2023-02-04, 19:14
Medlem
När man hälsar på bekanta blir det ju ofta att man sjunker ned i vardagsrumssoffan med en kopp kaffe eller te, och lite fikabröd.
En sak jag erfarit är att flera personer jag känner har väldigt sterila och tomma vardagsrum. Detta går även igen i resten av deras bostäder, men jag tycker att det är i vardagstummet det märks allra mest.

Vardagsrummet kan bestå av en väldigt intetsägande vit bänk med en platt-TV, ett lika intetsägande vitt bord och en intetsägande grå eller svart IKEA-soffa. Och gardiner som liknar vita sänglakan.
Ofta inte ens några tavlor på väggarna.
När jag kliver in där får jag känslan av att hemmet är ofärdigt. Som att man nyss flyttat in och inte hunnit packa upp alla grejor.
Alternativt att man klivit in på en läkarstation eller klinik av något slag.

Själv har jag inrett med gedigna gamla trämöbler som går åt det gustavianska hållet; mysiga oljemålningar på väggarna; en pösig skinnsoffa i oxblod med tillhörande fåtöljer och så framför allt den tredelade bokhyllan, med böcker i mittendelen och vitrinskåp i sidodelarna.
Just den stora bokhyllan har jag alltid sett som hemmets kronjuvel, det är i den man har de bästa bokvolymerna, och i vintrindelarna har man sina finaste prydnader, familjefoton och bröllopsfoton m.m.

Det intressanta är att många berömmer mitt hem och säger att det är så vackert, men ändå fortsätter de själv att ha den kala och tomma stilen år efter år.
Jag förstår att många inte har råd att köpa en massa möbler och attiraljer på en gång, men man kan ju införskaffa lite i sänder.

Jag har inte velat frågat personerna rakt ut. Man känner sig ju lite taskig då, om de berömmer mitt hem och jag kritiserar deras.
Skall nämnas att det handlar om personer mellan 20 och 35 år, de få äldre jag känner har lite mysigare bostäder.
De här personerna är av olika bakgrund, vissa även av annan nationalitet. Men gemensamt är den sterila heminrendingen.
Sedan så är jag osäker på vilka som har böcker och prydnader undanstoppade i lådor i någon garderob, och vilka som inte har något sådant alls. Känns lite udda att knappt äga någonting. (Jag har som sagt inte velat fråga folk rakt ut.)

Vad tycker ni som läser detta om dessa olika stilar?
Hur är era vardagsrum (och resten av hemmen) inredda?
Är det ovanligt bland folk i 20- och 30-årsåldern att ha stora bokhyllor, murriga trämöbler, vackra tavlor, bokvolymer, familjefoton, prydnadstalrikar, porslinskatter, speglar med förgyllda ramar m.m.?
Citera
2023-02-04, 19:20
Avstängd
[quote=TracyBeaker|83364089]När man hälsar på bekanta blir det ju ofta att man sjunker ned i vardagsrumssoffan med en kopp kaffe eller te, och lite fikabröd.
En sak jag erfarit är att flera personer jag känner har väldigt sterila och tomma vardagsrum. Detta går även igen i resten av deras bostäder, men jag tycker att det är i vardagstummet det märks allra mest.

Vardagsrummet kan bestå av en väldigt intetsägande vit bänk med en platt-TV, ett lika intetsägande vitt bord och en intetsägande grå eller svart IKEA-soffa. Och gardiner som liknar vita sänglakan.
När jag kliver in där får jag känslan av att hemmet är ofärdigt. Som att man nyss flyttat in och inte hunnit packa upp alla grejor.

Själv har jag inrett med gedigna gamla trämöbler som går åt det gustavianska hållet; mysiga oljemålningar på väggarna; en pösig skinnsoffa i oxblod med tillhörande fåtöljer och så framför allt den tredelade bokhyllan, med böcker i mittendelen och vitrinskåp i sidodelarna.
Just den stora bokhyllan har jag alltid sett som hemmets kronjuvel, det är i den man har de bästa bokvolymerna, och i vintrindelarna har man sina finaste prydnader, familjefoton och bröllopsfoton m.m.

Det intressanta är att många berömmer mitt hem och säger att det är så vackert, men ändå fortsätter de själv att ha den kala och tomma stilen år efter år.
Jag förstår att många inte har råd att köpa en massa möbler och attiraljer på en gång, men man kan ju införskaffa lite i sänder.

Jag har inte velat frågat personerna rakt ut. Man känner sig ju lite taskig då, om de berömmer mitt hem och jag kritiserar deras.
Skall nämnas att det handlar om personer mellan 20 och 35 år, de få äldre jag känner har lite mysigare bostäder.
De här personerna är av olika bakgrund, vissa även av annan nationalitet. Men gemensamt är den sterila heminrendingen.
Sedan så är jag osäker på vilka som har böcker och prydnader undanstoppade i lådor i någon garderob, och vilka som inte har något sådant alls. Känns lite udda att knappt äga någonting. (Jag har som sagt inte velat fråga folk rakt ut.)

