• 1
  • 2
2023-02-02, 15:19
Medlem
Hej Jag köpte mig 2 st LEDGER som jag tänkta lagra lite krypto i, en av dom skall vara en backup etc.
Nu har jag Nordea som bank på mitt Visakort och där stoppar Finnansinspektionen köp....
Mastercard via SEB.

LEDGER har en app som finns till Android,iOS,OSX,Windows etc. den heter Ledger Live i denna så finns det två st. olika som säljer kryptovalutor
MoonPay: det gick att göra ett litet köp via denna och mitt Mastercard sedan stop.
Transak:
Ringde Nordea och de skyllde ifrån sig på Finnansinspektionen..... etc...

Hur gör ni?
Som ni förstår så är jag ganska ny med LEDGER och tänkte använda det som erbjuds tills man blir lite varmare i kläderna, är det någon som vet hur man rundar myndigheten?
Citera
2023-02-02, 16:03
Vissa banker är mer retards än andra när det kommer till crypto. Swedbank och Nordea är riktiga praktarslen.

Kan även hända att det kanske fungerar att köpa via exempelvis Coinbase men inte via Binance.

Skylla på finansinspektionen haha… byt till en bättre bank. Jag kör Danske Bank och har aldrig haft det minsta problem.

Nordea kanske godkänner SEPA-överföringar, men inte köp via kort.
Citera
2023-02-02, 16:09
Medlem
Jag köpte sist på Trijo med vanlig betalning på internetbanken via Trustly som de använder, och det var inga problem på Swedbank.

När man väl har pengarna där är det ju bara att köpa bitcoin och sen skicka dem dit man vill ha dem. Lite omväg men funkade bra som sagt. (var iof inte så stor summa, ca 12000)
Citera
2023-02-03, 19:22
Medlem
Ok tack för infon!
Jag ska testa Revolut som mellan lagring
Så får vi se hur det går!
Citera
2023-02-05, 12:20
Medlem
black_devils avatar
safello ab
Citera
2023-02-06, 14:56
Medlem
safello ab ok kollar upp, Tack!
Citera
2023-02-07, 20:12
Medlem
pumse1337s avatar
Testa köpa på Kraken, sedan kan du föra över dina btc därifrån till din ledger.
Citera
2023-02-11, 03:16
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Ringde Swedbank (jag är för lat för att byta) och bad dem godkänna SEPA transfers till Europa. Var öppen med att jag tänkte köpa crypto. De varnade mig att de inte accpterar betalningar från crypto-exchanges.

Använder Coinmetro i baltikum för att konvertera fiat till crypto. De har inte så värst bra likviditet och lite dåligt utbud, men det är billigt att konvertera till XRP eller LTC och skicka till någon annan exchange
Citera
2023-02-16, 12:46
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Har man större chans at tköpet går igenom om man handlar med kort än om man gör en banköverföring till en exchange?
Citera
2023-02-16, 23:58
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Vissa banker är mer retards än andra när det kommer till crypto. Swedbank och Nordea är riktiga praktarslen.

Kan även hända att det kanske fungerar att köpa via exempelvis Coinbase men inte via Binance.

Skylla på finansinspektionen haha… byt till en bättre bank. Jag kör Danske Bank och har aldrig haft det minsta problem.

Nordea kanske godkänner SEPA-överföringar, men inte köp via kort.

I fallet med Swedbank kan jag hålla med dig. Tjejen har Swedbank och dom accepterar inga köp alls på kort beträffande krypto. Detta trots att Internetköp och allting som går aktiverats. Däremot Nordea har jag själv som svensk bank och dom har jag aldrig haft problem med gällande köp av krypto. Man måste slå på Internetköp på Nordea samt att man även måste slå på nån annan funktion som heter "köp på ej säkra webbplatser aktiveras" samt att Nordea har att man kan och måste slå på att transaktioner med kortet skall aktiveras för inte enbart Sverige utan typ "Europa, hela världen etc". Aldrig haft problem med detta men man måste ha aktiverat för Internetköp samt för köp på mer suspekta webbplatser samt även måste man ha aktiverat transaktioner i andra länder än Sverige. Vid köp signar man med BankID gällande både Moonpay och Transak. Nu ha jag inte fört över jättestora summor men 50 000 tusen sek har jag med Nordea Visa kort köpt krypto för ett flertal gånger utan några som helst problem.
Citera
2023-02-17, 00:07
Medlem
zombie-nations avatar
Har LF och de är lika sviniga. De bestämmer vad man får köpa. Det är inte vettigt. Frågade efter förklaring och de sa att det var för att hjälpa oss kunder att inte mista pengar. Konstig förklaring. Folk köper ju allt möjligt som inte är bra för dem.

Man behöver en mellanhand.

Kan köpa krypto på Swish men banken säger att gör man detta regelbundet blir man utkastad som kund.
Citera
2023-02-17, 00:18
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har LF och de är lika sviniga. De bestämmer vad man får köpa. Det är inte vettigt. Frågade efter förklaring och de sa att det var för att hjälpa oss kunder att inte mista pengar. Konstig förklaring. Folk köper ju allt möjligt som inte är bra för dem.

Man behöver en mellanhand.

Kan köpa krypto på Swish men banken säger att gör man detta regelbundet blir man utkastad som kund.

Personligen så tror jag att krypto om fem år är typ förbjudet här i Sverige. Det kommer bli ännu värre i alla fall och vi är ju förbudslandet nummer ett i princip, efter USA där det nästintill är fullkomligt omöjligt att ha koll på lagarna från delstat till delstat.

Det kommer förbjudas eftersom en stor del av gängkriminaliteten använder sig av krypto och växlar hit och dit på plattformar samt tar betalt med Bitcoin och andra krypto valutor. Staten kommer jobba för att så långt det är möjligt förbjuda detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in