Citat:
Ursprungligen postat av
Plukke
Mycket av den där barndomen hade jag. Var dock 10 år 1998 så det som skiljer från min tid och er är förstås Nintendo och VHS band i mängder. Sedan vara den grejen att få tv4 och tv3 var gudomligt.
Men jag minns tiden som 5-6 åring sådär 1993. Man läste tidningar och spelade tex super Nintendo. Det var samma känsla det där med att umgås via fiske och att man gjorde massvis med utflykter.
De som idag är barn kommer aldrig få uppleva den där känslan då det inte fanns internet eller att den var enormt begränsat.
Jag var ju i tonåren när tv3 kom och minns när det kom till vårat hyreshus. Före det åkte vi till min moster och kollade på Bumbibjörnarna (skit samma om man var för gammal för det) på danska, jäklar vad vi skrattade, lättroade som sjutton.
Sen fick vi något kabelpaket till mammas hyreshus och tv:n gick tamigfan dygnet runt helt plötsligt. Vi hade en gammal tjock-tv från 70-talet som inte ens hade fjärrkontroll och bara hade 8 kanaler så när man ville byta så fick man gå fram och skruva på tv:n för att leta kontroll...vi var nog LIIIITE efter eftersom mamma levde på sjukbidrag med två tonåringar men det funkade ett tag tills den slutligen gav upp och mamma HYRDE en tv från Thorn.
Undrar hur många som minns det i dag.. att man kunde hyra tv, video och tvättmaskin. Det var inte helt ovanligt. Mamma hade inte ekonomin att köpa en ny tv och eftersom vi inte hade bil så kunde hon heller inte tuta iväg och köpa en begagnad på annons. Så vi HYRDE från THorn, ett par hundralappar i månaden så fick hon en splitter ny, fortfarande tjock tv så klart, med fjärrkontroll och tillhörande video.
Hon passade på att slänga med en tvättmaskin under något år men sen fick hon en av hyresvärden och då avbröt hon den hyran.
Allt som allt kostade det säkert mer än att köpa en ny direkt men det var ju det där att ha alla pengarna i handen vid köpet.
Vi grillade mycket på sommaren. Första åren efter mina föräldrars skilsmässa bodde vi som i en radhuslägenhet på bottenplan med en liten uteplats som vätte mot ett promenadstråk (mellan folkets park och busstationen) då kunde vi sitta där hela dagarna långt in på natten. TV:n var givetvis närvarande, den snurrade vi så den visade programmet ut mot altanen. Grannar och folk som passerade, ibland med medhavd dryck dök upp och satte sig på marken eller i möbler som placerades ut. Om vi ungdomar inte ville vara med gick vi till framsidan där det fanns en lekplats och där kunde vi sitta på gungorna eller på de gjutna sofforna som fanns där och bara snacka skit halva nätterna.
Minns att jag var lite småintresserad av en kille som hade egen lägenhet redan i nian (lång historia) och hans mamma bodde några dörrar bort, vi satt ofta på gungorna nedanför hans lägenhet och hans mamma blev TOKIG för att vi, 16 åriga tjejer var så jävla barnsliga (hennes uttryck) och lekte på en lekplats, hennes son skulle AAAALDRIG falla för en sån som mig.....hmmm....tja... vi behöver inte gå in på detaljer där men hon hade fel *ASG*
Jag som bodde i en mindre ort cyklade ofta till badplatsen (fast jag hatade att bada) 7-8 km bort och då var man där hela dagen, och på kvällen var det "stubbafest" på samma ställe. Man cyklade eller gick överallt för det gick inga "stadsbussar" i dessa orter. Jag till och med cyklade till min mormor på somrarna. Hon bodde 2 mil bort. Lite overkill kanske men jag var lite udda, dit gick ju buss men jag var snål.