2023-02-09, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harry.Kruth
Var man ung som jag så var 1983 blev det film och årets film var Return of the jdi, följt av Wargames, Flashdance, Ombytta roller och Octyopussy. Man gick på Big Burger och åt en Bigger. AIDS hade en hämmande effekt på alla. Palme var statsminister. Bostadskön var mer än ett år lång. Man gick på kinakrogar och åt fint. Man läste Fantomen, Kalle Anka, Agent-X9, Fib Aktuellt, Lektyr och Aktuell rapport. I bokväg var det tvillingdeckarna, teknikens under och elektronikböcker och en elektronikkurs från NTI. Man hade en Commodore 64 eller en Spectrum ZX.

Och när 80-talet hade mognat satt man i pojkrummet efter skolan och spelade på Vectrex, som man hade lånat av en polare och kånkat hem i en stor papperskasse från Obs! Jag lyssnade på kassettband på min bergsprängare. Ofta blev det filmmusiken till Top Gun.
Citera
2023-02-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Som ”singel 30-åring” gjorde man väl som incels gör nu. Konsumerar porr och runkar.
Vi normala som var med då knullade. Frågor?

Frågor på vadå? Hur man knullar? Eller försökte du bara leka lite cool?
Citera
2023-02-09, 10:01
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramathorn
Lyssnade mycket på musik och ljudanläggningar var viktigt, både hemma och i bil.

Skulle man ta reda på något gick det inte att googla, man fick gå till biblioteket, och där såldes det inte någon narkotika på den tiden.

Hade VHS och lärde mig tyska från dubbade danska porrfilmer.

Man åkte motorcykel och ägnade sig åt hobbies som elektronikbygge och skruva med bilar.

Tror även att man ägnade mer tid åt matlagning eftersom det inte fanns lika mycket färdigrätter och halvfabrikat.

Det fanns förvisso bara två TV-kanaler(de första områdena med kabel-TV dök upp runt 1985) men statstelevisionen hade en annan klass på den tiden, så det blev en del TV-tittande också.

På radion hade vi Metropol med Göte Johansson.

De här plastmodellerna som man limmade ihop i plast var väl ännu ganska populära 1983. Typ Viggen, Mig 23 och F 14 Tomcat
Citera
2023-02-09, 12:32
Medlem
BigFatCones avatar
Jag tror faktiskt inte på att "alla" var aktiva 1983. Fler var det garanterat, men helt klart inte "alla". Att gå på gym var ju till exempel fortfarande suspekt. Jag vågar även ta gift på att många höll på med någon sport för att kompisarna höll på med det. Hur många i ditt knattelag droppade av mellan sexan och sjuan?

Vad som däremot var en grej, det var ju föreningslivet. Och det är dom där människorna som dom sociala sportnissarna aldrig träffade. På samma sätt som dom sällan eller aldrig träffar dagens gamers. Det är olika kretsar och dom överlappar i stort sett inte. Vi pratar om 40 år, människan har inte förändrats i någon större utsträckning på dom åren.
Citera
2023-02-09, 12:41
Medlem
Ingen här har nu nämnt arkadhallar. Var Flipper en stor grej då? Det jag vet att innan 1982 var det mer öppet att spela flipper.

Pacman eller Donkey Kong spelades säkert på en pizzeria där alla rökte.
Citera
2023-02-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Jag var runt tio 1983 och även om min familj var minst sagt störd så levde vi nog rätt så lika alla andra när det kom till just detta.
Det var ofta folk hemma, mammas väninnor eller pappas polare eller båda. Det dracks kaffe framför TV:n, lyssnades på musik, pratade. Jag minns särskilt att alla pratade mycket mer med varandra då.

