2023-02-02, 19:13
Medlem
Om jag laddar ner en fil och döper den till "fil.x" och sedan laddar ner en ny fil samma namn så vill jag att den nya skall ersätta den gamla, inte att den nya döps till "fil.x-2".

Hur ställer jag in detta?

Kör Mac OS Ventura.

Tack!
Mvh
Citera
2023-02-02, 19:51
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaude-baptist
Om jag laddar ner en fil och döper den till "fil.x" och sedan laddar ner en ny fil samma namn så vill jag att den nya skall ersätta den gamla, inte att den nya döps till "fil.x-2".

Kör Mac OS Ventura.

Tack!
Mvh
Nedladdade filer hamnar per default i mappen Download. Om dit laddas ner en fil med samma namn som där redan finns får den nya filen mycket riktigt med tillägget -2, -3, o.s.v.

Det normala är att man tar hand om de nedladdade filerna då man ju behövt dessa av en anledning, och därefter flyttar eller slänger dessa.

Jag vet ingen funktion som tillåter överskrivning av nedladdade filer om nya filer med samma namn tillkommer.

Om du förklarar mer angående vad du önskar ha gjort så kanske det är lättare att finna en lösning.
Citera
2023-02-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Nedladdade filer hamnar per default i mappen Download. Om dit laddas ner en fil med samma namn som där redan finns får den nya filen mycket riktigt med tillägget -2, -3, o.s.v.

Det normala är att man tar hand om de nedladdade filerna då man ju behövt dessa av en anledning, och därefter flyttar eller slänger dessa.

Jag vet ingen funktion som tillåter överskrivning av nedladdade filer om nya filer med samma namn tillkommer.

Om du förklarar mer angående vad du önskar ha gjort så kanske det är lättare att finna en lösning.

Jag vill kunna ladda hem en fil och sedan öppna den för redigering i en tredjepartsmjukvara, för att sedan kunna ladda ner en redigerad kopia med lite text, annan storlek och så vidare. Vet att man på PC i ett sådant här läge får upp valet att antingen överskrida den existerande filen med samma namn eller behålla den gamla filen och ladda ner den nya med siffran bakom.

Jag behöver alltså originalbilden för att kunna ladda upp och redigera den, men så fort jag laddar ner den redigerade varianten behövs inte originalet och därför skulle denna funktion underlätta enormt.
Citera
2023-02-02, 20:10
Medlem
systems avatar
Citat:
Jag vill kunna ladda hem en fil och sedan öppna den för redigering i en tredjepartsmjukvara, för att sedan kunna ladda ner en redigerad kopia med lite text, annan storlek och så vidare.
Och de båda versionerna har samma filnamn? Okej.

Citat:
Vet att man på PC i ett sådant här läge får upp valet att antingen överskrida den existerande filen med samma namn eller behålla den gamla filen och ladda ner den nya med siffran bakom.
Okej.

Citat:
Jag behöver alltså originalbilden för att kunna ladda upp och redigera den, men så fort jag laddar ner den redigerade varianten behövs inte originalet och därför skulle denna funktion underlätta enormt.
Varför ska du ladda ner och sedan upp originalbilden?
Varför ska du redigera originalbilden då den på nytt är uppladdad av dig? Och hur ska redigeringen då ske?
Varför ska du ladda ner en redan redigerad bild?

Jag tror att du behöver lite struktur i ditt arbetssätt.
Citera
2023-02-02, 23:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Kör Mac OS Ventura.

Tack!
Mvh
Väljer du inte namn när du hämtar hem filen?
Det skulle gå att åstadkomma det som du är ute efter med ett automatiseringsprogram som Maid eller Hazel, men då får man vara försiktig med att begränsa funktionen till en viss mapp eller ett visst filnamn. Annars blir ju en sådan funktion livsfarlig och gör potentiellt massor av saker som du inte tänker på nu, men som är oönskade.

Med Maid och Hazel kan man ha filhanteringsregler, t.ex. att döpa om nya filer på ett visst angivet sätt, t.ex. så att alla nya filer som börjar med fil.x (men inte enbart heter detta) döps om till fil.x och på så sätt ersätter gamla fil.x

Citera
2023-02-03, 05:00
Bannlyst
mv filnamn filnamn.old
mv nyttfilnamn filnamn
Citera
2023-02-03, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av system

Precis. Tror det fenomenet som TS eftersöker endast händer nedladdning till andra mappar eller om man tex skulle kopiera över samma filnamn till valfri mapp.
Citera
2023-02-04, 12:54
Moderator
Neksnors avatar
Har inte koll på senaste OS, men med Automator eller liknande borde det inte vara omöjligt att lösa problemet.
Citera
2023-02-06, 08:57
Medlem
Scripta nedladdningen med wget eller liknande kommando, klicka på scriptet när du ska hämta en ny fil.

Funkar oavsett OS.
Citera
2023-02-06, 11:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skink
Scripta nedladdningen med wget eller liknande kommando, klicka på scriptet när du ska hämta en ny fil.

Funkar oavsett OS.
Bra tips, man kan till och med göra ett CronJob för att köra skriptet regelbundet, om det är önskvärt, alltså att filen alltid är uppdaterad med "rätt" namn.
Citera
2023-02-06, 17:17
Medlem
find . -name "file.name" -exec cp ~/file.name {} \ -mf |d;
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här