• 1
  • 2
2023-02-05, 12:52
Medlem
Jag tänkte ringa 112 för att säga att jag hör skrik och bankande från grannen där en kvinna skriker med allt hon kan och sedan hör man bankande och dån... tänkte ta upp luren och påminner mig själv om att jag inte orkar stå och vänta i något år på att vara tvungen att dra till domstol och vittna och påminna mig själv om vad exakt som hänt samt att sedan kanske få hot och arga blickar av grannar för att de anser att det är överdrivet och att man är en skvallerbytta och dylikt.

Jag orkar inte med den proceduren, ja klent kanske men jag orkar allvarligt inte... jag har hört skrik och dån tidigare i samma mån och jag kanske tänker att det är något som händer då och då, vissa bråkar ju väldigt "passionerat" där båda skriker och saker slängs och man slår i väggar osv utan att det är fysiskt mot varandra.

Jag har inte energi med proceduren om en rättegång och behöva vara vittne.

Om jag kunde ha ringt till 112 och vara anonym så hade jag alltså gjort det men nu gjorde jag inte det.
Är det bara jag som känt så här?

Bör man kunna införa en nödtelefon som man kan ringa anonymt och tipsa om t.ex pågående misshandel osv?

Eller ska vi förlita oss på att "goda" människor ringer och är redo att påminna sig själva dag in och dag ut tills en rättegång kommer som kan ta upp till 1 år innan man bes komma och förklara vad som hörts/setts?

Bör man kräva detta av alla vittnen?
Citera
2023-02-05, 12:59
Medlem
Mindbreaths avatar
En grannfru blir slagen gul och blå men du har inte "energi" att ringa polisen.

Kanske man skall trycka mer på att lära ut civilkurage i skolan istället.
Citera
2023-02-05, 13:00
Medlem
xposures avatar
Bara att säga att du vill vara anonym.
Citera
2023-02-05, 13:01
Medlem
Jag tror man kan vara anonym?!
Citera
2023-02-05, 13:02
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Bara att säga att du vill vara anonym.

Det går faktiskt inte, egna erfarenheter och det var ett relativt milt brott jag ringde in om, inget våld.
Citera
2023-02-05, 13:03
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourPronouns

Kan och kan, du kan köpa en mobil med kontanter och ringa 112 utan simkort.
Citera
2023-02-05, 13:07
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Det går faktiskt inte, egna erfarenheter och det var ett relativt milt brott jag ringde in om, inget våld.

Man kan ringa så polisen kommer och avbryter misshandeln, sedan om man är ett fegt kräk kan man avstå från att vittna om de skulle vilja ha ett vittne. Åtminstone ger man kvinnan en chans att säga till polisen hur det är, eller att ta sig därifrån.
Citera
2023-02-05, 13:09
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Man kan ringa så polisen kommer och avbryter misshandeln, sedan om man är ett fegt kräk kan man avstå från att vittna om de skulle vilja ha ett vittne. Åtminstone ger man kvinnan en chans att säga till polisen hur det är, eller att ta sig därifrån.

Varför skriver du det här till mig, jag avskyr män som slår kvinnor och hade min grannfru blivit misshandlad så hade jag sett till att få slut på det och ringt Polisen.
Citera
2023-02-05, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YourPronouns

Nej, det går inte att ringa in som vittne anonymt idag.

Polisen behöver samtala med alla vittnen även de som ringer in och sedan blir du 1 år senare inkallad som vittne osv osv.
Citera
2023-02-05, 13:10
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Varför skriver du det här till mig, jag avskyr män som slår kvinnor och hade min grannfru blivit misshandlad så hade jag sett till att få slut på det och ringt Polisen.

Menade som ett tillägg till vad du skrev. Även om man inte kan vara anonym just när man ringer så kan man ändå välja sedan hur man vill göra. Bara för att man ringer 112 och inte är anonym betyder inte att man tvingas till någon rättegång.
Citera
2023-02-05, 13:12
Medlem
Citat:

Du kan inte avstå om du blir påkallad som vittne till en rättegång.
Du har vittnesplikt i Sverige.
Citera
2023-02-05, 13:12
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Menade som ett tillägg till vad du skrev. Även om man inte kan vara anonym just när man ringer så kan man ändå välja sedan hur man vill göra. Bara för att man ringer 112 och inte är anonym betyder inte att man tvingas till någon rättegång.

Självklart ska man ringa, men välja om man vill vittna eller inte kan man INTE göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in