2023-02-02, 16:29
Medlem
barndomens avatar
Även om Ryssland "vinner" kriget i slutändan så är deras prestige slagen i spillror. En äkta papperstiger. Hade jag varit ryss och hejat på Putin så hade skämskudden varit framme dagligen. Har funderat på om deras kärnvapen är i lika dåligt skick som deras armé är.
Senast redigerad av barndomen 2023-02-02 kl. 16:34.
Citera
2023-02-02, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Fast Ryssland kan ta mycket större förluster än Ukraina!
Vad ska Ukraina göra om soldaterna tar slut i så fall måste Nato gå in eller också måste de fredsförhandla!

Hur mycket förluster en stat kan ta är i hög grad en psykologisk fråga. Nordvietnam kunde t.ex. ta mycket högre förluster än USA. Det hade ganska lite med befolkningsmängden att göra, utan motivationen att slåss.

Av allt jag sett hittills har Ukraina mycket starkare motivation än Ryssland.
Citera
2023-02-02, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Man blir ju fan inte vettig på att läsa västmedia, här är det hela tiden snack om att Ryssland inte har en chans, "Ukraina ger sig aldrig!", "kämpar för friheten!!" etc.

"Ryssland suger"
"Ryssland har vapen från ww2"
"Putin är desperat!!"

Jaha?

Men Ryssland kommer väl i slutändan vinna och få som dom vill ändå,

eller hur?

Vad annars? Kommer Ryssland att bestämma sig för att: "Nä fan, det här sög, låt oss dra oss tillbaka sen fåre vara bra, låt Ukraina vinna..." - Tror ni Putin eller någon annan patriotisk rysk ledare någonsin kommer gå med på detta?

Kontentan är väl för fan att Ryssland kommer få som dom vill ändå till slut.

Eller har jag fel? Varför har jag då fel, det verkar ju sannerligen för i helvete luta mot det i alla fall.

Åsikter?

En fråga i sammanhanget är hur du (och den psykotiske dvärgen i kreml) definierar "vinst"?

Även OM hen lyckas besätta HELA Ukraina och mörda större delen av landets befolkning så är frågan vad hen skall göra sen? Skall en FSB agent avdelas för att stå bakom varje överlevande Ukrainare med en pistol?

putain förlorade när den första soldaten gick över gränsen, ty hen (och ryssland) är paria i den civiliserade världen ögon i generationer p.g.a. hens anfallskrig mot Ukraina och medföljande slakt av landets befolkning.
Citera
2023-02-02, 17:05
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Du kommer inte alls att urskilja ryssar från ukrainare vitryssar serber polacker mm om du träffar dem...
Vad har det med rubel att göra? Man har svenska kronor om man handlar i Sverige.
Apropå er svenskarnas " hyfs och goda maner" står det bra i den artikeln
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/a2xM74/nej-tack-jag-vill-inteblisvensk
Om våran statsminister fick för sig och invadera Norge, Danmark eller Finland så hade jag tagit vapnet och mördat statsministern.
Men ni ryssar är tysta när era grannländer blir mördade, ni har varit tysta sen revolutionen och bara låtit era styrande roffa åt sig era pengar utan och våga göra motstånd, men slakta och våldta er grannländer det gör ni utan och fråga varför.

Du skrev att ni var det gladaste folket på jorden, är det något du också blivit hjärntvättad om?
Babuchkor som du, är ju ökända för och vara bittra, arga satkärringar som sänder sina söner och dö för att oligarker skall kunna köpa sig en till yacht.
Men jag förstår att ni är bittra, vem hade inte blivit det i det landet, grattis att du bor i Sverige förresten, du lever genast över 10 år längre än om du bott kvar i Ryssland.
Så nära men ändå så långt borta, pinsamt att du inte förstår det…
Citera
2023-02-02, 17:16
Medlem
Citat:
Man blir ju fan inte vettig på att läsa västmedia, här är det hela tiden snack om att Ryssland inte har en chans, "Ukraina ger sig aldrig!", "kämpar för friheten!!" etc.

"Ryssland suger"
"Putin är desperat!!"

Jaha?

eller hur?

Vad annars? Kommer Ryssland att bestämma sig för att: "Nä fan, det här sög, låt oss dra oss tillbaka sen fåre vara bra, låt Ukraina vinna..." - Tror ni Putin eller någon annan patriotisk rysk ledare någonsin kommer gå med på detta?

Eller har jag fel? Varför har jag då fel, det verkar ju sannerligen för i helvete luta mot det i alla fall.

Åsikter?
Jo, de kommer "vinna" om inte Nato går in i kriget på riktigt. Ukraina borde ge upp provinserna i öst som redan befolkas av ryssar, istället låter de ryssarna bomba sönder resten av landet, och förväntar sig att väst ska betala.
Citera
2023-02-02, 17:20
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

"Ryssland suger"
"Putin är desperat!!"

