2023-02-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonaldRump
Jag läste det citatet från expressen:
"Han ”motsätter" sig straffansvar för det inträffade”, skriver mannens försvarare Emil Olors till Expressen".
Länk: https://www.expressen.se/nyheter/kvinna-mordad-dottern-svart-skadad/

Är det någon som kan förklara hur man kan medge gärningen, men motsätta sig straffansvar? Menar han att det var självförsvar eller liknande då? Eller finns det något annat detta kan betyda?

Citat:
Ah, okej då ser jag hur det eventuellt kan vara. Tänkte inte på den aspekten.
Tack för svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Medger gärningen, men man kommer köra på linjen att dömas till vård.

Nja. Ofta brukar de säga”vidgår de faktiska omständigheterna” men förnekar brott. Kan bero på att man menar att man inte har uppsåt (avsikt) att begå brott, eller tex att man ”haft rätt” att utöva våld, tex pga att man befunnit sig i en nödvärnssituation.

Hur han skulle komma undan med detta givet den blodbild som finns på brottsplatsen… wj sannolikt.
Citera
2023-02-13, 17:13
Avslutad
Vad heter MGM ?
Citera
2023-02-13, 17:20
Medlem
TonaldRumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Det verkar ju som att det bara är en slump att dom har varit skolkamrater.

Ni som kan området här, är det stort?
För mig känns det riktigt bra jävla märkligt om man skulle få för sig att begå ett mord, väljer ut någon på måfå, och sen visar det sig att man varit gamla skolkamrater? Tänker om jag går ut i min stad och väljer någon att bryta mig in hos, hur sannolikt är det vi en gång i tiden gått i samma klass?

Känns långsökt att det bara är en slump. Riktigt långsökt.
Citera
2023-02-13, 17:26
Medlem
Lizzie-Bordens avatar
Citat:
Ni som kan området här, är det stort?
För mig känns det riktigt bra jävla märkligt om man skulle få för sig att begå ett mord, väljer ut någon på måfå, och sen visar det sig att man varit gamla skolkamrater? Tänker om jag går ut i min stad och väljer någon att bryta mig in hos, hur sannolikt är det vi en gång i tiden gått i samma klass?

Känns långsökt att det bara är en slump. Riktigt långsökt.
Nej det är inte stort alls.
Citera
2023-02-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av romanticlife
Det behöver verkligen inte ha med det att göra alls. Bara för att någon nosat upp att de gått på samma skola behöver det inte vara en orsak till att han attackerade just den här tjejen. Många har liksom gått på samma skola när man bor i samma stad.
Fast om den enda relation/ känning de har med varandra är att de gått i skolan ihop så kan det ju vara en möjlig anledning. Eftersom det är en uppgift som det gått ut med i media att de inte var kända för varandra än på annat sätt.

Att han bara skulle gå bärsäkra gång på några helt slumpmässigt på detta sättet känns ju inte heller speciellt troligt.
Citera
2023-02-13, 17:29
Medlem
Baronbacken är inte ett speciellt stort område men har många hyreslägenheter. Ett område där många bosniaker bor men allt fler somalier/kurder/araber har flyttat dit. Trots det varit ett relativt lugnt område även om det gränsar till Vivalla och alla olika etniciteter.
Citera
2023-02-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Tack för infon!
Kom nyss in i tråden igen.

Så MGM är en ung kille alltså?

Ja en 25 årig import!
Citera
2023-02-13, 17:39
Medlem
En 25-årig man överlämnade sig själv till polisen efter mordet och mordförsöket i Baronbackarna i lördags.

– Den yngre målsägande känner till honom och vet vem han är, säger Anders Persson, senior åklagare.

Nu väntar flera förhör med mannen – som i förhör medger att han är inblandad i det brutala våldsdådet.
Citera
2023-02-13, 17:43
Medlem
Märkligt att det inte finns någon koppling mellan GM och BO utöver att den överlevande kvinnan och GM ska ha gått i samma skola någon gång. Man undrar om det här dådet har ett liknande motiv som Edvin Gyllensvaans mord på två random gamlingar i Mullsjö? Dvs svår psykisk situation med stark tvångsbild? Vem som är offret är egentligen oviktigt, det är att utföra handlingen som är det primära.
Citera
2023-02-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridolf-2
Baronbacken är inte ett speciellt stort område men har många hyreslägenheter. Ett område där många bosniaker bor men allt fler somalier/kurder/araber har flyttat dit. Trots det varit ett relativt lugnt område även om det gränsar till Vivalla och alla olika etniciteter.

Baronbackarna är ett område som är så långt ifrån relativt lugnt så långt bak i tiden som möjligt. Det är ju förfan ett av de utsatta områdena i Örebro likaså som Vivalla, Varberga, Oxhagen, Markbacken och Brickebacken...kan rabbla upp alla möjliga våldsbrott/händelser som skapat rubriker i just Baronbacken.
Citera
2023-02-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsLaw
Nja. Ofta brukar de säga”vidgår de faktiska omständigheterna” men förnekar brott. Kan bero på att man menar att man inte har uppsåt (avsikt) att begå brott, eller tex att man ”haft rätt” att utöva våld, tex pga att man befunnit sig i en nödvärnssituation.

Hur han skulle komma undan med detta givet den blodbild som finns på brottsplatsen… wj sannolikt.
Varför skulle han inte kunna medge brottet och samtidigt motsätta sig straffansvar menar du?
Citera
2023-02-13, 17:49
Medlem
Undrar om det var slump att han kände dottern sen skoltiden.
Låter som en psykiskt sjuk man som kände på dörrar och sen fick tag på dessa 2 kvinnor som han bestämde sig för att slå ihjäl.
Eller så har han aldrig glömt bort dottern som svarade kaxigt mot han när dom gick i skolan så han kände sig mindre manlig. Så han bestämde sig för att slå ihjäl henne men modern kom ivägen och slog ihjäl henne istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in