2023-02-09, 23:30
Medlem
Vi funderar på att ligga kvar på rörliga lån då vi har fina ränterabatter några månader till. Men när dom ska omförhandlas kommer garanterat banken att vilja sänka dessa. Då blir det att jaga runt bättre villkor mellan bankerna.

Men det jag kom och tänka på då är ju att bostadsmarknaden generellt är betydligt lägre värderat för tillfället. Vilket kanske gör att bankerna har blivit ännu hårdare att ta in värderingar som gör att belåningsgraden skulle åka upp en bra bit?

Hur har ni som nyligen förhandlat bankerna upplevt hur dom hanterar dagens värderingar?

Jag ställer detta i mot att binda en del nu som baseras på föregående värdering och slippa bry mig om ränterabatten som antagligen försämras på den rörliga räntan framöver.
Citera
2023-02-09, 23:40
Medlem
Har aldrig hört talas om att bankerna bryr sig om att värdera om en bostad när lånet en gång har blivit godkänt. Såvida du inte vill öka lånet då..
Citera
2023-02-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Har aldrig hört talas om att bankerna bryr sig om att värdera om en bostad när lånet en gång har blivit godkänt. Såvida du inte vill öka lånet då..

Nu menar jag att flytta lånen till en annan bank.
Har heller aldrig hört/tänkt på det eftersom vi levt i en tid där bostäder alltid gått upp i värde. Nu är ju situationen ganska annorlunda än vad den varit senaste åren.
Citera
2023-02-09, 23:57
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Nu menar jag att flytta lånen till en annan bank.
Har heller aldrig hört/tänkt på det eftersom vi levt i en tid där bostäder alltid gått upp i värde. Nu är ju situationen ganska annorlunda än vad den varit senaste åren.

Det brukar vara väldigt enkelt och smidigt.
Citera
2023-02-10, 00:04
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix

Det kan du absolut göra om du vill belåna huset mer och bedömer att det ökat i värde sedan sista värderingen. En kollega till mig köpte hus för tio år sedan, har fixat lite på det och fick det uppvärderat med 50% så han kunde belåna det ännu mer.
Citera
2023-02-10, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Vi funderar på att ligga kvar på rörliga lån då vi har fina ränterabatter några månader till. Men när dom ska omförhandlas kommer garanterat banken att vilja sänka dessa. Då blir det att jaga runt bättre villkor mellan bankerna.

Men det jag kom och tänka på då är ju att bostadsmarknaden generellt är betydligt lägre värderat för tillfället. Vilket kanske gör att bankerna har blivit ännu hårdare att ta in värderingar som gör att belåningsgraden skulle åka upp en bra bit?

Hur har ni som nyligen förhandlat bankerna upplevt hur dom hanterar dagens värderingar?

Jag ställer detta i mot att binda en del nu som baseras på föregående värdering och slippa bry mig om ränterabatten som antagligen försämras på den rörliga räntan framöver.
Den nya banken kan uppskatta värdet själva, eller be om en värdering från mäklare, om dom anar att lånet överstiger 85% av värdet.
Om du exempelvis köpte i januari 2022 med 85% belåningsgrad, då kan det bli problem.

I övrigt har du en amorteringsgrundande värdering som styr hur mycket du ska amortera, den gäller i 5 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in