Citat:
Ursprungligen postat av
Cactuslime
Det är rätt höga krav för att få adoptera. Verkar som många tror att adoption är en enkel lösning eftersom det finns så många övergivna barn i världen, men det är en väldigt noggrann process där du ska bedömas som lämplig. Jag tror ärligt talat inte hon skulle få adoptera pga sin psykiska ohälsa.
Alla kan inte knyta an till andras barn.
Jag har nog tidigt i livet utvecklat en "mammighet". Inte till allt och alla, jag märker att det avtagit en hel del också med åren men jag kan fortfarande i hyfsat hög grad jämfört med andra tydligen känna mig mer omhändertagande till andras barn och även utan att de liknar mig själv eller anhöriga överhuvudtaget.
Att då adoptera ett barn som du saknar band till, (anknytning är något som alltid behöver sin tid och nog mer än process som kräver sin känslomässiga närvaro),som samtidigt kommer till dig pga ofrivillig barnlöshet och som kan sakna alla slags attribut av igenkänning- är inte för alla människor. Oavsett hur väletablerade de är i livet och samhället.
De flesta vill ha, biologiska barn, småbarn och barn som ser ut som de själva. Den där drömmen kan krocka hårt mot verkligheten. Kan man inte uppleva omhändertagande känslor mot barn 10-13 år utan att de ser ut som en själv, bör man absolut inte adoptera. Det innebär inte att det inte är lika svårt för de människorna med ofrivillig barnlöshet.
Sedan så får människor absolut tala om det allra mest privata om de önskar. Att det är tabu för andra, innebär inte att det är det för den som drabbats av vad de som inte förstår, inte kan ta in.