Citat:
Ursprungligen postat av
Lessler
”Du hade blivit en go mamma o flickvän/ fru.
Jaså skulle du vilja ha mig som fru?
Åhhhhh”
Ett replikskifte som speglar en önskan vi tidigare har sett hos ett antal gäddor. I all sin patetiska prakt en fåfäng dröm som skvallrar om desperat längtan efter stadig närhet. Det som gör att #517 utmärker sig är den skamlösa fantasin om våldtäkt, alltså våldsam våldtäkt, på sin inbillade fru in spe:
”tvingar in min kuk i din slida”, ”håller fast dig”, ”örfilar dig”.
I den utdragna dialogen med fiskaren spränger gäddan alla gränser - och han vet om det:
”För just nu har vi våldtäkt vi pratar om”.
Jag får en ovanligt ryslig känsla av #517. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men gör ett försök.
Det är något med detta om ”flickvän/ fru” i förening med den tecknade våldtäktsscenen. En halvfigur utan fast jobb, socialt fattig med ett komplext förhållande till det motsatta könet. Han framträder som en porrstörd särling, fylld av undertryckta behov.
Mamma existerar bevisligen, men om så inte hade varit fallet? Enligt chatten bor han med henne ”i ett stort hus”. En svag strimma av Norman Bates i Psycho? Och den där våldtäkten gäddan utbroderade… Det är rysaren, skulle han kunna göra verklighet av dikten à la Anders Eklund?
Om vi ska vara ärliga så är det faktiskt Dumpen själva som leder in samtalet på våldtäkt och andra verklighetsfrånvända saker. Fiskaren själv är ju minst lika porrstörd som den uthängda mannen, om jag får säga det så..
Här kan man verkligen snacka om att vi bjuds på helt orealistiska scenarier mellan en 40 åring, och en fiktiv 14 åring. Våldtäkt, BDSM, giftemål, gravid fetish osv, you name it.
Att mannen dock inte fattar att han pratar med ett troll övergår mitt förstånd.