2023-02-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Man har ingen stil längre.

Varför har folk tappat stilen?

Sociala medier och hjärntvätt.... Grupptänk osv.
Kan vara så, att man tycker det är viktigare att ha fina sidor på sociala medier, än att ha ett fint hem.
Folk som inte tycker att de behöver vackra tavlor och prydnade att kolla på, när de har mobilskärmen att glo ner i hela dagarna.
Fast det hela krockar ju lite med att en stor del av konceptet med sociala medier är att visa upp för främlingar hur bra man har det, och då borde ju ett vackert inrett hem med många intressanta detaljer vara idealiskt?
Citera
2023-02-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Personligen blir jag mer och mer minimalistisk.
Jag har en säng.
Där sover jag.
Jag jobbar där sitter jag eller kör bil.
På fritiden är jag hos mina hästar.
Mitt hem är endast för mig att sova i och äta mat.
Då barnen slutar skolan och flyttar ska jag bo i husbil och resa vart jag vill.
Vill inte ha en massa grejer då jag dör.
Det är möjligt att jag spenderar mer tid i hemmet än vad du gör. Jag känner att min mentala hälsa påverkas positivt av att mysa bland fina möbler. Jag minns när jag nyss hade flyttat in och det stod ouppackade flyttlådor överallt och inget var i ordning, jag kunde inte få någon riktig ro i själen innan jag fått ordning på prylarna.

Det här med att leva nomadliv i husbil har jag hört flera prata om, det verkar ha blivit en trend.
Jag förstår bara inte hur man försörjer sig då? Blir det att göra som Resandefolket förr i tiden, att gå runt och leta folk som behöver hjälp med ditten och datten, sälja grejer på marknader här och var osv?
Citera
2023-02-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden309
Det är väldigt få människor som dricker five o'clock tea eller har en bricka om de vill ha en kopp te i soffan.
Om jag så bara har skall dricka en festis så vill jag ha ett bor att ställa den på, inte ställa den på golvmattan eller försöka luta den i soffan.

Förstod jag verkligen rätt, att du menar att man skall ha en soffa men inget bord i vardagsrummet?
Citera
2023-02-04, 20:35
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Kan vara så, att man tycker det är viktigare att ha fina sidor på sociala medier, än att ha ett fint hem.
Folk som inte tycker att de behöver vackra tavlor och prydnade att kolla på, när de har mobilskärmen att glo ner i hela dagarna.
Fast det hela krockar ju lite med att en stor del av konceptet med sociala medier är att visa upp för främlingar hur bra man har det, och då borde ju ett vackert inrett hem med många intressanta detaljer vara idealiskt?

Känns inte som det handlar om en medveten åsikt utan mer som en omedveten sjukdom. Att man tappar bort sig själv, sin själ och känsla för livet överlag. Där inräknat stil oså. Kläder, arkitektur, inredning och skönhet i allmänhet
Citera
2023-02-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
TS, du har likadan inredningsstil som min 75-åriga far. Personligen tycker jag det ser trångt, plottrigt och klumpigt ut med för stora tunga möbler och väggarna fulla med tavlor. Jag vill ha minimalistiska lättflyttade möbler utan att de för den sakens skull blir obekväma och jag har maximalt tre tavlor per vägg, vita väggar, gärna nån spegel av större typ i varje rum. Inte av narcissism utan mest för få rummen att se dubbelt så stora ut. Jag föredrar att det ser luftigt och fräscht ut snarare än instängt och "mysigt". Men jag hade annan smak för 15 år sedan.

Jag har själv noterat att äldre människor oftare har den stilen, ja. Många av sakerna har jag ju även ärvt efter äldre släktingar. Jag har försökt arrangera allt så att det inte skall kännas för trångt, och placera föremål på ett sätt som skapar harmoni.
Citera
2023-02-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Ja det är ovanligt att normalfuntade människor i 20-30 års åldern inreder sina bostäder på det sättet.

Är man 65 år och uppåt med utflugna barn, och blivit mor/farföräldrar så brukar vardagsrum se ut så som du beskriver det.
Vilka bestämmer och avgör vem som är normalfuntad?
Själv tycker jag att det är underligare att knappt äga några saker. T.ex. att inte ha några böcker.