- Är det ovanligt bland folk i 20- och 30-årsåldern att ha stora bokhyllor, murriga trämöbler, vackra tavlor, bokvolymer, familjefoton, prydnadstalrikar, porslinskatter, speglar med förgyllda ramar m.m.? -

Mycket ovanligt skulle jag säga. Ser du något av detta överhuvudtaget i någon möbel- eller heminredningsbutik nuförtiden? Möjigtvis hos Erikshjälpen.

Tavlor i form av fotokonst och speglar är dock trendigt.
Citera
2023-02-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Mycket ovanligt skulle jag säga. Ser du något av detta överhuvudtaget i någon möbel- eller heminredningsbutik nuförtiden? Möjigtvis hos Erikshjälpen.

Tavlor i form av fotokonst och speglar är dock trendigt.

Detta är ju i huvudsak äldre möbler och inredningsdetaljer. De jag har är antingen köpta begagnade eller ärvda.
Citera
2023-02-04, 19:43
Medlem
hockexs avatar
Minimalistiskt är snyggt och praktiskt, soffbord och annat krims är passé.
Sladdar ska döljas och tvn hänga på väggen, fräsch tapet och så är det mer eller mindre klart sen
Citera
2023-02-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Minimalistiskt är snyggt och praktiskt, soffbord och annat krims är passé.
Sladdar ska döljas och tvn hänga på väggen, fräsch tapet och så är det mer eller mindre klart sen
Soffbord är passé? Om man vill ha sitt five o'clock tea i vardagsrumssoffan, skall man sitta med hela tebrickan i knäna då?
Citera
2023-02-04, 19:57
Medlem
Folk vågar inte har sådant som gör att de sticker ut. Ingen annan har ju en bild på min mormor på väggen, då kan väl inte jag ha det heller...

Det blir själlöst och inte så mycket av ett hem när det är så avskalat. Det är mycket härligare att komma hem till någon där man kan se att någon lever där och att JUST DEN individen bor där. Det behövs personlig prägel i ett hem.
Senast redigerad av FulaFulaFarbror 2023-02-04 kl. 20:00.
Citera
2023-02-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Soffbord är passé? Om man vill ha sitt five o'clock tea i vardagsrumssoffan, skall man sitta med hela tebrickan i knäna då?
Det är väldigt få människor som dricker five o'clock tea eller har en bricka om de vill ha en kopp te i soffan.
Citera
2023-02-04, 20:07
Medlem
Borasare1980s avatar
TS, du har likadan inredningsstil som min 75-åriga far. Personligen tycker jag det ser trångt, plottrigt och klumpigt ut med för stora tunga möbler och väggarna fulla med tavlor. Jag vill ha minimalistiska lättflyttade möbler utan att de för den sakens skull blir obekväma och jag har maximalt tre tavlor per vägg, vita väggar, gärna nån spegel av större typ i varje rum. Inte av narcissism utan mest för få rummen att se dubbelt så stora ut. Jag föredrar att det ser luftigt och fräscht ut snarare än instängt och "mysigt". Men jag hade annan smak för 15 år sedan.
Citera
2023-02-04, 20:09
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulaFulaFarbror
Folk vågar inte har sådant som gör att de sticker ut. Ingen annan har ju en bild på min mormor på väggen, då kan väl inte jag ha det heller...

Det blir själlöst och inte så mycket av ett hem när det är så avskalat. Det är mycket härligare att komma hem till någon där man kan se att någon lever där och att JUST DEN individen bor där. Det behövs personlig prägel i ett hem.
Det blir personlig prägel så det räcker och blir över de dagar man har ostädat i sin minimalistiska inredning.
Citera
2023-02-04, 20:10
Medlem
styckets avatar
Man har ingen stil längre.

Varför har folk tappat stilen?

Sociala medier och hjärntvätt.... Grupptänk osv.
Citera
2023-02-04, 20:12
Medlem
Personligen blir jag mer och mer minimalistisk.
Jag har en säng.
Där sover jag.
Jag jobbar där sitter jag eller kör bil.
På fritiden är jag hos mina hästar.
Mitt hem är endast för mig att sova i och äta mat.
Då barnen slutar skolan och flyttar ska jag bo i husbil och resa vart jag vill.
Vill inte ha en massa grejer då jag dör.
Citera
2023-02-04, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
När man hälsar på bekanta blir det ju ofta att man sjunker ned i vardagsrumssoffan med en kopp kaffe eller te, och lite fikabröd.

Är det ovanligt bland folk i 20- och 30-årsåldern att ha stora bokhyllor, murriga trämöbler, vackra tavlor, bokvolymer, familjefoton, prydnadstalrikar, porslinskatter, speglar med förgyllda ramar m.m.?

Ja det är ovanligt att normalfuntade människor i 20-30 års åldern inreder sina bostäder på det sättet.

Är man 65 år och uppåt med utflugna barn, och blivit mor/farföräldrar så brukar vardagsrum se ut så som du beskriver det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in