Vi ungar bakade, satt mycket på våra rum och pillade med olika saker, jag upplever att vi skötte oss själva på ett helt annat sätt än dagens ungar där föräldrar många gånger måste hjälpa till att aktivera.
Vi var ute och lekte, vi hade en liten skog bakom huset, i dag skulle jag nog inte kalla det skog utan mer en dunge av träd, men som barn var det en skog, där byggde vi hela byar av kojor och lekte- vi hade liksom ett parallellt universum där ute där vi levde som vuxna fast med kojor, stenar och pinnar. Vi inredde våra kojor med grejer vi tog med innifrån (inte alltid till föräldrarnas glädje - minns när en polare snodde med en tavla ut och hängde upp på en trädstam, det regnade och tavlan var förstörd)
En helt vanlig kväll kunde någon granne få för sig att bjuda in halva gården till grillning.
När vi sen köpte hus så var det ju mycket med det, ett rum som skulle tapetseras, en vägg skulle målas.
Vi åkte och handlade tillsammans hela familjen, bara en sån sak och det var inget som stressades runt utan vi verkligen umgicks medan vi handlade, inget man direkt uppskattade när man kom upp i tonåren men då kom man ju undan den delen på ett helt annat vis.

Två tv-kanaler och nej vhs var inte så vanligt men det fanns och det fanns moviebox att hyra för ett par tior.
Man följde typ ALLA tv-serier. Minns att morsan satt med en tidning som hette "Röster i radio och tv" som främst var en tv-tidning alltså en tidning med tablåer för tv-sändningarna ett par veckor framåt och några få reportage. Hon satt med den där jäkla tidningen och kryssade för vad vi skulle se en veka i stöten.
Som någon skrev, mycket tidningar rent generellt. Morsan köpte nog 2-3 olika veckotidningar och på helgen köpte min familj BÅDE GT och Aftonbladet (till vår sosse-grannes stora fasa, Aftonbladet var ju den enda man kunde köpa) med div söndagsbilagor och så satt vi tillsammans hela familjen och LÄSTE i vardagsrummet.
Brorsan hade Kalle Anka och jag hade Scoby Doo till en början sen nån mesig hästtidning (för att alla tjejer hade den)
Man ringde kompisar på den fasta telefonen, en del kompisar som hade flyttat kunde man prata med nån kväll i veckan i flera timmar.
Man sprang i skogen och hittade gömmor av porrtidningar och ölburkar, vi var nere vid sjön och fiskade. Morsan packade en gul kylväska med mackor och vi gick ner hela familjen och satt en hel dag på en klippa, ofta tillsammans med andra familjer eller en hel hög med ungar/ungdomar. Fiskade, badade, pratade. På vintern gjorde man samma sak men då åkte man skridskor istället.

Mycket var bättre på den tiden helt klart, men det är lätt att romantisera också

Mycket av den där barndomen hade jag. Var dock 10 år 1998 så det som skiljer från min tid och er är förstås Nintendo och VHS band i mängder. Sedan vara den grejen att få tv4 och tv3 var gudomligt.

Men jag minns tiden som 5-6 åring sådär 1993. Man läste tidningar och spelade tex super Nintendo. Det var samma känsla det där med att umgås via fiske och att man gjorde massvis med utflykter.

De som idag är barn kommer aldrig få uppleva den där känslan då det inte fanns internet eller att den var enormt begränsat.
Citera
2023-02-09, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Ingen här har nu nämnt arkadhallar. Var Flipper en stor grej då? Det jag vet att innan 1982 var det mer öppet att spela flipper.

Pacman eller Donkey Kong spelades säkert på en pizzeria där alla rökte.

Jag har nämnt spelhallarna med arkadspel och flipperspel. Fanns ju dessutom oftast ett flipperspel och ett arkadspel i de flesta korv/hamburgerställen som hade nån form av servering inomhus. . Spel som typ Bombiac, Spyhunter, Pitstop, Galaxian, Galaga, Centipede, Pacman. . Star Wars kom 83.
Citera
2023-02-09, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valle75
var inte dallas igång då också

Jodå, 1981-1993 i Sverige.
Citera
2023-02-09, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Jodå, 1981-1993 i Sverige.

Stora serier första delen av 80talet på svensk Tv var väl Dallas, Falcon Crest, Familjen Macahan, Uppdrag Singapore, Hemliga Arme'n, Dynastin, Mot alla vindar, Shogun, Törnfåglarna, Änkorna, Rötter, Floden blev mitt liv, Kessler, Lödder, Fem svarta höns, (Fyll gärna på med fler) Noterbart är att vissa av dem är från 70talet, men serier och filmer kunde ibland nå Sverige flera år senare
Citera
2023-02-09, 15:12
Medlem
YP4XQs avatar
Extremt mycket utomhus med kompisar. Man hann knappt vara inne och käka innan man ville ut igen
Citera
2023-02-09, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Mycket av den där barndomen hade jag. Var dock 10 år 1998 så det som skiljer från min tid och er är förstås Nintendo och VHS band i mängder. Sedan vara den grejen att få tv4 och tv3 var gudomligt.

