• 1
  • 2
2023-02-02, 11:56
Medlem
Hej!

Fick nyligen detta i brevlådan.

Det handlar om att man ska installera en porttelefon samt elektronisk tvättstugetid.

https://imgur.com/a/v4kHU5P

Med detta vill man höja hyran tillsvidare med 150:-, detta känns för mig helt orimligt, i vårat hus blir det 270k på 10år.

Sedan vet jag inte om behovet verkligen finns heller, aldrig varit några problem med dubbelbokningar i tvättstuga, och säkerhet vet jag inte om jag köper heller (Man kan blockera en bricka).

Diskussion: Är det rimligt att ta ut en tillsvidare hyra, för min del känner jag att detta borde ligga inom den vanliga hyrans underhåll alternativt tidsbegränsat.

Kanske bara är gubbgnällig men bra med en andra input.

Tillägg. Det krävs att 50% säger ja till detta. Det gäller 50% på de som svarar. De som inte svarar tar de ingen hänsyn till (Soffliggare).
Citera
2023-02-02, 12:17
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Hej!

Fick nyligen detta i brevlådan.

Det handlar om att man ska installera en porttelefon samt elektronisk tvättstugetid.

https://imgur.com/a/v4kHU5P

Med detta vill man höja hyran tillsvidare med 150:-, detta känns för mig helt orimligt, i vårat hus blir det 270k på 10år.

Sedan vet jag inte om behovet verkligen finns heller, aldrig varit några problem med dubbelbokningar i tvättstuga, och säkerhet vet jag inte om jag köper heller (Man kan blockera en bricka).

Diskussion: Är det rimligt att ta ut en tillsvidare hyra, för min del känner jag att detta borde ligga inom den vanliga hyrans underhåll alternativt tidsbegränsat.

Kanske bara är gubbgnällig men bra med en andra input.

Tillägg. Det krävs att 50% säger ja till detta. Det gäller 50% på de som svarar. De som inte svarar tar de ingen hänsyn till (Soffliggare).

Dom kan dock inte tvinga dig att acceptera standardhöjningar. Man kan bli tvingad om det är underhållsbehov typ stambyte. Då kan man tvingas acceptera badrumsrenovering med ökad hyra. Stammar går sällan att byta utan att panga badrummet.
Citera
2023-02-02, 12:37
Medlem
Där jag bodde förut gick de från portkod till portbricka.
Det kallades för "standardhöjning" och resulterade i en hyreshöjning på 31kr/månad.

Nåja, knarkarna som sov i tvättstugan på nätterna (toalett + dricksvatten gratis) försvann iaf.

Efter några år totalrenoverades huset, det byggdes balkonger mm.
Hyran gick upp 120%!
Nu kostar dessa 24m2 4500kr/månad - dessutom måste man klafsa runt i Hipstergeggan runt Zinkensdamm.

Hyresvärdens höjningar måste alltid förhandlas med Hyresgästföreningen.
Tror nog att din värd har koll - men ifrågasätt!
Citera
2023-02-02, 12:41
Medlem
madnesstookthems avatar
Nu stod det ju iofs även att du får elektroniskt lås till din bostad så jag antar att dom med detta ser det som någon form av standardhöjning. Ni skall dock inte behöva betala för något som varit självklart ganska länge - dvs porttelefon och någorlunda moderniserad tvättstuga.

Sedan hade jag vackert tackat nej till elektroniskt lås till egen dörr. Jag är old-school och vill ha nycklar. Säg att du inte litar på säkerheten eller något liknande. Dom kan väl inte tvinga dig eftersom du måste skriva under? Eller är det "vi måste ha ditt godkännande, annars får du flytta"?
Citera
2023-02-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanParsonsProject
Där jag bodde förut gick de från portkod till portbricka.
Det kallades för "standardhöjning" och resulterade i en hyreshöjning på 31kr/månad.

Nåja, knarkarna som sov i tvättstugan på nätterna (toalett + dricksvatten gratis) försvann iaf.

Efter några år totalrenoverades huset, det byggdes balkonger mm.
Hyran gick upp 120%!
Nu kostar dessa 24m2 4500kr/månad - dessutom måste man klafsa runt i Hipstergeggan runt Zinkensdamm.

Hyresvärdens höjningar måste alltid förhandlas med Hyresgästföreningen.
Tror nog att din värd har koll - men ifrågasätt!

De har säkerligen koll. De har säkert förhandlat, tycker bara det är orimlig summa för att få en porttelefon, kanske ser på det på fel sätt här.

Vi har ingen portkod utan bara lås till ytterdörren och vad jag vet har det aldrig varit problem med spring i trapphuset på natten.

Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Nu stod det ju iofs även att du får elektroniskt lås till din bostad så jag antar att dom med detta ser det som någon form av standardhöjning. Ni skall dock inte behöva betala för något som varit självklart ganska länge - dvs porttelefon och någorlunda moderniserad tvättstuga.

Sedan hade jag vackert tackat nej till elektroniskt lås till egen dörr. Jag är old-school och vill ha nycklar. Säg att du inte litar på säkerheten eller något liknande. Dom kan väl inte tvinga dig eftersom du måste skriva under? Eller är det "vi måste ha ditt godkännande, annars får du flytta"?

Kan inte tvinga mig att skriva under. Så som jag förstod det var att "Av de som skickar in svar behöver det vara över 50% som tackar ja för att det ska gå igenom", vilket också känns helkonstigt.
Citera
2023-02-02, 16:56
Medlem
ekmannens avatar
Om iden kommer från hyresvärden från början är det ett sätt att höja värdet på fastigheten samt minska skadegörelser från obehöriga nattetid tex.
Samtidigt som det är hyrestagarna som betalar för de.

Personligen hade jag inte ens bott i en lägenheten utan lås till porten så 50kr/mån är inget att bråka om men allt är ju relativt.
Citera
2023-02-02, 17:10
Moderator
Tystnads avatar
Här finns liknande system med tagglåssystem samt elektronisk tvättbokning.
Och det räknas mycket riktigt som standardhöjning.
bägge systemen tillsammans ger en höjning med ca 80-90 kr / månaden
Och det är förhandlat med hyresgästföreningen ja...

Installation av dessa system är väldigt dyrt vet jag , sedan tillkommer kostnaden för service , underhåll och reparation av dessa komplexa system , samt olika abonnemangsavgifter hos den som står för systemet , abonnemangs avgifter för 4G tele om det går ringa upp från porttelefonen till hyresgästen, samt bredbands abonnemang för systemet.
Så ser kostnaden som helt rimlig.
Gällande TS system så är det ju dubbelt så dyrt , så ja....omöjligt svara på hur dom tänkt och förhandlat där
Citera
2023-02-02, 17:40
Medlem
Citat:

Medgivandet gäller hyreshöjningen, inte bytet av låstyp.
(Hade inte heller velat ha det. Är det verkligen vanligt på lägenhetsdörrar?)
Citera
2023-02-02, 17:53
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyw

Kan inte tvinga mig att skriva under. Så som jag förstod det var att "Av de som skickar in svar behöver det vara över 50% som tackar ja för att det ska gå igenom", vilket också känns helkonstigt.

Närå, inga konstigheter. Det är hyreslagen. Vid renovering av allmänna utrymmen krävs att minst 50% av hyresgästerna godkänner förändringen annars är den olaglig.
Citera
2023-02-02, 18:37
Medlem
Citat:
Närå, inga konstigheter. Det är hyreslagen. Vid renovering av allmänna utrymmen krävs att minst 50% av hyresgästerna godkänner förändringen annars är den olaglig.

Yes är med på att det är 50% av hyresgästerna. Tycker bara att det är konstigt att det endast gäller de som aktivt svarar som man räknar in, skulle en person svara ja och ingen annan svara så går det igenom som jag förstod det när jag ringde och kollade.
Citera
2023-02-02, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Om iden kommer från hyresvärden från början är det ett sätt att höja värdet på fastigheten samt minska skadegörelser från obehöriga nattetid tex.
Samtidigt som det är hyrestagarna som betalar för de.

Personligen hade jag inte ens bott i en lägenheten utan lås till porten så 50kr/mån är inget att bråka om men allt är ju relativt.

Vi har fortfarande lås på ytterdörren och tvättstugan, ingen portkod. Visst det kanske är lite säkrare med en bricka i.o.m. att den kan låsas, men om strömmen går låser den tydligen upp allting ändå.

Visst om någon skulle få tag i en nyckel, den personen skulle endast få tillgång till de gemensamma utrymmerna vilket är en trappuppgång ...
Citera
2023-02-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Här finns liknande system med tagglåssystem samt elektronisk tvättbokning.
Och det räknas mycket riktigt som standardhöjning.
bägge systemen tillsammans ger en höjning med ca 80-90 kr / månaden
Och det är förhandlat med hyresgästföreningen ja...

Installation av dessa system är väldigt dyrt vet jag , sedan tillkommer kostnaden för service , underhåll och reparation av dessa komplexa system , samt olika abonnemangsavgifter hos den som står för systemet , abonnemangs avgifter för 4G tele om det går ringa upp från porttelefonen till hyresgästen, samt bredbands abonnemang för systemet.
Så ser kostnaden som helt rimlig.
Gällande TS system så är det ju dubbelt så dyrt , så ja....omöjligt svara på hur dom tänkt och förhandlat där

Ja jag vet inte varför dessa system är så dyra, det är ju ingen speciell elektronik. Är väl R&D som skenat iväg.

Tar väl en elektriker två-tre dagar att sätta in ett sådant system ...

Ska se om jag kan få ut underlaget : )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in