2023-02-08, 15:33
Bannlyst
Jag har intresse av att själv bygga vapen, dvs att ta en metallbit och exempelvis göra ett magg och pipa av den och sedan göra allt.

Är det här en ovanlig hobby?

Iallafall vill bygga en mini 14 som i the AMERICAN, bara det att clooney får färdigtillverkade delar skickade till sig, jag vill SKAPA de delarna själv.

Hur ska jag gå tillväga för det här? Var kan man se ritningar på hur mycket allt ska väga, var de ska sitta och hur man ska få fast allt? Kan inte se något när jag söker.
Citera
2023-02-08, 15:34
Medlem
link71s avatar
YouTube?
Citera
2023-02-08, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av link71
YouTube?

Finns ingen video som berättar hur man bygger de olika delarna, kanske hur man sätter ihop de, men inte hur man bygger de och hur mycket de ska väga, hur långa de ska vara osv.
Citera
2023-02-08, 16:05
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepmom
Jag har intresse av att själv bygga vapen, dvs att ta en metallbit och exempelvis göra ett magg och pipa av den och sedan göra allt.
Låter som en fin metod att använda om man vill amputera sina händer till en låg kostnad.
Citera
2023-02-08, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Låter som en fin metod att använda om man vill amputera sina händer till en låg kostnad.

Vad menar du?
Citera
2023-02-08, 16:13
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Vad menar du?
Skall du bygga skjutvapen så måste du göra beräkningar på materialhållfasthet etc så att materialet du väljer tål den belastning du vill utsätta det för.

Om du inte gör det, så säger det "pooof" när du skjuter ditt första skott och sen upptäcker du att dina händer borta.
Citera
2023-02-08, 16:34
Medlem
Laggiores avatar
Överdimensionera helt enkelt, blir världens tyngsta mini 14
Citera
2023-02-08, 18:39
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:

Iallafall vill bygga en mini 14 som i the AMERICAN, bara det att clooney får färdigtillverkade delar skickade till sig, jag vill SKAPA de delarna själv.

Hur ska jag gå tillväga för det här? Var kan man se ritningar på hur mycket allt ska väga, var de ska sitta och hur man ska få fast allt? Kan inte se något när jag söker.
Det är bara börja att skapa i metall, du märker snabbt att metall är så mycket mera än bara "järn" eller "aluminium", finns massor med olika sorter som kan behandlas på olika sätt.
Att göra en kniv är en bra start.
Citera
2023-02-08, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Skall du bygga skjutvapen så måste du göra beräkningar på materialhållfasthet etc så att materialet du väljer tål den belastning du vill utsätta det för.

Om du inte gör det, så säger det "pooof" när du skjuter ditt första skott och sen upptäcker du att dina händer borta.

Hur lär man sig det här?
Citera
2023-02-08, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är bara börja att skapa i metall, du märker snabbt att metall är så mycket mera än bara "järn" eller "aluminium", finns massor med olika sorter som kan behandlas på olika sätt.
Att göra en kniv är en bra start.

En kniv? Hur ska man lära sig det här då?
Citera
2023-02-08, 22:40
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
En kniv? Hur ska man lära sig det här då?
Jag avundas dagens ungdomar, hela nätet är full med bra förslag!

Denna snubben är grymt duktig: https://www.youtube.com/@nilsogren/videos

Siten nummer ett för makers! https://www.instructables.com/search...e&projects=all
Citera
2023-02-12, 05:31
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:

Finns sprängskisser ute på nätet.

https://longhunt.com/schematics/img_...mini14_001.gif

https://media.mwstatic.com/images/sc...ni-14-blue.png

Maskinist och vapensmed får du bli själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in