Citat:
Ursprungligen postat av
Haas84
Vi funderar på att ligga kvar på rörliga lån då vi har fina ränterabatter några månader till. Men när dom ska omförhandlas kommer garanterat banken att vilja sänka dessa. Då blir det att jaga runt bättre villkor mellan bankerna.
Men det jag kom och tänka på då är ju att bostadsmarknaden generellt är betydligt lägre värderat för tillfället. Vilket kanske gör att bankerna har blivit ännu hårdare att ta in värderingar som gör att belåningsgraden skulle åka upp en bra bit?
Hur har ni som nyligen förhandlat bankerna upplevt hur dom hanterar dagens värderingar?
Jag ställer detta i mot att binda en del nu som baseras på föregående värdering och slippa bry mig om ränterabatten som antagligen försämras på den rörliga räntan framöver.
Den nya banken kan uppskatta värdet själva, eller be om en värdering från mäklare, om dom anar att lånet överstiger 85% av värdet.
Om du exempelvis köpte i januari 2022 med 85% belåningsgrad, då kan det bli problem.
I övrigt har du en amorteringsgrundande värdering som styr hur mycket du ska amortera, den gäller i 5 år.