Grundenregeln för hur man ska spara är var man får bäst avkastning, dvs är avkastningen på sparandet högre än räntan ska man inte amortera (mer än nödvändigt) och vise versa.
MEN, sen har du ju risken. Att amortera är riskfritt (förutom att du binder ditt kapital och det kan bli svårt att få ut dem igen om det skiter sig. Ett sparande som har högre avkastning än räntan riskerar att tappa väldigt mycket i värde så det ska du också ha med dig. Nr det gäller ett bostadslån på ett par miljoner gör amortering varken till eller från med tanke på hur låga räntorna faktiskt fortfarande är.
Nu är det ju en privat skuld du har och just privata skulder tycker iaf jag att man ska reglera så fort som möjligt, särskilt innan man köper/investerar. Eftersom din pappa verkar nöjd med er tidigare uppgjorda avbetalningsplan kan du ju följa den men jag rekommenderar dig verkligen att kolla upp eventuella avgifter för köp/försäljning/uttag etc innan då det kan bli dyrt att flytta pengar stup i kvarten. Det är ju också trist om börsen går ner precis när du ska ta ut och betala, sparandet bör vara mer långsiktigt än att du ska plocka ut pengar redan om en månad igen.
Väldigt mycket fram och tillbaks här märker jag, tolka mig som du vill