• 1
  • 2
2023-02-08, 13:54
Medlem
Hej,
jag vill så gärna göra hembakade bröd. Men det lilla bordet jag har, står min lilla växt som jag inte vill flytta. Men det är inte bara det som är bekymret. Jag har ingen träplatta, som jag kan använda för att kavla ut degen.

Jag minns som barn, så hade den familjen jag bodde hos något liknade av träplatta, när vi gjorde deg för att kavla ut. Men något sådant träplatta kan jag inte hitta någonstans.

Hur gör ni, när ni skall kavla ut degen. Visst lägger man väl någon platta eller något?

Tack på förhand!
Citera
2023-02-08, 14:01
Är det här en trolltråd? Hur svårt kan det vara att fixa en platt yta?
Citera
2023-02-08, 14:06
Medlem
VoktorDodkas avatar
Golvet?

Kolla i nästa veckas reklamblad från Lidl, på sidan 17, en sån kan du lägga på spisen och knåda med, bara 149:-.

Du vet att du kan ställa tillbaka din lilla växt om du flyttar den medan du bakar?
Citera
2023-02-08, 14:07
Medlem
mikaelss avatar
Vad du söker är en bakmatta: https://www.cervera.se/search?query=bakmatta
men du måste ju fortfarande ha den på en plan yta, förslagsvis ditt bord. Hur svårt kan det vara att flytta din lilla växt? Och vad tänkte du baka för bröd som kavlas ut? Varför inte knåda degen och grädda den i en form? En av dessa: https://www.cervera.se/produkter/i-koket/baka/bakformar

Är alla dina vardagsbestyr lika komplicerade?
Citera
2023-02-08, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad du söker är en bakmatta: https://www.cervera.se/search?query=bakmatta
men du måste ju fortfarande ha den på en plan yta, förslagsvis ditt bord. Hur svårt kan det vara att flytta din lilla växt? Och vad tänkte du baka för bröd som kavlas ut? Varför inte knåda degen och grädda den i en form? En av dessa: https://www.cervera.se/produkter/i-koket/baka/bakformar

Är alla dina vardagsbestyr lika komplicerade?
Jag skulle vilja ha någon typ av träplatta.

Jag vill helst inte flytta min växt flera gånger. Den mår inte bra av det.
Citera
2023-02-08, 14:12
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater

Vad är det för oerhört känslig växt du har som inte klarar att flyttas fram och tillbaka utan att drabbas av PTSD?
Citera
2023-02-08, 14:13
Medlem
Citat:

Vad har du för växt?
Citera
2023-02-08, 14:17
Medlem
Är det ett bakbord du menar?

https://www.shop.xn--smlnningen-s5ak...ource=Bidbrain
Citera
2023-02-08, 14:20
Medlem
Citat:
Hej,
jag vill så gärna göra hembakade bröd. Men det lilla bordet jag har, står min lilla växt som jag inte vill flytta. Men det är inte bara det som är bekymret. Jag har ingen träplatta, som jag kan använda för att kavla ut degen.

Jag minns som barn, så hade den familjen jag bodde hos något liknade av träplatta, när vi gjorde deg för att kavla ut. Men något sådant träplatta kan jag inte hitta någonstans.

Hur gör ni, när ni skall kavla ut degen. Visst lägger man väl någon platta eller något?

Tack på förhand!

Gå till Ikea eller valfritt byggvaruhus och leta upp en spillbit från tex en köksbänk som blivit över.
Eller kolla på blocket eller marketplace efter gamla kök, eller skärbrädor (du kan göra en stor skärbräda själv eller gå till en snickare och fråga om han kan göra en billig.

Ser du att någon håller på och renoverar ett hus/kök så kan du ju alltid fråga om du får ta en bit av köksbänken.

Bor du tex i Sthlm så hittar du nog det du söker på en förmiddag.
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-02-08 kl. 14:25.
Citera
2023-02-08, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Vad är det för oerhört känslig växt du har som inte klarar att flyttas fram och tillbaka utan att drabbas av PTSD?

Skulle chansa på att det är en sådan där plantskalle som han har odlat under många år
Citera
2023-02-08, 14:31
Medlem
Cindells avatar
Citat:
jag vill så gärna göra hembakade bröd. [...]. Jag har ingen träplatta, som jag kan använda för att kavla ut degen.

Om du ska baka bröd behövs degen vanligtvis inte kavlas ut. Om du bakar ex. kanelbullar som ska kavlas ut innan de rullas samman beställer du ett bakbord. Det fungerar även perfekt för exempelvis pepparkakor. Självklart är bakbordet även en perfekt yta för att knåda din bröddeg.

Citat:
Men det lilla bordet jag har, står min lilla växt som jag inte vill flytta.

Vad är det för superkänslig växt du har som inte kan flyttas några minuter?

Har du ingen köksbänk som du kan knåda/kavla degen på? Det behövs ingen större yta.
Senast redigerad av Cindell 2023-02-08 kl. 15:00.
Citera
2023-02-13, 05:08
Medlem
Kalva, antar att du menar kavla? Bara att knåda och kavla på diskbänken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in