Undrar vad nästa minimalistiska trend blir? Att inte ha en riktig säng, utan sova på en madrass direkt på golvet?
Citera
2023-02-04, 20:42
Medlem
Citat:
Om jag så bara har skall dricka en festis så vill jag ha ett bor att ställa den på, inte ställa den på golvmattan eller försöka luta den i soffan.

Förstod jag verkligen rätt, att du menar att man skall ha en soffa men inget bord i vardagsrummet?
Nej det är smidigt att ha ett bord framför soffan men det är få människor som gör en sådan stor grej av att dricka en kopp te.
Citera
2023-02-04, 20:43
Bannlyst
Citat:
Vilka bestämmer och avgör vem som är normalfuntad?
Själv tycker jag att det är underligare att knappt äga några saker. T.ex. att inte ha några böcker.

Undrar vad nästa minimalistiska trend blir? Att inte ha en riktig säng, utan sova på en madrass direkt på golvet?

Jag gjorde precis det.

Stilrent, är det något du har hört talas om?
Citera
2023-02-04, 20:55
Medlem
Styrkelyftares avatar
Jag har inrett min lägenhet i enlighet med den skandinaviska minimalismen. Det ska vara vitt, grått och kännas (någorlunda) tomt.

Det är precis så jag vill ha det. Det har att göra med att jag är pedant. Jag blir dessutom stressad av att ha saker framme.

Stora tavlor, växter i mängder, tjocka gardiner, tjocka mattor och tunga möbler som tar plats får mig att vilja kräkas. Bokstavligt talat.

Av den anledningen tycker jag att det är skönt att var och en har möjlighet att inreda sin lägenhet efter eget tycke och smak.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2023-02-04 kl. 20:59.
Citera
2023-02-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden309
Nej det är smidigt att ha ett bord framför soffan men det är få människor som gör en sådan stor grej av att dricka en kopp te.
Du skrev att soffbord var passé, jag tolkade det som att man inte skall ha något bord där.

Sen så varierar nog det här med att göra stor grej, jag känner folk från Eritrea och när de dricke kaffe är det nästan en aning rituellt. Bönor som skall malas, vattnet kokas i en fin gammaldags kanna m.m.
Alltid mysigt att dricka kaffe med dem.
Jag som är lite åt det anglofila hållet tycker dock allra bäst om eftermiddagste.
Citera
2023-02-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Jag har inrett min lägenhet i enlighet med den skandinaviska minimalismen. Det ska vara vitt, grått och kännas (någorlunda) tomt.

Det är precis så jag vill ha det. Det har att göra med att jag är pedant. Jag blir dessutom stressad av att ha saker framme.

Stora tavlor, växter i mängder, tjocka gardiner, tjocka mattor och tunga möbler som tar plats får mig att vilja kräkas. Bokstavligt talat.
Jag skall inte hävda att något är rätt eller fel, alla har så klart rätt till sin smak.
Dock blir effekten den motsatta för mig. När allt är vitt, grått och tomt så får jag svårt att slappna av.
Får just känslan av sjukhus eller vårdcentral, och det är ju inte en miljö där man vill vara (om man inte arbetar där vill säga).
Eller känslan av att något saknas, något är inte som det skall, varför ekar det så tomt?
Citera
2023-02-04, 21:12
Medlem
Citat:
Du skrev att soffbord var passé, jag tolkade det som att man inte skall ha något bord där.

Sen så varierar nog det här med att göra stor grej, jag känner folk från Eritrea och när de dricke kaffe är det nästan en aning rituellt. Bönor som skall malas, vattnet kokas i en fin gammaldags kanna m.m.
Alltid mysigt att dricka kaffe med dem.
Jag som är lite åt det anglofila hållet tycker dock allra bäst om eftermiddagste.
Jag skrev att det var udda att ha tebricka och dricka five o'clock tea.
Jag har en bokhylla med en del böcker, kort och lite andra grejer men jag skulle ha det lika bra/bättre med soffa, bord och tv med en tv-bänk till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in