Citat:
Ursprungligen postat av
sputnik2011
Hej jag snålar in på det mesta dessa tider och skrivit på ett annat forum, där det till min stora förvåning är många som vara använder Windows brandvägg och antivirus.
Ställde frågan för visste inte om det var tillräckligt.
Sedan hitta jag gratis VPN för en enhet, Proton VPN och fungerar utmärkt.
Sparar in 50 kr per månad på VPN tjänst och 450 per år för brandvägg/antivirus.
Samt bytte till Chilli Mobil som har 3 Mbit/s för 179 kr per månad med obegränsad surf.
Tidigare betala jag 379 för internet och mobil abonnemang.
Sparar 200 per månad eller 2400 per år.
Surf och sunt förnuft och man kommer långt med det utan en massa bling bling för en massa onödiga utgifter.
MVH
Windows brandvägg är riktigt bra, väljer du ett "antivirus-paket" som innehåller brandväggs funktion så använder de flesta just Windows egna brandvägg men styr upp den efter eget bevåg..
Windows defender däremot är totalt annorlunda.. Det saknar massor av de funktioner som "riktiga" antivirus har.. Bl.a. så märker defender aldrig av när smittor smyger sig in i din dator via internet..
Därför så flaggar alltid defender för "virus" som redan har installerat sig i din dator...
Om du jämför med ett sk. skal-skydd för fastigheter, så fungerar de bästa antivirusen som om fastigheten har kraftiga galler för alla in och utgångar..
Medan defender endast fungerar som ett vanligt sk. "tjuv-larm" och varnar först EFTER att ett intrång har skett... Vilket i min mening är för sent.. då defender saknar egentlig skyddsfunktion om man säger så..
(Vad har du för glädje att defender talar om för dig att t.ex. en lösenords stjälande smitta har installerat sig till din dator, ett par veckor EFTER att smittan först angrep din dator)
VPN har egentligen ingenting med skydd att göra, utan är mer en "sekretess"-grej.
Därför lägger jag ingen tid på att debattera VPN!