliga konsekvenser. Det kan vara något så simpelt som att påstå att judar är överrepresenterade inom median och banker, eller ställa sig på palestinas sida. En del svenska kändisar som skrev under ett ganska oskyldigt protest-brev angående bombningarna av Gaza, har fått ekonomiska konsekvenser. Jag hörde nyligen att Tyskland vill att alla invandrare ska svära trohet till Israel om de vill stanna i Tyskland, och i Frankrike vill de ge fängelse i 2 år till de som förolämpar Israel. Detta kanske får folk att fatta vilka det är som styr i väst. Varför skulle tyskar och fransmän bry sig så mycket om Israel? Det är givetvis judar som ligger bakom detta. Istället för att tyskar och fransmän ska svåra trohet till Israel, borde alla judar som bor i väst flytta till Israel istället för att förstöra våra länder.
Citera
2023-11-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Om vi tittar på det landområde som idag är Sverige, så kan man med andra ord hävda att vi skåningar kolonialiserade och befolkade Sverige...

Enligt programmet kom de första folken inte bara söder ifrån utan även från norr, öster och sydost.
Citera
2023-11-07, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Inte mitt expertområde, intressant. Men då hoppas jag serien lyfter ett snäpp och grundligt går igenom varför de som bor i Sverige idag är världens mest blåögda och blonda folk efter Finland. Dvs varifrån och när nästa runda invällare kom, de som vi är lika fysiskt och troligen mentalt, eller om våt nuvarande utseende faktiskt är "svenskt".

Såg en Youtube-video som handlade om när och varför vita människor blev vita. Det handlade om att solljuset är svagt på våra breddgrader, och då behövs det inte så mycket pigment i huden för att skydda sig mot solljuset.

Men en annan väldigt viktig sak var att jordbruket tog över mer och mer, och människor som lever på jordbruksprodukter får inte i sig D-vitamin. Då måste människorna själva bilda D-vitamin i kroppen genom solljuset, och då får inte huden vara för mörk. Genom naturligt urval kom ljushyade människor att bli friskare och få fler barn i Skandinavien än mörkhyade.

För 7.700 år sen var människorna i Sverige ljushyade, enligt Youtube-programmet.
Citera
2023-11-07, 10:53
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Har missat en del av diskussionen men har haft uppfattningen att enligt svt/vänsterns propagande har Sverige befolkades norrifrån av samer som fann sitt levebröd på en över en kilometer tjock inlandsis.
Har dom insett nu att det var fel och måste hitta på en ny lögn att det var negrer som befolkade Sverige först?
Citera
2023-11-07, 11:02
Medlem
RazorKevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Det sorgliga är att jag inte har en aning om du driver eller inte.
Det kommer kommande avsnitt att visa. Själv är jag övertygad om vidlyftiga antagaden, förvrängningar, skuldbelägganden och promiskuitet. Precis som den häxkittel public service är!
Citera
2023-11-07, 11:06
Medlem
Nu är det så att Afrikanen utvecklades ur en egen människo apa och andra ur en annan.Därför står t.ex vissa av t.ex Negerns gener inte att finna i t.ex den vita rasen dock kan dom blandas men vissa gener går inte att finna vice versa och därmed kopplas ihop till tillhöra varandra och stamfäder. Samen t.ex har nog mer gemensamt med Japanen än Afrikanen o.s.v
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in