Men jag minns tiden som 5-6 åring sådär 1993. Man läste tidningar och spelade tex super Nintendo. Det var samma känsla det där med att umgås via fiske och att man gjorde massvis med utflykter.

De som idag är barn kommer aldrig få uppleva den där känslan då det inte fanns internet eller att den var enormt begränsat.

Jag var ju i tonåren när tv3 kom och minns när det kom till vårat hyreshus. Före det åkte vi till min moster och kollade på Bumbibjörnarna (skit samma om man var för gammal för det) på danska, jäklar vad vi skrattade, lättroade som sjutton.
Sen fick vi något kabelpaket till mammas hyreshus och tv:n gick tamigfan dygnet runt helt plötsligt. Vi hade en gammal tjock-tv från 70-talet som inte ens hade fjärrkontroll och bara hade 8 kanaler så när man ville byta så fick man gå fram och skruva på tv:n för att leta kontroll...vi var nog LIIIITE efter eftersom mamma levde på sjukbidrag med två tonåringar men det funkade ett tag tills den slutligen gav upp och mamma HYRDE en tv från Thorn.
Undrar hur många som minns det i dag.. att man kunde hyra tv, video och tvättmaskin. Det var inte helt ovanligt. Mamma hade inte ekonomin att köpa en ny tv och eftersom vi inte hade bil så kunde hon heller inte tuta iväg och köpa en begagnad på annons. Så vi HYRDE från THorn, ett par hundralappar i månaden så fick hon en splitter ny, fortfarande tjock tv så klart, med fjärrkontroll och tillhörande video.
Hon passade på att slänga med en tvättmaskin under något år men sen fick hon en av hyresvärden och då avbröt hon den hyran.
Allt som allt kostade det säkert mer än att köpa en ny direkt men det var ju det där att ha alla pengarna i handen vid köpet.
Vi grillade mycket på sommaren. Första åren efter mina föräldrars skilsmässa bodde vi som i en radhuslägenhet på bottenplan med en liten uteplats som vätte mot ett promenadstråk (mellan folkets park och busstationen) då kunde vi sitta där hela dagarna långt in på natten. TV:n var givetvis närvarande, den snurrade vi så den visade programmet ut mot altanen. Grannar och folk som passerade, ibland med medhavd dryck dök upp och satte sig på marken eller i möbler som placerades ut. Om vi ungdomar inte ville vara med gick vi till framsidan där det fanns en lekplats och där kunde vi sitta på gungorna eller på de gjutna sofforna som fanns där och bara snacka skit halva nätterna.
Minns att jag var lite småintresserad av en kille som hade egen lägenhet redan i nian (lång historia) och hans mamma bodde några dörrar bort, vi satt ofta på gungorna nedanför hans lägenhet och hans mamma blev TOKIG för att vi, 16 åriga tjejer var så jävla barnsliga (hennes uttryck) och lekte på en lekplats, hennes son skulle AAAALDRIG falla för en sån som mig.....hmmm....tja... vi behöver inte gå in på detaljer där men hon hade fel *ASG*
Jag som bodde i en mindre ort cyklade ofta till badplatsen (fast jag hatade att bada) 7-8 km bort och då var man där hela dagen, och på kvällen var det "stubbafest" på samma ställe. Man cyklade eller gick överallt för det gick inga "stadsbussar" i dessa orter. Jag till och med cyklade till min mormor på somrarna. Hon bodde 2 mil bort. Lite overkill kanske men jag var lite udda, dit gick ju buss men jag var snål.
Citera
2023-02-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Gubbarna: Läste tidningen, satt och rökte, drack kaffe och såg på "Visst nappar det!"
Kärringarna: Ringde till vänninorna på den fasta telefonen och satt där och sladdrade, sydde, virkade, löste korsord, läste Allers eller Husmodern, beställde något från postorder.

Klassiker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in