2023-02-04, 13:56
Medlem
Såg att det fanns en hel del trådar om elstödet som betalas ut denna månad, men hittade ingen som behandlar just denna frågeställning.
Frågan är hur mycket kommer du få tillbaka och vad ska DU göra med pengarna?
Citera
2023-02-04, 14:00
Medlem
igl0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyraMynt
Såg att det fanns en hel del trådar om elstödet som betalas ut denna månad, men hittade ingen som behandlar just denna frågeställning.
800kr går till en parkeringsböter 🥸
Citera
2023-02-04, 14:02
Medlem
Ojoj. Mina 338 kr kommer jag minsann att spendera på fulöl!
Citera
2023-02-04, 14:09
Medlem
VoktorDodkas avatar
Om min uträkning och elbolagets siffror stämmer skulle jag få 995:-, det kommer att gå till januaris elräkning som är lite högre än normalt pga att siburatorn gått varm lite extra mycket. Blir det något över kanske jag köper en påse grillchips.

edit; lär man ta upp elstödet i deklarationen?
Citera
2023-02-04, 14:10
Medlem
holmiums avatar
Citat:

För att optimera det skattemässiga utfallet av dessa transaktioner kan man exempelvis köpa några dunkar hembränt för pengarna från elstödet.
Citera
2023-02-04, 14:11
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Läser inga svenska Globohomopedokontrollerade regimblad, förväntas man göra något eller kommer det per automatik dras av på skatten?
Citera
2023-02-04, 14:15
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Vi har redan bokat en tripp fram och åter till Helsingfors. Kostar visserligen mer än det vi får tillbaka men är ett välkommet tillskott då vi har bokat en lite lyxigare hytt.
Vad ska du själv göra för pengarna?
Citera
2023-02-04, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Läser inga svenska Globohomopedokontrollerade regimblad, förväntas man göra något eller kommer det per automatik dras av på skatten?

Vill du ha pengarna utbetalade måste du gå via både Swedbank (även om du inte är kund där) och försäkringskassans hemsida.

Pengarna betalas ut, det dras inte på skatten.

Kul att se att du har både koll och kontroll.

Akta dig, dra ner persiennerna - du är iakttagen. Troligtvis...
Citera
2023-02-04, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanParsonsProject
Ojoj. Mina 338 kr kommer jag minsann att spendera på fulöl!
Visst är det festligt när 50% av bidraget återbetalas i skatt 😄
Citera
2023-02-04, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Vi har redan bokat en tripp fram och åter till Helsingfors. Kostar visserligen mer än det vi får tillbaka men är ett välkommet tillskott då vi har bokat en lite lyxigare hytt.
Vad ska du själv göra för pengarna?

Kul med resa
Jag gör i princip samma sak. Jag försökte hushålla med elen förra året så kommer bara få ut ca 5-600kr. Det blir ett tillskott till min nöjespott under första kvartalet 2023.
Jag har sedan tidigare en weekendresa bokad nu i mars med en polare och elstödet kommer bli en extra buffert för en av våra utekvällar där
Citera
2023-02-04, 15:00
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanParsonsProject
Vill du ha pengarna utbetalade måste du gå via både Swedbank (även om du inte är kund där) och försäkringskassans hemsida.

Pengarna betalas ut, det dras inte på skatten.

Kul att se att du har både koll och kontroll.

Akta dig, dra ner persiennerna - du är iakttagen. Troligtvis...

Nej man måste inte gå in på försäkringskassan.

----------------------

Jag får en tusenlapp, tänker spara den!
Citera
2023-02-04, 15:31
Medlem
Glorfindels avatar
Jag kommer få 6k, och de kommer gå in i den underhållsfond jag håller på att bygga upp för huset mitt.
Jag köpte huset i höstas, och övertog det 1/11, så min ersättning baseras på vad förra ägaren gjorde åt. Så sent som igår fick jag reda på hur mycket pengar det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in