2006-07-20, 18:18
Medlem
Evaristos avatar
Sitter just och kollar filmen Little Big Man med Dustin Hoffman. Urskn rulle. Fr ngra dar sedan sg jag Dansar med vargar. Och d slr det mig: dessa stackars pawneer som ofta verkar framstllas som de onda indianerna. Trots att moderna filmer med indianer frsker ge en positiv bild s mste det tydligen nd alltid finnas ett gng ondskefulla sdana. De vita skildras som onda eller goda utifrn sina handlingar, men indianerna indelas i onda/goda utifrn sina stamtillhrigheter.

Finns hr nn bevandrad som kan frklara hur denna bild uppkommit? Har det ngon historisk bakgrund, eller r det bara det att det vita USA inte kunnat slppa taget om de onda indianerna, men att det dliga samvetet utsett vissa - cheyenner, sioxer, lakhota, de typiska prrieindianerna ni vet - till kelgrisar fr att dva samvetet.
Citera
2006-07-20, 19:41
Medlem
Eremitens avatar
Om en vit man fick se en pawnee kanske han drog slutsatsen att det var en extra blodtrstig vilde, pga mohikanfrisyren.

Du nmner amerikanska filmer. r pawnees lika negativt framstllda i fransk litteratur/film? Pawnees var allierade med fransmnnen under 1700-talet, det r frmodligen en bidragande orsak till anglosaxarnas negativa syn p dem.
Citera
2006-07-20, 20:05
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Minns bestmt att pawneerna fr kl skott fr bde vitas och andra indianers missnje i den klassiska westernserien Kampen om Colorado (Centennial). Ngot r det ju, verkar det som. Hypotesen om att deras samrre med fransmnnen kan ha gjort anglosaxer avogt instllda har nog en del som talar fr sig. Kommer ihg olika tecknade westernserier frn min ungdom dr huroner (mer korrekt, wyandot el wendat) fick spela skurkrollen p lite olika stt i lite olika tidsepoker. Som skildras i bl a Den siste mohikanen var huronerna allierade med fransmnnen under kriget mot Storbritannien 1756-63 ("French and Indian wars") och det verkar ha suttit i lnge i det kollektiva anglosaxiska psyket.
Citera
2006-07-20, 20:21
Medlem
Blackbeards avatar
Var det inte s ox att Pawneerna var natuliga fiender till de stammar som du nmner, frmst siuox. I och med den vnliga instllningen till de stammarna i filmer osv, s r det vl naturligt att deras fiender utmlas som onda.

Amerikansk film har ju som du sa, sina kelgrisar bland Indianstammarna. Det r sllan man ser andra stammar n de du nmner sitta o rka fredspipa och fra resonerande diskussioner. Bilden man fr av vriga stammar r dock oftast tungt krigsmlade galningar som bara skriker och skalperar folk (grna oskyldiga pionjrer), de utmlas minst sagt som blodtrstiga galningar.

Frgan r om det beror p Pawneernas "svek" under kriget mot frankrike eller om det beror p just att Hollywood har sina bestmda kelgrisar.
Citera
2006-07-22, 15:17
Medlem
No_fears avatar
Var ett tag sen jag lste om Indianer och snt men jag tror att Pawneerna allierade sig med den vita mannen fr att kriga mot sina fiender Sioux och Cheyenne, Drfr har dom ox ftt lite dligt rykte i moderna filmer efter det.

Dom har inte allierat sig med Fransmnnen det var Huroner, Irokerser och andra skogsindianer i stra USA, Pawneerna hll till p Prrierna till ster men dom var aldrig med i krigen mellan Frankrike och Engelsmnnen eller Engelsmnnen och Amerikanerna.
Citera
2006-07-23, 14:09
Medlem
Sparvinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Var ett tag sen jag lste om Indianer och snt men jag tror att Pawneerna allierade sig med den vita mannen fr att kriga mot sina fiender Sioux och Cheyenne, Drfr har dom ox ftt lite dligt rykte i moderna filmer efter det.

Dom har inte allierat sig med Fransmnnen det var Huroner, Irokerser och andra skogsindianer i stra USA, Pawneerna hll till p Prrierna till ster men dom var aldrig med i krigen mellan Frankrike och Engelsmnnen eller Engelsmnnen och Amerikanerna.

Tror att de allierade sig med Frankrike mot Spanien.
Citera
2006-07-23, 18:33
Medlem
Jag har fr mig att pawnee r ett folk blev "etniskt utrensade" d.v.s. inte finns kvar idag, till skillnad ifrn de typiska "hollywood-kelgrisarna" som nmns.
Att kasta skit p ngon som inte finns lngre r kanske enklare?
Citera
2006-07-23, 20:21
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beuty
Jag har fr mig att pawnee r ett folk blev "etniskt utrensade" d.v.s. inte finns kvar idag, till skillnad ifrn de typiska "hollywood-kelgrisarna" som nmns.
Att kasta skit p ngon som inte finns lngre r kanske enklare?

Enligt engelska Wikipedia rknar de cirka 2 500 sjlar i dag. r 1900 fanns det omkring 600 pawneer efter att de drabbats hrt av kolera- och smittkoppsepidemier. S man kan nstan sga att de blev utrotade.
Citera
2006-08-02, 22:11
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Irokeserna var vl allierade med engelsmnnen och deras rkefiender Huronerna med fransmnnen. Engelsmnnen vann mot fransmnnen och irokeserna utrotade vl mer eller mindre huronerna.

Ngon som sett lst eller sett ngon snll skildring av huroner och irokeser (frutom den sista och nst sista mohikanen)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in