2023-02-02, 11:36
Medlem
På min nya dator med Windows 11 sparas så vitt jag förstår det jag lägger på skrivbordet eller i "mina dokument" i "molnet" (onedrive). Det är mycket besvärligt då jag hela tiden får meddelanden om att något gått fel eftersom det är fullt på Onedrive. Jag behöver inte Onedrive för säkerhetskopiering eftersom jag abonnerar på Telia cloud. Hur gör jag för att skrivbordet och "mina dokument" återigen skall sparas på datorn?
Citera
2023-02-02, 11:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftonande
På min nya dator med Windows 11 sparas så vitt jag förstår det jag lägger på skrivbordet eller i "mina dokument" i "molnet" (onedrive). Det är mycket besvärligt då jag hela tiden får meddelanden om att något gått fel eftersom det är fullt på Onedrive. Jag behöver inte Onedrive för säkerhetskopiering eftersom jag abonnerar på Telia cloud. Hur gör jag för att skrivbordet och "mina dokument" återigen skall sparas på datorn?

Info - https://www.google.com/search?q=how+...hrome&ie=UTF-8

Du kan även ändra kontot från Ms, om det är så nu, till lokalt.
Citera
2023-02-02, 11:40
Medlem
Öppna task manager - gå till auto start och disabla Onedrive så kommer allt hamna på skrivbordet.

Vad jag vet så har du det i två ställen, skrivbordet och en kopia i onedrive.

Du kan också logga ut från onedrive också

Inställningar i onedrive kan du också gå in på och stänga av synkning

Många olika sätt här
Citera
2023-02-02, 11:51
Medlem
Tack för alla tips. Jag har lyckats hitta inställningarna till Onedrive och har valt att stoppa länkningen till denna dator. Då står följande "Lokalt tillgängliga filer blir kvar på enheten medan onlinefiler tas bort." Betyder det att de filer datorn lagt på Onedrive istället för att spara lokalt kommer att raderas?
Citera
2023-02-02, 12:15
Medlem
brianmolkos avatar
Vad är det som är så jättebra med one drive då utrymmet är begränsat, hur mycket utrymme får man, ?
Är det för man hela tiden ska betala för extra utrymme sen, det ökar ju hela tiden och man måste betala mer och mer...

Eller just ja vi har börjat leva i en kultur där vi inte ska äga något, varken föremål eller filer allt ska ju streamas eller allt finns i evighet på nätet. Då behöver ju man inte utrymme .... de där 5 kb (?) för varje människa verkar bli sann
Citera
2023-02-02, 12:17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för alla tips. Jag har lyckats hitta inställningarna till Onedrive och har valt att stoppa länkningen till denna dator. Då står följande "Lokalt tillgängliga filer blir kvar på enheten medan onlinefiler tas bort." Betyder det att de filer datorn lagt på Onedrive istället för att spara lokalt kommer att raderas?

Precis som det står, det i molnet raderas - tas bort, det på datorn, lokalt, blir kvar.
Citera
2023-02-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Precis som det står, det i molnet raderas - tas bort, det på datorn, lokalt, blir kvar.

Ja, men datorn lägger ju det jag sparar i "mina dokument" och på skrivbordet i Onedrive. Kommer det försvinna om jag kopplar bort datorn från Onedrive?
Citera
2023-02-02, 20:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ja, men datorn lägger ju det jag sparar i "mina dokument" och på skrivbordet i Onedrive. Kommer det försvinna om jag kopplar bort datorn från Onedrive?

Nu har jag inte One Drive själv men enligt det förtydligande du själv postade så ska det inte beröras. Innebörden är ju den att det bara berör molnet, det lokala fortsätter att fungera som vanligt.

Men Googla vetja.
Citera
2023-02-27, 10:59
Medlem
sackblabbaths avatar
Onedrive har ju standard inställningar. Man får gå igenom inställningar så den gör det man vill ochh inte det Microsoft vill. Själv har jag backup på Mina dokument. Tycker det räcker. Foton kopierar jag till extern hårddisk (2 st just in case)

Onedrive är helt ok men utrymmet försvinner snabbt om man tex lägger sina bilder och foton där

Glöm inte att externa hårddiskar kan gå sönder eller snarare är det bara en tidsfråga. Man bör nog ha mer än ett ställe att lagra foton och annat man vill spara på. Utifrån det är molnet perfekt men smakar det så kostar det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in