Citat:
Ursprungligen postat av
vemsfel
De tar bara specifika katalysatorer, de ska vara över tio år gamla och höra till vissa bilmärken. Toyota, Mistubishi och Volvo från sekelskiftet och omkring tio år framåt. Det är inte katalysatorn som reservdel de vill åt utan ädelmetaller som finns i dessa katalysatorer och har rusat i pris sedan dess. Vad jag förstått får de 5 000 för en katalysator av just den sorten. Innehållet är säkert värt tio gånger mer.
Jag blev av med en katalysator förra våren. Gick på halvförsäkringen, 1 500 i självrisk. Det värsta var att det tog fem-sex veckor att få det fixat, vilket berodde på att verkstaden hade fullt upp med stulna katalysatorer.
För några månader sedan kom de tillbaka till min parkering. Tog katalysatorn från en granne men lämnade min ifred. Jag tror och hoppas att det berodde det på att min nya katalysator inte var full med dyrbara ädelmetaller. Har tjuvarna koll kommer min vanliga katalysator vara fredad även fortsättningsvis.
Problemet kommer försvinna av sig själv i takt med att de gamla dyrbara katalysatorerna stjäls och byts ut.