Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-30, 16:23
  #421
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Fick detta till svar
Hej,

För att du ska kunna få ta del av förundersökningsprotokollet i målet så måste den först maskas då den är sekretessmarkerad. För att vi ska kunna skicka den maskad krävs det för tingsrättens del ca 8 timmars arbetstid vilket innebär att det blir en preliminär kostnad för dig på ca 4000 kr för att kunna få protokollet
Har jag aldrig varit med om

KO-Anmäl
Citera
2023-05-30, 16:49
  #422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Svar
Hej,
När en handling begärs utlämnad efter maskning tar vi alltid betalt för arbetstid nedlagd.
Luktar skunk. Jag har begärt ut handlingar under 10 års tid, men aldrig stött på detta innan

Låter mycket märkligt. Men då gör du enligt TF. Nu har handläggare sagt detta. Då begär du ett överklagandebart myndighetsbeslut där du begär hänvisning till vilket lagrum de vilar sig emot.

Något säger mig att de kommer ha svårt för detta. Men om de nu hittar ett så överklagar du det till hovrätten med hänvisning till TF och sedan till praxis/utlåtande från JK.

Men visst. Det kan ha hänt något på området senaste året som jag inte känner till som gör att de nu för tiden kan ta ut kostnad för arbetstid. Men det betvivlar jag eftersom journalister garanterat begärt och fått ut handlingen redan.

Och som sagt, du ska ha rätt att ta del av en maskad handling på plats - gratis. Kostnaden är kopplat till att den ska lämnas ut/skickas iväg.
Citera
2023-05-30, 16:51
  #423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
KO-Anmäl

KO?

Användaren bör gå hela vägen först och begära ut ett myndighetsbeslut som sedan överklagas till hovrätten. Sedan kan man alltid JO anmäla förfarandet. Men om hovrätten upphäver tingsrättens eventuella beslut lär nog inte JO gå vidare i frågan. Jag har varit med om detta själv. Där JO lämnade ärendet utan åtgärd eftersom hovrätten upphävde tingsrättens beslut varpå jag 24 timmar senare hade handlingen att se på plats i tingsrättens lokaler - gratis.
Citera
2023-05-30, 18:52
  #424
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Låter mycket märkligt. Men då gör du enligt TF. Nu har handläggare sagt detta. Då begär du ett överklagandebart myndighetsbeslut där du begär hänvisning till vilket lagrum de vilar sig emot.

Något säger mig att de kommer ha svårt för detta. Men om de nu hittar ett så överklagar du det till hovrätten med hänvisning till TF och sedan till praxis/utlåtande från JK.

Men visst. Det kan ha hänt något på området senaste året som jag inte känner till som gör att de nu för tiden kan ta ut kostnad för arbetstid. Men det betvivlar jag eftersom journalister garanterat begärt och fått ut handlingen redan.

Och som sagt, du ska ha rätt att ta del av en maskad handling på plats - gratis. Kostnaden är kopplat till att den ska lämnas ut/skickas iväg.

"Hon har knackat på rutan till en kvinna i en bil. Klockan är 10.40 när hon får låna telefonen, rapporterar Hallands nyheter som tagit del av förundersökningen."

https://www.expressen.se/nyheter/nya...ldtaktsnatten/
Citera
2023-05-30, 20:30
  #425
Medlem
andygoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Exakt så brukar dem göra. Blev "lite" konfunderad av svaret

9 sidor är gratis, den tionde kostar 10 kr och därefter 2 kr/sida + porto

Jag fick detta besked i Mars månad ang. en annan FUP hos TR. Varberg.

Dina sammanlagda beställningar övergår nu de nio handlingar man kan begära ut utan kostnad. Kostnaden för denna beställning är 50 kronor.

För att kunna fakturera beställningen behöver vi följande uppgifter:
Fakturaadress,leveransadress
Personnummer eller organisationsnummer.

Om du vill vara anonym så rekommenderas du att besöka domstolen.
Du hämtar dina beställda handlingar på plats och betalar avgiften i expeditionen.

Jag frågade i efterföljande mail till registratorn på Vbgs TR. om man kunde läsa handlingar som FUP och Dom på plats i deras lokaler men det gick inte...
Citera
2023-05-31, 01:29
  #426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andygoop
Jag fick detta besked i Mars månad ang. en annan FUP hos TR. Varberg.

Dina sammanlagda beställningar övergår nu de nio handlingar man kan begära ut utan kostnad. Kostnaden för denna beställning är 50 kronor.

För att kunna fakturera beställningen behöver vi följande uppgifter:
Fakturaadress,leveransadress
Personnummer eller organisationsnummer.

