Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-01, 23:51
  #1
Medlem
Bara gör det!

Nyss hemkommen från tre veckor i Sri Lanka. Rundresa med privat chaufför i tolv dagar. Började i Negombo nära flygplatsen i Colombo. Sjukt fin strand! Ljuger inte om om jag säger att stranden är min st 150m bred!
In i landet till Dambolo/ Sigirilya. Besökte Lejonberget. rekommenderas starkt! Jobbigt men värt det! Grotttemplet i Damulla? Nja, skippa det om ni inte vill se 96st budda statyetter?
Kandy? Must see! Besök free market i centrala Kandy! Säljer allt från fisk, skaldjur, kläder, elektronik till textilier och sytråd. Sjukt bra ställe att pruta på till du skäms!
Ella! Åk inte till Sri Lanka utan att besöka Ella! Har rest en hel del. Ella är nog det absolut bästa, charmigaste, vackraste ställe jag besökt! Ta tåget från Kandy till Ella. Ja det tar 6-7 timmar, är 28 stopp på vägen. Men vägen dit är magisk! Kandy ligger på ca 500m över havet, tåget segar sig upp till 2200m med the plantager utefter hela vägen. Ella ligger på ca 1000m över havet och vyn mellan Ella rock och Adams Peak är rent magisk. För en fantastisk upplevelse kan jag rekommendera ELKHO Hotell Ella. Inte enbart för läget, även för servicen och maten! Knata upp för Adams Peak, traska genom djungeln till nine arch bridge för att se tåget passera. (utan att stuka foten) Håll koll på var ni går!
Yala! nationalpark med mängder av djur. Elefanter, krokodiler, vattenbuffel, påfågel, mungo, prickig hjort, apor mm. Såg tyvärr inga leoparder, de är skygga.
Galle! Se till att bo innanför murarna på fortet! Är nog det absolut mysigaste stället jag bott på! Bodde på Fort Printers Hotel. Ett tidigare tryckeri. Tydligen bästa restaurangen innanför murarna. bara instämma! åt bara en dag där men var fantastiskt. Och frukosten var magisk!
Sedan softade vi i Bentota på Avani Bentota Resort i sex dagar. Service 5+. Hotell 5+. Strand 6+. Men skippa buffen,är ok men strax utanför hotellet ligger 5-7 olika genuina restauranger med fantastisk mat. T.ex. så åt vi en på Svenska skaldjursplatå. hummer, krabba, räkor, bläckfisk, fisk. ris och potatis. Ca 350kr för två personer ink en flaska rött vin! Helt fantastiskt.
Sista dagen i Colombo bodde vi på Cinamon Grand. Liite av en supprise Hade tänkt ett enklare hotell för enbart övernattning innan hemresan.
Blev lite förvånade när vår chaufför svänger in i säkerhetskontrollen. Sveper bilen för bomber under den typ, vid EU toppmöte? Kliver ur bilen, metalldetektor för att komma in på hotellet.
Visar sig att det är det lyxigaste hotellet i Sri Lanka? Dagen vi anlände hade de tre bröllopsmiddagar inbokade! Dagen efter två?
Rummet var ordinärt. Men fanns nio olika restauranger på hotellet! Spa, Gym, pool. På tillvalen fanns t.ex. personlig chaufför, livvakt, butler mm. Så det valt av vår agent kanske var lite mer än vi önskade. Men så här i efterhand. kul att uppleva! OCH! En cola zero på detta hotell kostade inte mer än 26kr, en 65cl inhämsk öl ca 32kr. Så Dyrt är det inte!
Värt att notera dock!
Alkohol sälj inte i vanliga butiker! B ara i vissa butiker med tillstånd. typ systemet!
Alkohol är ingen big deal för befolkningen! Alkohol finns på alla hotell, på de flesta restauranger. Och är relativt billigt med Svenska mått mätt. Men allt importerat är "dyrt" Inter Svensk dyrt, men dyrare.
typ, en Calsberg 33cl. Ca 20kr på hotell 4+
Frågor på det?
Citera
2023-02-02, 23:44
  #2
Medlem
johnthedickholmess avatar
Testade du det där Boutique hotellet som skall vara fint? Vilka stränder gillade du bäst? Något skönt hippieställe någonstans? Var det bra dykning? Bra vatten och rent från sopor?
Citera
2023-02-11, 13:56
  #3
Medlem
Har du bokat allt själv?
Citera
2023-08-21, 13:11
  #4
Medlem
Får man knulla dom inhemska om man har pengar?
Citera
2023-08-21, 13:31
  #5
Medlem
DeValeras avatar
Den här gamla Duran Duran-videon (Save A Prayer) innehåller det mesta av sevärdigheterna som man kan uppleva som en turist på Sri Lanka. Till och med den rosa kvällshimlen stämmer in på pricken.
När man är i Kandy ska man besöka buddisttemplet som innehåller en relik från Buddha i form av en av hans tänder. Den botaniska trädgården utanför staden är också sevärd.

https://www.youtube.com/watch?v=6Uxc9eFcZyM
__________________
Senast redigerad av DeValera 2023-08-21 kl. 13:34.
Citera
2024-01-09, 11:15
  #6
Medlem
Hej,

Jag skall åka själv till Sri Lanka på söndag, kommer vara borta 3v ca. Antar att man tar ut pengar på flygplatsen bara. Hörde av någon att bankomaterna ibland inte fungerar där?

Jag kommer att landa 04:20 i Negombo på morgonen, tänkte ta mig till Sigiriya direkt, är det bara att hoppa in i en taxi utanför flygplatsen och betala ca 500kr för resan dit? (Nu hade du ju privat chaufför så kanske fel person fråga). Eller rekommenderar du att man tar första dagen och natten i Negombo efter flygresan. Har läst att Negombo skulle vara ganska mediokert så kan lika gärna försöka sova i taxin direkt och ta mig iväg till klippan där. Ta in på ngt hotell med pool första dagen, klättra på morgonen dag 2 och kanske en natt till där innan jag reser mot Ella/Kandy och vidare mot stränderna.

Ni var aldrig vid Mirissa och stränderna där?

Något annat man bör tänka på? Kändes det safe resa där?
__________________
Senast redigerad av Akerhage 2024-01-09 kl. 11:20.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3506189

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback