2023-02-12, 21:32
Medlem
Stöld av katalysator, täcks det av halv- eller helförsäkring?
Citera
2023-02-12, 21:35
Bannlyst
Halv. Skillnaden mellan hel och halv är vagnskadegaranti.
Citera
2023-02-12, 22:49
Medlem
Momentet stöld, ligger i halvförsäkringen.
Citera
2023-02-12, 23:29
Medlem
är dom fortfarande i farten, trodde det dött av lite med dessa stölder, inte hör något på ett tag?
Citera
2023-02-13, 10:46
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
är dom fortfarande i farten, trodde det dött av lite med dessa stölder, inte hör något på ett tag?

Tvärtom, det ökar år för år sen ett tag tillbaka.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ja...er-i-ostersund
Citera
2023-02-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Ajdå trodde det var någon tillfällig sak, kanske man ska såga bort den i förebyggande syfte
Citera
2023-02-13, 18:33
Medlem
Facades avatar
Idioterna var på min fars bil.
Men de misstog ljuddämparen för katten
Puckon…
Citera
2023-02-13, 19:14
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel

De tar bara specifika katalysatorer, de ska vara över tio år gamla och höra till vissa bilmärken. Toyota, Mistubishi och Volvo från sekelskiftet och omkring tio år framåt. Det är inte katalysatorn som reservdel de vill åt utan ädelmetaller som finns i dessa katalysatorer och har rusat i pris sedan dess. Vad jag förstått får de 5 000 för en katalysator av just den sorten. Innehållet är säkert värt tio gånger mer.

Jag blev av med en katalysator förra våren. Gick på halvförsäkringen, 1 500 i självrisk. Det värsta var att det tog fem-sex veckor att få det fixat, vilket berodde på att verkstaden hade fullt upp med stulna katalysatorer.

För några månader sedan kom de tillbaka till min parkering. Tog katalysatorn från en granne men lämnade min ifred. Jag tror och hoppas att det berodde det på att min nya katalysator inte var full med dyrbara ädelmetaller. Har tjuvarna koll kommer min vanliga katalysator vara fredad även fortsättningsvis.

Problemet kommer försvinna av sig själv i takt med att de gamla dyrbara katalysatorerna stjäls och byts ut.
Citera
2023-02-13, 19:15
Medlem
Lillarapunzels avatar
Täcktes helt och hållet av halvförsäkringen när min 850 blev utsatt iaf. Och då kostade ändå lagningen på verkstad ungefär halva bilens värde dessutom.
Citera
2023-02-13, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
De tar bara specifika katalysatorer, de ska vara över tio år gamla och höra till vissa bilmärken. Toyota, Mistubishi och Volvo från sekelskiftet och omkring tio år framåt. Det är inte katalysatorn som reservdel de vill åt utan ädelmetaller som finns i dessa katalysatorer och har rusat i pris sedan dess. Vad jag förstått får de 5 000 för en katalysator av just den sorten. Innehållet är säkert värt tio gånger mer.

Jag blev av med en katalysator förra våren. Gick på halvförsäkringen, 1 500 i självrisk. Det värsta var att det tog fem-sex veckor att få det fixat, vilket berodde på att verkstaden hade fullt upp med stulna katalysatorer.

För några månader sedan kom de tillbaka till min parkering. Tog katalysatorn från en granne men lämnade min ifred. Jag tror och hoppas att det berodde det på att min nya katalysator inte var full med dyrbara ädelmetaller. Har tjuvarna koll kommer min vanliga katalysator vara fredad även fortsättningsvis.

Problemet kommer försvinna av sig själv i takt med att de gamla dyrbara katalysatorerna stjäls och byts ut.
1500 självrisk. Vilket försäkringsbolag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in