2023-02-06, 22:52
Medlem
Blev utskriven idag från vård, och medans jag var inlagd så tog dom rutin prover. Frågade efter svar på om jag behövde vara orolig över något med proven och stod och vänta på svar tills jag var tvungen att springa till bussen. Jag kan ju la vara en vettig människa och ringa och terrorisera 1177 eller min vårdcentral men känns roligare att terrorisera främlingar på internet. Dom blodprov som var avvikande:

P-CRP Resultat: 20 mg/L
P-LDL-KOL Resultat: 3,6 mmol/L * Referensintervall: <3,0
fP-Triglycerider Resultat: 3,5 mmol/L * Referensintervall: <1,7
S-Folat Resultat: 6,1 nmol/L* Referensintervall: >7
S-D-Vitamin, 25-OH Resultat: 33 nmol/L
P-HDL-Kolesterol Resultat: 0,9 mmol/L

Dom tog också P-Kalium P-Natrium P-Albumin P-Kreatinin P-Kolesterol plus några fler som låg rätt.

Så det jag fattar är: P-CRP är lite förhöjt jag är lite snorig så säkert det, D-vitamin är fortfarande för lågt trots att jag äter 1600 UE så det måste dom höja. Men P-LDL-KOL triglycerider etc. Förstår att det har med kolesterolet att göra men hur pass allvarligt är det / vilka värden lär man upp i? Kan det vara en förklaring på min fina huggande smärta till vänster som går ut i armen?
Senast redigerad av Apanjullet 2023-02-06 kl. 22:55.
Citera
2023-02-06, 22:57
Medlem
StudiumValors avatar
Du skall ligga inom intervallet. fråga din husläkare.
Hru allvarligt det är beror på flera orsaker.
oavsett vad du får för svar här så ge fan i alla svar om de inte säger att du skall kontakta läkare.
Citera
2023-02-06, 23:28
Medlem
När flera prover tas är det vanligt att något/ några är avvikande. Det säger egentligen inte jätte mycket. När de kollar dina prov så tar de även hänsyn till vilka symtom och besvär du har.

Blodprov kan ge en riktlinje på hur din kropp mår, självklart kan vissa prov vara tydlig och påvisa att något är väldigt fel.

Däremot referensintervallen är ett mätvärde där de satt en gräns för vad som ska uppfattas som normalt/onormalt. Jag kan vara helt frisk, må väldigt bra trots att ett värde ligger strax under/över referensintervallen.

En snabb googling och detta står.

Vid en normalfördelning så utgår man vanligtvis att referensintervallet innefattar 95 % av alla uppmätta värden (i normalpopulationen hamnar 5 % utanför referensintervallet för ett givet test)

Värden utanför ett referensintervall är inte nödvändigtvis patologiska (sjukliga) och de är inte nödvändigtvis onormala i någon annan betydelse än den rent statistiska. Inte desto mindre är det en indikation på sannolik sjuklighet. Ibland kan den underliggande orsaken vara uppenbar; i andra fall behöver man testa flera olika differentialdiagnoser för att bedöma vad som är fel och hur man ska behandla det.

Du behöver nog inte ringa din vårdcentral, hade de varit orolig hade du blivit kvar på sjukhuset eller blivit inbokad för en uppföljning. Vill du ha en bättre förklaring ring 1177 och istället för att ta upp en läkares tid.
Senast redigerad av Elocone 2023-02-06 kl. 23:31.
Citera
2023-02-06, 23:36
Medlem
Citat:

Ditt CRP är högt vilket betyder att du har en infektion eller inflammation i kroppen. Provet är helt ospecifikt och säger ingenting egentligen om orsaken, det kan vara allt från en förkylning till reumatiska inflammatoriska tillstånd.

Dina "dåliga" blodfetter (LDL och triglycerider) är förhöjda vilket leder till en ökad risk för hjärtinfarkt och stroke. HDL å andra sidan motverkar det dåliga kolesterolet (LDL) och hjälper att ta bort överskott av det från artärerna, vilket istället minskar risken.

Du kan minska ditt LDL och triglycerider genom att gå ner i vikt, träning/fysisk aktivitet, äta mer frukt, grönt och nötter, fisk med omega-3, och minska på kött, mättat fett/smör och stressa mindre.
Senast redigerad av anjuna5 2023-02-06 kl. 23:38.
Citera
2023-02-07, 02:01
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Blev utskriven idag från vård, och medans jag var inlagd så tog dom rutin prover. Frågade efter svar på om jag behövde vara orolig över något med proven och stod och vänta på svar tills jag var tvungen att springa till bussen. Jag kan ju la vara en vettig människa och ringa och terrorisera 1177 eller min vårdcentral men känns roligare att terrorisera främlingar på internet. Dom blodprov som var avvikande:

Dom tog också P-Kalium P-Natrium P-Albumin P-Kreatinin P-Kolesterol plus några fler som låg rätt.

Så det jag fattar är: P-CRP är lite förhöjt jag är lite snorig så säkert det, D-vitamin är fortfarande för lågt trots att jag äter 1600 UE så det måste dom höja. Men P-LDL-KOL triglycerider etc. Förstår att det har med kolesterolet att göra men hur pass allvarligt är det / vilka värden lär man upp i? Kan det vara en förklaring på min fina huggande smärta till vänster som går ut i armen?
Är du ung och frisk? I så fall betyder dina blodprov inte mycket. Är du gammal eller sjuk kan du behöva sänka ditt LDL. Resten hade jag inte brytt mig om.
Citera
2023-02-07, 04:01
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet

Det verkar som att dina P-CRP-värden är lite förhöjda, vilket kanske kan bero på att du har lite förkylningssymptom. Det är bra att du tar tillskott av D-vitamin, men du bör se till att du får tillräckligt med det för att hålla värdena inom referensintervallet. 5,000 iu från holistic äter jag själv.

Vad gäller dina kolesterolet värden, så är det viktigt att du håller dem i ett hälsosamt interval. P-LDL-KOL, triglycerider och HDL-kolesterol bör hållas låga. Det kan vara lämpligt att justera din kost och motion för att hålla dina kolesterolet värden inom referensintervallet.

Svårt att säga om det kan orsaka din huggande smärta. Justera din kost, kontakta vården om du har några funderingar.
Citera
2023-02-10, 09:05
Medlem
Vad är det för blodprov man ska ta för att se dessa värden? Jag skulle själv vilja veta. Sist kollade dom bara järn b12 folsyra och TSH. Men man skulle vilja ha ett litet bredare för att se om man har brist på kanske något mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in