Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-04, 12:06
  #1
Medlem
Om man är 16 år och har ett A1 kort får man normalt sett köra en tvåhjulig motorcykel med max 125 cc motor, 11 kW och max 0,1 kW/kg.

Men jag har sett att det även är tillåtet att köra en MC med tre hjul och 15kW, utan begränsning av motorstorlek. (Info här: https://www.transportstyrelsen.se/sv...rt/motorcykel/)

Existerar det några motorcykelmodeller som är typgodkända i Sverige som uppfyller de kraven? Dvs en trehjulig MC som inte har mer än 15kW motoreffekt, men större motor än 125cc?

Det jag hittat är Piaggio MP3 250 som har dubbla framhjul och en effekt på 16 kW. Det är ju nära, men det räcker inte.
__________________
Senast redigerad av gart 2023-02-04 kl. 12:11.
Citera
2023-02-04, 12:13
  #2
Medlem
tnems avatar
Är det inte olika regler beroende på om det är två hjul fram eller bak, eller det kanske gällde för att få köra med B-kort.
Kan vara värt att kolla upp.
Citera
2023-02-04, 12:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Är det inte olika regler beroende på om det är två hjul fram eller bak, eller det kanske gällde för att få köra med B-kort.
Kan vara värt att kolla upp.

Inte för A1-kort. Det är bara A1-kort jag är intresserad av just nu.
Citera
2023-02-04, 12:40
  #4
Medlem
Denna kanske, den har ivf 15 kw.

https://www.blocket.se/annons/gotebo..._mp3/105733311
Citera
2023-02-04, 13:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Denna kanske, den har ivf 15 kw.

https://www.blocket.se/annons/gotebo..._mp3/105733311

Det var ett bra tips. Jag hittade regnummer till en sådan, POK390, och enligt https://www.transportstyrelsen.se/Fordons-agaruppgift/ är motoreffekten angiven till 15,4 kW. Det var ju synd... jäkligt nära.

Om man ska tänka som en ingenjör så blir det så här; "Max 15 kW" har två värdesiffror. Effekten 15,4 avrundas därför till 15 och därmed borde den här modellen godkännas. Men tänker tingsrätten så, om det skulle bli frågan om prövning?
Citera
2023-02-04, 13:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det var ett bra tips. Jag hittade regnummer till en sådan, POK390, och enligt https://www.transportstyrelsen.se/Fordons-agaruppgift/ är motoreffekten angiven till 15,4 kW. Det var ju synd... jäkligt nära.

Om man ska tänka som en ingenjör så blir det så här; "Max 15 kW" har två värdesiffror. Effekten 15,4 avrundas därför till 15 och därmed borde den här modellen godkännas. Men tänker tingsrätten så, om det skulle bli frågan om prövning?
Hör med importören av den och säljare av andra trehjulingar vilka av deras mc som är godkända med A1.
Citera
2023-02-04, 14:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hör med importören av den och säljare av andra trehjulingar vilka av deras mc som är godkända med A1.

Jag hittar inte importören till Quadro 350D, i alla fall inte med några minuters googling.
Citera
2023-02-05, 11:10
  #8
Medlem
godboys avatar
Detta tror jag TS har stenkoll på: (men tänker att det kan vara av värde för tråden)

Särskilda regler för trehjuliga motorcyklar:
Körkort med behörigheterna A1 eller A2 ger rätt att köra trehjuliga motorcyklar med en nettoeffekt av högst 15 kW.

För att köra trehjuliga motorcyklar med mer än 15 kW nettoeffekt, krävs det körkort med behörighet A eller B samt att körkortsinnehavaren har fyllt 21 år.

Det kan vara svårt att se skillnad mellan en fyrhjulig MC och en terränghjuling.

https://www.transportstyrelsen.se/mc

Den där på 15,4 skulle jag nog vara försiktig med, men är det det borde väl vara en skillnad i bilregistret, att de som är 15 kW är klassade som lätta? I så fall borde det ju vara den klassningen som styr.

