• 1
  • 2
2023-02-02, 13:12
Medlem
sputnik2011s avatar
Hej jag snålar in på det mesta dessa tider och skrivit på ett annat forum, där det till min stora förvåning är många som vara använder Windows brandvägg och antivirus.
Ställde frågan för visste inte om det var tillräckligt.

Sedan hitta jag gratis VPN för en enhet, Proton VPN och fungerar utmärkt.
Sparar in 50 kr per månad på VPN tjänst och 450 per år för brandvägg/antivirus.

Samt bytte till Chilli Mobil som har 3 Mbit/s för 179 kr per månad med obegränsad surf.
Tidigare betala jag 379 för internet och mobil abonnemang.
Sparar 200 per månad eller 2400 per år.

Surf och sunt förnuft och man kommer långt med det utan en massa bling bling för en massa onödiga utgifter.

MVH
2023-02-02, 13:21
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Hej jag snålar in på det mesta dessa tider och skrivit på ett annat forum, där det till min stora förvåning är många som vara använder Windows brandvägg och antivirus.

Samt bytte till Chilli Mobil som har 3 Mbit/s för 179 kr per månad med obegränsad surf.

Surf och sunt förnuft och man kommer långt med det utan en massa bling bling för en massa onödiga utgifter.

MVH
Du har gjort självklara val jag har gjort detsamma med skillnaden att jag valt en annan gratis VPN
2023-02-02, 13:22
Bannlyst
Windows Defender är världens bästa antivirus just nu. Proton VPN är för noobs, jag betalar gärna för Mullvad.
2023-02-02, 13:38
Medlem
lysande-pistols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AEI
Windows Defender är världens bästa antivirus just nu. Proton VPN är för noobs, jag betalar gärna för Mullvad.
Samma här Mullvad är värt pengarna, eftersom jag av olika skäl fortfarande kör windows 7 så betalar jag mullvad och kör wireguard det fungera perfekt.
2023-02-02, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lysande-pistol
Samma här Mullvad är värt pengarna, eftersom jag av olika skäl fortfarande kör windows 7 så betalar jag mullvad och kör wireguard det fungera perfekt.
Om du kör Windows 7 så behöver du inte VPN, man kan direkt se vilken IP som gömmer sig bakom VPN-IP och din data är inte krypterad.
2023-02-02, 14:11
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

MVH

179 för 3 mb är svindyrt. Jag hoppar mellan olika deals, vimla, hallon, etc. Det brukar vara 50 kr i månaden i 3-4 månader plus 10-30 gb extra surf. Man får byta simkort var tredje månad men det klarar man av.
2023-02-02, 14:14
Medlem
lysande-pistols avatar
Citat:
Om du kör Windows 7 så behöver du inte VPN, man kan direkt se vilken IP som gömmer sig bakom VPN-IP och din data är inte krypterad.
Kan vi göra ett test, du får min tunnel ip via pm så får vi se vad du får fram?
Har undersökt lite själv och hittar inga luckor, eller tipsa mig om hur man kan kolla upp det bättre än vad jag gjort.
2023-02-02, 14:49
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:

Förklara gärna! 😅 Vet du hur en VPN fungerar? 😎
2023-02-02, 15:06
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

MVH

Windows brandvägg är riktigt bra, väljer du ett "antivirus-paket" som innehåller brandväggs funktion så använder de flesta just Windows egna brandvägg men styr upp den efter eget bevåg..

Windows defender däremot är totalt annorlunda.. Det saknar massor av de funktioner som "riktiga" antivirus har.. Bl.a. så märker defender aldrig av när smittor smyger sig in i din dator via internet..
Därför så flaggar alltid defender för "virus" som redan har installerat sig i din dator...

Om du jämför med ett sk. skal-skydd för fastigheter, så fungerar de bästa antivirusen som om fastigheten har kraftiga galler för alla in och utgångar.. Medan defender endast fungerar som ett vanligt sk. "tjuv-larm" och varnar först EFTER att ett intrång har skett... Vilket i min mening är för sent.. då defender saknar egentlig skyddsfunktion om man säger så..
(Vad har du för glädje att defender talar om för dig att t.ex. en lösenords stjälande smitta har installerat sig till din dator, ett par veckor EFTER att smittan först angrep din dator)

VPN har egentligen ingenting med skydd att göra, utan är mer en "sekretess"-grej.
Därför lägger jag ingen tid på att debattera VPN!
2023-02-02, 15:20
Medlem
sputnik2011s avatar
Jag kör Enpass, inga lösenord finns i webbläsaren.
Krypterat och säkert förvar för 0 kr per månad.
Men ett argument vore att jag har valvet via molnet, som kan ses som en svaghet.
2023-02-02, 15:34
Bannlyst
Citat:
Jag kör Enpass, inga lösenord finns i webbläsaren.
Krypterat och säkert förvar för 0 kr per månad.
Men ett argument vore att jag har valvet via molnet, som kan ses som en svaghet.
Det är en svaghet, eftersom nycklarna inte är dina. Du kan enkelt lösa detta genom att använda KeePass. Men det är inte värt, oroa dig inte. Det är bara terrorister som jag som måste gå all in på säkerhet.
2023-02-02, 17:22
Medlem
Och varför använder du överhuvudtaget VPN ?, om du nu inte kör torrentar eller är inne på obskyra sidor på Darkweb.
Win defender/ brandvägg är hyffsat bra, men den släpper igenom en hel del skit också som andra antivirus detekterar.

Själv har jag avaktiverat Windows egna och kör ESET för virus och Malwarebytes antimalware för det andra.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in