2023-02-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Det finns mycket som pekar på att USA sprängde NS, om du vore insatt så skulle du veta detta, du skulle veta om olika personers uttalanden, du skulle veta om fartygsrörelser vid tidpunkten för sprängningen etc. Jag tänker inte rabbla upp allt för en som inte kan ta in information. Du vill att allt ska läggas fram på ett bord för dig och att det ska komma något slags domslut, men jag kan berätta för dig att så funkar det inte i riktiga världen. Man får lägga ihop ett och ett och analysera informationen som finns tillgänglig och dra de mest troliga slutsatserna.

Du är inte insatt i amerikansk politik, då borde du ha vetat om att Russiagate var påhittat. Punkt slut.
Du anklagar andra för att välja bort sådant som de anser inte ligga i deras världsbild men du gör ju precis samma sak själv. Detta inger inte direkt någon trovärdighet. Den ryska påverkanskampanjen mot det amerikanska presidentvalet är ett konstaterat faktum. Där finns det dessutom hyllmeter med dokumentation att argumentera mot om man nu skulle vilja göra det.

Att däremot bara säga nej det har aldrig inträffat är lite av samma princip som att förneka månlandningen. Är det konstigt att ni då blir kallade för foliehattar och konspirationsteoretiker?
Citat:
Sen att du inte kan argumentera för din sak och börjar snacka om ”negativ bevisföring” är ju bara patetiskt. Du som resten av fårskocken har inget att komma med. Ni kan inte argumentera för eran ståndpunkt, det enda ni gör är att kalla folk för saker och säga att allt är konspirationsteorier eller lögner. När man ber er att lägga fram era argument vägrar ni. Sen börjar ni snacka om whataboutism etc, för att slippa förklara er.
För att argumera så måste det finnas något att argumentera emot. Att kräva att ena sidan ska motbevisa påståenden som inte är falsifierbara är ett klassiskt argumentationsfel. Det är förstås även ad hominem, men det spelar nog inte så stor roll i sammanhanget här då diskussionen ändå inte kommer någonstans i mer seriös riktning.
Citat:
Som jag skrev tidigare, vad är det som talar MOT att USA ligger bakom sprängningen av NS?
Vad är det som talar emot att inte Polen, Tyskland, Baltstaterna, Ukraina eller Ryssland själva skulle ligga bakom det hela? Innan någon stödbevisning finns så finns precis lika mycket ellet lite som talar för det ena eller det andra hållet.
Citat:
(Jag ser att du troligtvis är en boomer, med tanke på att du registerade dig 2003 på FB. Jag förstår att det är svårt för er att ta in att ni blir utsatta för propaganda även här i väst av msm, så jag kan känna viss sympati för att du är naiv i ditt tankesätt)

Jag är inte purung längre nej det är helt riktigt. Därav har jag antagligen också betydligt mer erfarenheter och kunskap om källkritik än någon som av allt att döma ännu inte blivit torr bakom öronen.
Citera
2023-02-11, 13:46
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Du anklagar andra för att välja bort sådant som de anser inte ligga i deras världsbild men du gör ju precis samma sak själv. Detta inger inte direkt någon trovärdighet. Den ryska påverkanskampanjen mot det amerikanska presidentvalet är ett konstaterat faktum. Där finns det dessutom hyllmeter med dokumentation att argumentera mot om man nu skulle vilja göra det.

Att däremot bara säga nej det har aldrig inträffat är lite av samma princip som att förneka månlandningen. Är det konstigt att ni då blir kallade för foliehattar och konspirationsteoretiker?

För att argumera så måste det finnas något att argumentera emot. Att kräva att ena sidan ska motbevisa påståenden som inte är falsifierbara är ett klassiskt argumentationsfel. Det är förstås även ad hominem, men det spelar nog inte så stor roll i sammanhanget här då diskussionen ändå inte kommer någonstans i mer seriös riktning.

Vad är det som talar emot att inte Polen, Tyskland, Baltstaterna, Ukraina eller Ryssland själva skulle ligga bakom det hela? Innan någon stödbevisning finns så finns precis lika mycket ellet lite som talar för det ena eller det andra hållet.