Har kollat lite snabbt på nätet men inte funnit någon som är under 15 kW. Kanske mycket ovanliga? Om de ens finns i Sverige?
Citera
2023-02-05, 16:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Har kollat lite snabbt på nätet men inte funnit någon som är under 15 kW. Kanske mycket ovanliga? Om de ens finns i Sverige?

Finns ingen marknad för det. Det man kan göra är att köpa en 125 och byta drev och kedja och annat så att effekten höjs. Det är godkänt upp till 15kw, och är ganska enkelt beroende på motorn som sitter i.
Citera
2023-02-05, 17:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironside79
Finns ingen marknad för det. Det man kan göra är att köpa en 125 och byta drev och kedja och annat så att effekten höjs. Det är godkänt upp till 15kw, och är ganska enkelt beroende på motorn som sitter i.
Fast det får man inte göra om den är helfordonsgodkänd.

Det måste ju finnas någon äldre 300-350 cc som klarar effektgränsen. Man ser ju en del som är riktigt nära och då borde något år till ha lite lägre effekt. Det borde även finnas 150 cc och 250 cc som är under 15 kw. Det motsvarar 20,4 hk så säg max 20 hk.

Är den fordonsbegränsning med A1 och 15 kw för trehjuling något i hela EU eller är det speciellt för Sverige?
Citera
2023-02-05, 18:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fast det får man inte göra om den är helfordonsgodkänd.

Det måste ju finnas någon äldre 300-350 cc som klarar effektgränsen. Man ser ju en del som är riktigt nära och då borde något år till ha lite lägre effekt. Det borde även finnas 150 cc och 250 cc som är under 15 kw. Det motsvarar 20,4 hk så säg max 20 hk.

Är den fordonsbegränsning med A1 och 15 kw för trehjuling något i hela EU eller är det speciellt för Sverige?

Du får köra trehjuling med B körkort, samt A1 lätt motorcykel med B körkort i hälften av EU. Dom som köper trehjulingar är folk som har B körkort som vill köra trehjuling i stad. Majoriteten ligger ju runt 300cc. Så marknaden är inte direkt 16åring som vill ha mer effekt.

Min poäng är dock att du kan göra förändringar på trehjulig 125cc som ökar effekten utan att du ändrar på typgodkännande. Vi pratar inte om cylinder och förgasare. Utan om andra delar.
Citera
2023-02-11, 11:17
  #12
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Om man är 16 år och har ett A1 kort får man normalt sett köra en tvåhjulig motorcykel med max 125 cc motor, 11 kW och max 0,1 kW/kg.

Men jag har sett att det även är tillåtet att köra en MC med tre hjul och 15kW, utan begränsning av motorstorlek. (Info här: https://www.transportstyrelsen.se/sv...rt/motorcykel/)

Existerar det några motorcykelmodeller som är typgodkända i Sverige som uppfyller de kraven? Dvs en trehjulig MC som inte har mer än 15kW motoreffekt, men större motor än 125cc?

Det jag hittat är Piaggio MP3 250 som har dubbla framhjul och en effekt på 16 kW. Det är ju nära, men det räcker inte.

Töntfaktorn på att köra en trehjulig hoj borde avskräcka de allra flesta 16-åringar. Ser ingen som helst anledning till varför man som förälder skulle vilja utsätta sitt barn för den skammen som trehjulingar kommer med. Köp en Honda Grom istället så blir ungen ballast på plugget. En 125cc tvåhjuling är alla gånger både roligare att köra och häftigare än en trehjuling oavsett motorstorlek (möjligtvis med undantag för Yamaha Niken men den maskinen kräver ju A-kort). Behövs det fyra extra kW för att maskinen ska komma upp i över 80km i timmen så är det kanske dags att skicka ungen till dietist och sluta göda den med godis och kakor till frukost, lunch och middag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback