Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-02-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Ja jag vet inte varför dessa system är så dyra, det är ju ingen speciell elektronik. Är väl R&D som skenat iväg.

Tar väl en elektriker två-tre dagar att sätta in ett sådant system ...

Ska se om jag kan få ut underlaget : )

Är de dyra då? Är ju bara Tystnad som hävdar det. Det var säkert dyrare förr när man fick dra ledning till varje lägenhet.
Citera
2023-02-02, 20:16
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Vi har fortfarande lås på ytterdörren och tvättstugan, ingen portkod. Visst det kanske är lite säkrare med en bricka i.o.m. att den kan låsas, men om strömmen går låser den tydligen upp allting ändå.

Visst om någon skulle få tag i en nyckel, den personen skulle endast få tillgång till de gemensamma utrymmerna vilket är en trappuppgång ...
Har ni lås på den gemensamma porten och inte bara era egna ytterdörrar hade jag tackat nej! Men är det så att det ändå blir av är det nog bara ta de 50kr extra i månaden..
Citera
2023-02-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Har ni lås på den gemensamma porten och inte bara era egna ytterdörrar hade jag tackat nej! Men är det så att det ändå blir av är det nog bara ta de 50kr extra i månaden..

Japp, lås på den gemensamma porten samt tvättstuga, aldrig varit några propblem med "säkerhet"
Citera
2023-02-03, 08:54
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Yes är med på att det är 50% av hyresgästerna. Tycker bara att det är konstigt att det endast gäller de som aktivt svarar som man räknar in, skulle en person svara ja och ingen annan svara så går det igenom som jag förstod det när jag ringde och kollade.

Men...finns det inget alternativ att svara "Nej"? Om man är soffliggare så får man ju skylla sig själv. Precis som i ett val till exempel.

De flesta hyresgäster (med några få undantag) borde nog kunna ta sig tiden att kryssa för blanketten och lämna in om det handlar om hyreshöjningar. Om än ganska låga sådana men det är ju också en principsak.
Senast redigerad av madnesstookthem 2023-02-03 kl. 08:59.
Citera
2023-02-03, 10:48
Medlem
Jag förstår inte formuleringen gällande lägenhetsdörren/låsen:

"För detta kommer vi yrka på en hyreshöjning på 100kr/mån INOM fem år".

Ska de höja lite åt gången i 5 år eller kommer de höja med 100 kr/mån i 5 år.

Är det vanligt att man har tagg till lägenhetsdörren? Jag har inte sett det. Det vore ju smidigt med ett Yale-liknande lås på lägenhetsdörren så man kan använda kod men tag?
Citera
2023-02-04, 19:54
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är de dyra då? Är ju bara Tystnad som hävdar det. Det var säkert dyrare förr när man fick dra ledning till varje lägenhet.

Ja nu syftade jag på dom stora etablerade systemen , dom är dyra och kräver man ansluter till deras server (abonnemang system) dessutom är styrsystemet avancerat och kräver certifierade elektriker/reperatörer för installation och service , jag haft med detta göra så vet det är dyrt.

Det finns naturligtvis billigare lokala system som är mera avsedda för fastigheter med få trapphus och inte så många hyresgäster tex max 50 , dom är inte uppkopplade till någon server , men då måste man på plats vid taggläsarna eller via centralen i källaren koppla upp sig, logga in och ändra taggarnas behörighet, kundens mobil nr namn osv dom har heller ingen tvättbokning utan handlar enbart om dörrlåsningen i fastigheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in