Citat:
Ursprungligen postat av
hank1338
Att sexuella övergrepp mot barn är allvarliga är självklart, oavsett vem förövaren är. Men det är inte samma sak som att alla som misstänks för sådana handlingar därför ska hängas ut offentligt på Dumpen.
Att påpeka att en person har en intellektuell funktionsnedsättning är inte att försvara handlingen. Det handlar om att skilja på ansvar och offentlig förnedring. Personer har olika förmåga att förstå konsekvenserna av sina handlingar och av att bli uthängda inför tusentals människor.
Barn ska skyddas, men det är polis, rättsväsende och vård som ska bedöma ansvar och risk, inte en internetpublik genom offentlig uthängning.
Att säga nej till förnedrande publiceringar är därför inte att säga ja till övergrepp. Det är att säga att även allvarliga handlingar måste hanteras på ett rättssäkert och proportionerligt sätt.
Och ärligt talat: när man i ditt fall verkar så mån om att människor ska förnedras offentligt kan man ju undra om du aldrig riktigt växte ifrån rollen som den där sadistiska mobbaren på skolgården?

Jag håller med dej om att barn ska skyddas och i en perfekt värld borde det vara en självklar sak att polis, rättsväsende och vård att ansvarade för detta, men som vi vet ser verkligheten inte alls ut på det viset. Gädda efter gädda fiskas upp utan att polisen kan, och ibland inte ens vill, agera. Några gånger har t o m poliser visat sej vara gäddor. I fallet med fängelsevaktsgäddan #817 fanns det material som gjorde att polisen kunnat gripa in, men dom menade att det som fanns var för vagt. Jag håller däremot inte alls med dej om att man ska låta bli att publicera lågbegåvade gäddor. Eftersom dom inte är omyndigförklarade så har dom ett vuxenansvar precis som vem som helst och barnen som råkar ut för dom tar precis samma skada som om dom blivit utsatta för ett geni. Det vore för övrigt kolossalt missvisande om Dumpen bara skulle publicera läkare, polischefer, rektorer, lärare, IT-chefer, präster och andra som inte klassas som lågbegåvade
Lite OT, men att dra slutsatsen att jag var en sadistisk skolmobbare pga min avsky mot pedofiler utifrån att jag tycker det är OK att publicera gäddor (“förnedras offentligt”, enligt dej) är rätt märkligt. Min allmänna avsky mot övergrepp kommer sej av vad jag tyvärr har sett på skolgårdar, upplevt hemma hos oss i familjen och sådant jag vet att våra kompisar på den tiden blev utsatta för.