Jag är inte purung längre nej det är helt riktigt. Därav har jag antagligen också betydligt mer erfarenheter och kunskap om källkritik än någon som av allt att döma ännu inte blivit torr bakom öronen.

Jag har märkt att det finns ett ganska typiskt tillväggagångssätt i de här diskussionerna:

1: Göra ett påstående

2: Säga att det finns massor av bevis, men inte vilja lägga fram dem: "du får kolla själv" - alternativt klistra in länkar till sidor/videor utan vidare förklaring

3: Avkräva motståndaren på motbevis - men påståendet är ju omöjligt att motbevisa eftersom det inte lagts fram några bevis för det från från första början

4: Utropa sig till segrare då de egna hemliga bevisen, på grund av ovanstående, inte motbevisats - alltså måste påståendet vara sant

Det är omöjligt att diskutera med dem, eftersom de inte följer logikens regler
Senast redigerad av deLuze 2023-02-11 kl. 13:52.
Citera
2023-02-11, 14:15
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Jag har märkt att det finns ett ganska typiskt tillväggagångssätt i de här diskussionerna:

2: Säga att det finns massor av bevis, men inte vilja lägga fram dem: "du får kolla själv" - alternativt klistra in länkar till sidor/videor utan vidare förklaring

3: Avkräva motståndaren på motbevis - men påståendet är ju omöjligt att motbevisa eftersom det inte lagts fram några bevis för det från från första början

4: Utropa sig till segrare då de egna hemliga bevisen, på grund av ovanstående, inte motbevisats - alltså måste påståendet vara sant

Bevisen är inte hemliga bara för att du inte klarar av att klicka på länkar till dem. Slutsatsen att neocons bombat Nord Stream bygger på offentliga uttalanden de gjort. I denna tråd diskuterar vi denna artikel https://seymourhersh.substack.com/p/...he-nord-stream

Varsågod, där kan du se några offentliga uttalanden som Statens Television inte har nämnt för dig. Hur mycket mer hjälp behöver du?
Citera
2023-02-11, 14:23
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Snowden hade i kontrast hyllmeter med dokumentation i sin ägo som stödbevisning till sitt vittnesmål.

Haha nej. Det säger snarare mer om att man har en högre grad av kvalitetsgranskning och att man inte vill skita ur sig vilken skit som helst innan man tagit reda på om en källa är trovärdig eller ej.

Russiagate? Menar du den ryska påverkanskampanjen inför det amerikanska presidentvalet 2016 så var det en ytterst verklig historia där flertalet personer också blev dömda i samma veva. När det gäller Bidens Laptop så var det väl mest önskningar och övertolkningar av vad data från den faktiskt visade som gjorde att Trumponisterna kom i extas.

Skillnaden mellan en sunt tänkande människa och en foliehatt är att den senare bara ser det den vill se istället för att bege sig dit där fakta pekar. De tillfällen då en foliehatt får rätt är lätträknade men det händer förstås att även en blind höna ibland hittar ett korn.

Du har både rätt och fel. Du har rätt i att det finns mycket dokumentation (bl.a en bild på Bernie Sanders utklädd till Super Man) men din slutsats att regimmedia är pålitlig är fel. Ingen har dömts för brottet att ha "påverkat" valet 16, däremot har någon dömts för ekobrott.
Du har rätt i att:
1) Regimmedia tyckte att den ena storyn var mycket alarmerande.
2) Regimmedia tyckte att den andra storyn inte borde spridas då den kunde vara påhittad av ryssen. New York Post stängdes av från twitter för att tysta den storyn.

Därav har du uppfattat vad de ville, du har en vag uppfattning om en "veva" och att något har konstaterats. Du kan inte ifrågasätta propagandan eftersom du är en fårskalle, men sanningen är att den första storyn är en myt och den andra storyn tystades ned eftersom den kunde påverka valet negativt för dem, deras kandidats grovt korrupta affärer i Ukraina.

För den som är intresserad är en bra utgångspunkt https://thegrayzone.com/tag/russiagate/
Senast redigerad av Finisterre 2023-02-11 kl. 14:28.
Citera
2023-02-11, 14:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Genom att fundera på vem som tjänar på en viss händelse så kan man komma ganska långt.
Citera
2023-02-11, 14:41
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Genom att fundera på vem som tjänar på en viss händelse så kan man komma ganska långt.