Om du vill vara anonym så rekommenderas du att besöka domstolen.
Du hämtar dina beställda handlingar på plats och betalar avgiften i expeditionen.

Jag frågade i efterföljande mail till registratorn på Vbgs TR. om man kunde läsa handlingar som FUP och Dom på plats i deras lokaler men det gick inte...

Då bryter de rätt hårt mot tryckfrihetsförordningens andra kapitel paragraf 15 som lyder:

"Rätten att ta del av allmänna handlingar

15 § Den som begär ut en allmän handling som får lämnas ut ska genast eller så snart det är möjligt och utan avgift få ta del av handlingen på stället på ett sådant sätt att den kan läsas eller avlyssnas eller uppfattas på annat sätt. En handling får även skrivas av, avbildas eller tas i anspråk för ljudöverföring. Kan en handling inte tillhandahållas utan att en sådan del av handlingen som inte får lämnas ut röjs, ska den i övriga delar göras tillgänglig för sökanden i avskrift eller kopia."
Citera
2023-05-31, 02:50
  #427
Medlem
andygoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Då bryter de rätt hårt mot tryckfrihetsförordningens andra kapitel paragraf 15 som lyder:

"Rätten att ta del av allmänna handlingar

15 § Den som begär ut en allmän handling som får lämnas ut ska genast eller så snart det är möjligt och utan avgift få ta del av handlingen på stället på ett sådant sätt att den kan läsas eller avlyssnas eller uppfattas på annat sätt. En handling får även skrivas av, avbildas eller tas i anspråk för ljudöverföring. Kan en handling inte tillhandahållas utan att en sådan del av handlingen som inte får lämnas ut röjs, ska den i övriga delar göras tillgänglig för sökanden i avskrift eller kopia."
Jag känner till lagstiftningen.

För fyra fem år sedan fanns det några pärmar med Veckans förhandlingar och Domar som var placerade i lobbyn på tinget.

Ville man läsa FUP så fick man be den tröttaste av dom trötta vaktmästare att bege sig till övervåningen för att hämta ner aktuell FUP.

Det fanns även en "Allmänhetens Dator" där man kunde göra sökningar, även en kopiator maskin (som alltid var ur funktion...)

Sen kom pandemin och då gick det inte för sig att vistas i TR. lokaler om man inte var kallad till förhandling, om jag inte minns helt fel så var även dom sk. vittnes stöden bannlysta att vistas i TR lokaler pga. förhöjd smittorisk.
Citera
2023-05-31, 02:59
  #428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andygoop
Jag känner till lagstiftningen.

För fyra fem år sedan fanns det några pärmar med Veckans förhandlingar och Domar som var placerade i lobbyn på tinget.

Ville man läsa FUP så fick man be den tröttaste av dom trötta vaktmästare att bege sig till övervåningen för att hämta ner aktuell FUP.

Det fanns även en "Allmänhetens Dator" där man kunde göra sökningar, även en kopiator maskin (som alltid var ur funktion...)

Sen kom pandemin och då gick det inte för sig att vistas i TR. lokaler om man inte var kallad till förhandling, om jag inte minns helt fel så var även dom sk. vittnes stöden bannlysta att vistas i TR lokaler pga. förhöjd smittorisk.

1. Vi har ingen pandemi längre.
2. Pandemin upphävde aldrig TF. Pandemin gjorde det bara mer komplicerat att uppfylla skyldigheterna enligt TF.

Så hur detta har med saken att göra förstår jag inte? Var och en har fortfarande rätten att ta del av allmänna handlingar på plats.
Citera
2023-05-31, 09:54
  #429
Medlem
BoISarens avatar
Avvikande beställningar
Avgift tas ut med 125 kr per påbörjad fjärdedels arbetstimme. I vissa fall bör kostnaden istället fördelas på flera beställare.
Lagrum: Undantag från 16 § alternativt 4 § 8 p AvgF, jmf 17 § AvgF
Citera
2023-06-23, 14:25
  #430
Medlem
En frikänd, en dömd för oaktsam våldtäkt, någon som har tillgång till domen?
Citera
2023-06-23, 22:02
  #431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
En frikänd, en dömd för oaktsam våldtäkt, någon som har tillgång till domen?

Undrar detsamma, nyfiken på hur tingsrätten resonerat? Jag menar en ung flicka i undre tonåren springer ut halv naken i strumplästen efter flera dagar i fångenskap av dubbelt så gamla smutsiga pundare tyder ju på att det är frivilligt…..?

Man kan ju bara hoppas att det stämmer, som någon nämnde tidigare i tråden att en av dom utsatta tjejers bror är kopplad till grovt kriminella och lär sudda ut detta pack från jordens yta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback