Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-06, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannypannymanny
Hur gammal är det minsta barnet nu? Hon ser ju väldigt avvikande ut i motoriken, lite asymmetriskt rörelsemönster och väldigt ostadig. Har missat en del, har P sagt något om hennes utveckling (med tanke på hur öppen hon varit om äldre barnens alla diagnoser)?

Tänker samma sak, det verkar inte som om vänster sida följer med ordentligt. Och det har barnet haft problem med hela livet (av vad man fått se). Barnet är dessutom sen i sin motoriska utveckling.
Pannan pratade en del om det förut, att pga barnets hjärnskador pga den för tidiga förlossningen så kommer hon kunna få motoriska/kognitiva problem som äldre.
Citera
2025-12-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDolphin
Men hur mycket kläder har dom i den familjen?? Och varför sitter man på golvet och viker den rena tvätten?? 🤔

Sinnessjukt mycket faktiskt. Pannan har sällan samma kläder flera gånger så förstår jag att det blir mycket tvätt då hon verkar ha ofantlig många plagg att välja mellan dag ut och dag in. Detsamma gäller förmodligen övriga familjemedlemmar också. Därav tvättbergen 😱
Citera
2025-12-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3uphoria
Skrollade bakåt i flödet och fick det till 1 år och 9 månader, vet dock inte hur länge prematurjustering av åldern hänger med. Känns fel att prata om ett barn så (för övrigt jättesöt och glad unge) men reagerade också lite på senaste klippet. Kanske var det bara ett olyckligt klipp som inte speglar rörelsen resten av tiden.

Viktigt annars att de får stöd av habilitering eller andra lämpliga instanser i god tid för att undvika felställningar och dylikt. Vet inte hur frekvent man följs upp av barnläkare som prematur men hoppas det är tillräckligt. Ett stort ansvar att lägga på föräldrarna att upptäcka avvikelser.

När mitt barn var liten korrigerade man upp till 2 års ålder. Då är de allra flesta barn ikapp, enligt vad vi fick höra av neonatal. Född i samma vecka som E.
Citera
Idag, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannypannymanny
Hur gammal är det minsta barnet nu? Hon ser ju väldigt avvikande ut i motoriken, lite asymmetriskt rörelsemönster och väldigt ostadig. Har missat en del, har P sagt något om hennes utveckling (med tanke på hur öppen hon varit om äldre barnens alla diagnoser)?
P har inte vad jag läst nämnt något om E:s utveckling de senaste månaderna. Jag hoppas verkligen att de håller henne och hennes ev "problem" utanför sina sociala medier och inte "säljer" ut henne som hon gjort med de äldre syskonen. Hade önskat att de helt höll även de två små utanför precis som de mer och mer gjort med de äldre barnen
Citera
Idag, 10:18
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Tänker samma sak, det verkar inte som om vänster sida följer med ordentligt. Och det har barnet haft problem med hela livet (av vad man fått se). Barnet är dessutom sen i sin motoriska utveckling.
Pannan pratade en del om det förut, att pga barnets hjärnskador pga den för tidiga förlossningen så kommer hon kunna få motoriska/kognitiva problem som äldre.
Om halva sidan är påverkad kan det vara cp, hemiplegi. Vanligt bland för tidigt födda (av de drabbade) En vän till mig har ett vuxet barn med hemiplegi som ingen förutom närstående känner till. Så lite kan det synas. Men om t.o.m. följarna lägger märke till det hoppas jag att de har kontakt med habiliteringen.

Följer bara J då jag är blockad av P, så var längesen jag såg nåt nu.
Ska ej skriva om det mer, och jag menar rent generellt vad gäller diagnosen. För det är ju positivt om de dragit ner på exponeringen av barnen.
Senast redigerad av Knappast....... Idag kl. 10:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in