Det finns ett motargument att Ryssland har sprängt sin egen inkomstkälla för att slippa betala skadestånd för perioden de stängde av gasen. Jag vet inte hur underbyggt det argumentet egentligen är men jag undrar varför inte västlig massmedia har lagt fram det mer ifall det kanske håller.
Citera
2023-02-11, 14:43
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Bevisen är inte hemliga bara för att du inte klarar av att klicka på länkar till dem. Slutsatsen att neocons bombat Nord Stream bygger på offentliga uttalanden de gjort. I denna tråd diskuterar vi denna artikel https://seymourhersh.substack.com/p/...he-nord-stream

Varsågod, där kan du se några offentliga uttalanden som Statens Television inte har nämnt för dig. Hur mycket mer hjälp behöver du?

Det handlar inte om att jag behöver hjälp; jag diskuterar inte själva frågan utan en störig tendens i sådana här debatter. Men för all del, heder åt dig för att du åtmisntone skrev ut något. Uttalanden från necons utgör dock indicier, snarare än bevis. Det är inte obetydligt - det är defintivit något man kan dra slutsatser ifrån - men det bevisar inget i sig.
Citera
2023-02-11, 14:49
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Det handlar inte om att jag behöver hjälp; jag diskuterar inte själva frågan utan en störig tendens i sådana här debatter. Men för all del, heder åt dig för att du åtmisntone skrev ut något. Uttalanden från necons utgör dock indicier, snarare än bevis. Det är inte obetydligt - det är defintivit något man kan dra slutsatser ifrån - men det bevisar inget i sig.

Nuförtiden kan dock en videoinspelning där vi ser och hör Victoria Nuland (eller Vladimir Putin) instruera en dykare att placera sprängladdning vara en deep fake så vem kan man lita på?

Uttalanden som "Vi kommer stoppa ledningen", "Jag är mycket nöjd att ledningen nu är skrot", "Sprängingen erbjuder strategiska möjligheter" etc kan ses som en slags vittnesmål.
Citera
2023-02-11, 15:01
Medlem
klyktattares avatar
Vi som har en hjärna visste redan detta så fort det inträffade. En självklar ickenyhet.
Citera
2023-02-11, 15:40
Medlem
Citat:

Bra inlägg. Jag tror också det finns en oförståelse hos de här figurerna kring vad som faktiskt är konkreta bevis och vad som är ren hörsägen ellet svaga indicier. Ett påstående blir inte sanning bara för att en person säger att det är så.
Citera
2023-02-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Du har både rätt och fel. Du har rätt i att det finns mycket dokumentation (bl.a en bild på Bernie Sanders utklädd till Super Man) men din slutsats att regimmedia är pålitlig är fel. Ingen har dömts för brottet att ha "påverkat" valet 16, däremot har någon dömts för ekobrott.
Du har rätt i att:
1) Regimmedia tyckte att den ena storyn var mycket alarmerande.
2) Regimmedia tyckte att den andra storyn inte borde spridas då den kunde vara påhittad av ryssen. New York Post stängdes av från twitter för att tysta den storyn.

Därav har du uppfattat vad de ville, du har en vag uppfattning om en "veva" och att något har konstaterats. Du kan inte ifrågasätta propagandan eftersom du är en fårskalle, men sanningen är att den första storyn är en myt och den andra storyn tystades ned eftersom den kunde påverka valet negativt för dem, deras kandidats grovt korrupta affärer i Ukraina.

För den som är intresserad är en bra utgångspunkt https://thegrayzone.com/tag/russiagate/
Tror man att den ryska påverkanskampanjen mot presidentvalet 2016 var en myt så är man en enfaldig stolle och tillika foliehatt av samma slag som förnekar att månlandningen ägt rum. Det finns nog inte så mycket mer att diskutera med dylika figurer.
Citera
2023-02-11, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Håller med. Man kan därigenom göra kvalificerade gissningar och analyser men det bevisar fortfarande ingenting. Det finns många parter i den här historien som skulle tjäna på att den ryska gasen till Europa stryptes, samtidigt som Ryssland har allt att vinna på att skylla dådet på sina ärkefiender. Det är därav svårt att komma särskilt långt enbart på gissningar eller hörsägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in