Jaha?

eller hur?

Åsikter?

Ryssland kan som bäst få en pyrrhusseger då ingen kommer vilja att ha med dem att göra i västvärlden i någon generation framöver.

De kommer att åtalas för brott mot mänskligheten och stämplas som en skurkstat för en väldigt lång framtid. Detta är om de drar sig tillbaka nu. Risken är annars att kriget eskalerar och börjar ske på deras mark med Nato som anfallande styrka.
Citera
2023-02-02, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Inte korrekt. Ryssland kommer att förlora.

Finns liksom inte några scenarion där Ryssland kan vinna. Oavsett vad dom gör så är dom fucked.

du tror seriöst att väst kommer offra sitt välstånd och sin framtid för den mest korrupta landet i europa (ihop med ryssland dvs )
Citera
2023-02-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Haha! Är det gött under stenen? Fråga dig istället varför alla länder som haft förmånen att dela styre med ”världens gladaste folk” gör i princip vad som helst för att slippa göra det igen!

Hur länge hade du bott här sa du? 11 år någonting? Sverige började försämras för 15-20 år sedan. Jag tror inte ens ni nytillkomna kan föreställa er hur bra det var här innan er. Har till och med hört tidiga invandrare som vittnar om försämring pga massinvandringen.

Din Botkyrka och hela Södertäljeregionen förstördes mycket riktigt pga svenska politiker. För att dom var naiva och släppte in oduglig pöbel. Det förvandlade en jäkla trevlig och bra industriregion till nått som riktiga svenskar helst bara passerar på E4:an så snabbt som möjligt.

Det låter som att du ser dig som en tillgång för alla länder. Låt mig föreslå att du flyttar till Ukraina och predikar lite om Ryssar som världens gladaste folk. Hehe.

Jo ni försämrar och det ganska kraftigt. Vet inte om just ryska kvinnor som gift till sig välfärd i Sverige är det största problemet men din Botkyrkablandning är det definitivt.

Tycka vad man vill om Ryssland, men det är inte Putin som har invaderat Sverige och förändrat det från ett av världens mest välskötta länder till det förfall vi har idag. Det är inte Putin som har tvingat Sverige att släppa in fullt av u-landsmänniskor. Det är inte Putin som har propagerat för HBTQ och infört genus i läroplanen och får barn att fundera på om de ska byta kön. Det är inte Putin som har hjärntvättat oss med Hollywoodfilmer och gangsterrap. Osv. osv....

Ryssland är ett ganska pissigt land, men de som har bidragit stort till ovanstående katastrofala utveckling är USA och inte Ryssland.
Citera
2023-02-02, 17:25
Medlem
Sqeptisks avatar
Det är aldrig någon som "vinner" ett krig.

I krig finns bara förlorare! Faktiskt

Undantaget som bekräftar regeln är vapenindustrin då förståss
Citera
2023-02-02, 17:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

"Ryssland suger"
"Putin är desperat!!"

Jaha?

eller hur?

Åsikter?

Fox konstaterade att den ryska ekonomin går bättre än USAs.

Ryssarna kommer inte vinna.
Men framförallt så lär de inte förlora.

Alla vet att det blir oavgjort.
Ryssarna får Krim, de ”ryskdominerade” områdena får självstyre. Ryssland o EU får bidra ekonomiskt till Ukrainas återuppbyggnad, Tyskland får gas.
Citera
2023-02-02, 18:24
Medlem
Symptms avatar
Citat:

"Ryssland suger"
"Putin är desperat!!"

Jaha?

eller hur?

Åsikter?

Detta är en åsikt, det finns en verklighet också
Citera
2023-02-02, 18:30
Bannlyst
Citat:

"Ryssland suger"
"Putin är desperat!!"

Jaha?

eller hur?

Åsikter?

Det har varit uppenbart från dag ett att Ryssland kommer vinna.

Anledningen är att detta är ett existentiellt hot mot deras land samtidigt som det för USA bara är ett försök att öka sin hegemoni över jordklotet. Lyckas de så lyckas de. Lyckas de inte så är det inte hela världen. Inte amerikaner som offrat sina liv utan ukrainare ändå.

Det är detsamma som om Ryssland hade fått Mexiko på sin sida och skickat en massa vapen. Ryssarna skulle aldrig lyckas med det förr hur mycket de än eskalerade så skulle en sådan konflikt aldrig bli lika viktig för dem som för USA. I slutändan skulle USA vinna även om de skulle behöva offra halva sin befolkning. Ryssland skulle aldrig vara berett att göra det för att irritera USA via Mexiko. Det är det som är ett "existentiellt hot" och som många inte förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in