• 1
  • 2
2023-02-06, 14:21
Medlem
Hej!

Jag är skyldig min kära far ca: 120 000,- som jag idag betalar av 4000,-/månad på.
Får nu i April ut en bonus från jobbet på ca: 150 000,- efter skatt.

Antingen betalar jag av, så är allt klart!
Eller så sätter jag in allt på Avanza och tar ut ca: 4-5000,-/månad för att betala av honom?

För honom spelar det ingen roll.

Hur hade ni gjort?
Citera
2023-02-06, 14:29
Medlem
Sätt in på Avanza. Bra tillfälle att börja köpa lite mer regelbundet. Du betalar ingen ränta till din pappa ju.
Citera
2023-02-06, 14:53
Medlem
mrsluggans avatar
jag skulle hellre betala av och sen lägga in 4000 i månaden på avanza efter.
Citera
2023-02-06, 14:59
Medlem
Ekonomiskt smart är att sätta in på Avanza.

Moraliskt rätt är att betala tillbaka till anhöriga så dem kan få ränta/avkastning på pengarna.

Så helt ärligt hade jag blandat.

Använt hälften för att betala av lånet. Resten är då inbetalt på ca ett år.

Och andra hälften hade jag lagt in på Avanza.

Så kombo för att tillfredsställa hjärna och hjärta.
Citera
2023-02-06, 15:06
Medlem
Jag hade ju personligen inte velat vara skyldig någon närstående pengar oavsett om den personen säger sig vara ok med det. I synnerhet inte om jag hade möjlighet att återbetala det jag var skyldig. Känns också som ett tveksamt tillfälle att gå in med en klumpsumma med pengar på börsen just nu när värderingarna har börjat komma upp efter de senaste månadernas uppgång trots att risk för vinstfall, recession och/eller fortsatt hög inflation kvartstår.

Jag hade betalat tillbaka lånet, investerat de 30K som blir över och sen startat ett månadsparande några tusen eller vad du nu anser dig ha råd att spara.
Citera
2023-02-06, 16:17
Medlem
Grundenregeln för hur man ska spara är var man får bäst avkastning, dvs är avkastningen på sparandet högre än räntan ska man inte amortera (mer än nödvändigt) och vise versa.

MEN, sen har du ju risken. Att amortera är riskfritt (förutom att du binder ditt kapital och det kan bli svårt att få ut dem igen om det skiter sig. Ett sparande som har högre avkastning än räntan riskerar att tappa väldigt mycket i värde så det ska du också ha med dig. Nr det gäller ett bostadslån på ett par miljoner gör amortering varken till eller från med tanke på hur låga räntorna faktiskt fortfarande är.

Nu är det ju en privat skuld du har och just privata skulder tycker iaf jag att man ska reglera så fort som möjligt, särskilt innan man köper/investerar. Eftersom din pappa verkar nöjd med er tidigare uppgjorda avbetalningsplan kan du ju följa den men jag rekommenderar dig verkligen att kolla upp eventuella avgifter för köp/försäljning/uttag etc innan då det kan bli dyrt att flytta pengar stup i kvarten. Det är ju också trist om börsen går ner precis när du ska ta ut och betala, sparandet bör vara mer långsiktigt än att du ska plocka ut pengar redan om en månad igen.

Väldigt mycket fram och tillbaks här märker jag, tolka mig som du vill
Citera
2023-02-06, 16:27
Medlem
Om du väljer att sätta in pengarna på Avanza för att (möjligen) tjäna pengar på avkastning så bestjäler du samtidigt din far möjligheten att sätta pengarna på aktier och själv tjäna pengar på avkastningen av sina pengar.

Betala tillbaka lånet först. Det kommer kännas bättre.
Citera
2023-02-06, 17:46
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Jag har lite pengar i Avanza om det skulle behövas men annars har jag börjat lägga allt för att betala av huset och CSN-lånet. Det är förmodligen inte optimalt och ingenting jag rekommenderar men jag skiter i, jag orkar inte.

Jag hade betalat av det direkt för att slippa tänka på det.
Citera
2023-02-06, 18:14
Medlem
SYSTEMexes avatar
Självklart bör du betala din far.
Citera
2023-02-06, 18:44
Medlem
Ingen kan svara på det här förutom du själv. Det som avgör är din ekonomi, din pappas ekonomi, och hur eran relation ser ut.

Hur jag hade gjort? Ja jag hade inte betalat tillbaka alls för min far behöver inte pengarna och hade inte heller bett om att få dom tillbakabetalda av mig utan bara gett dom till mig. Men allas relationer ser väldigt olika ut.

Du tex kanske har helt ok ställt, din pappa lite skralt men varit snäll och lånat ut när du verkligen behövt, och det hade varit magisk känsla att kunna säga "hörru farsan, jag fick rejäl bonus, vill betala tillbaka hela skulden till dig nu". Som sagt - bara du själv kan avgöra
Citera
2023-02-06, 19:44
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo-jojo-jojo
Hej!

Jag är skyldig min kära far ca: 120 000,- som jag idag betalar av 4000,-/månad på.

Eller så sätter jag in allt på Avanza och tar ut ca: 4-5000,-/månad för att betala av honom?

Hur hade ni gjort?

Ge pengarna till din far!
Citera
2023-02-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo-jojo-jojo
Hej!

Hur hade ni gjort?
Lån där man är skyldig släktingar och vänner ska man självklart betala så snabbt som möjligt. Din pappa vill ju själv kunna använda SINA pengar. Han vill kanske själv placera dem på börsen eller låna ut till någon annan som är i stort behov av pengar. Dåligt av dig att över huvud taget överväga att fortsätta låna trots att du har möjlighet till att amortera hela skulden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in