2023-02-01, 18:17
Medlem
Har skatteverket automatisk kontroll på vad bostaden köpts för och sålts för? eller kan man fuska sig till en lägre vinst, mellanskillnad, och därmed lägre vinstskatt att betala?
Citera
2023-02-01, 18:33
Medlem
HVIT.s avatar
De har (tyvärr) full koll på detta.
Citera
2023-02-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulfr
Har skatteverket automatisk kontroll på vad bostaden köpts för och sålts för? eller kan man fuska sig till en lägre vinst, mellanskillnad, och därmed lägre vinstskatt att betala?
Är det en BR så redovisar brf till skattemyndigheten.
Citera
2023-02-01, 19:06
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Ja. Det underlaget skickar din BRF in till Skatteverket när bostadsrätten är såld och där framgår vad du köpte respektive sålde den för.
Citera
2023-02-01, 20:53
Medlem
shouldbetrusteds avatar
En brf skickar in en KU55 till skv.

Där framgår försäljningspris och även vad kapitaltillskottet är.
Citera
2023-02-02, 01:03
Medlem
Citat:

Ja, du kan fuska till dig en lägre vinst genom att ljuga om att du renoverat. Dom har ingen koll på det förrens dom ev begär in kvitton.

https://www.skatteverket.se/privat/f...e80009228.html
Citera
2023-02-02, 21:57
Medlem
Tackar

Ja, låter rimligt att de får uppgifter från Brf, eller den ekonomiska förvaltaren för Brf. I mitt fall är det ett förvaltningsbolag som ska skicka MIG en KU55 som jag sen måste använda till deklareringen. Antar att dom skickar en till Skatteverket också.

Jo, jag har förstått att man kan fuska genom att ange olika förbättringar som gjorts i bostaden. Dom kan ju begära in kvitton och har man inte det så får man förutom betala tillbaka den biten även en straffsats i procent.
Jag har aldrig gjort sånt här förut, och jag har aldrig fuskat med något heller så det blir inget nu heller. Det hela var mer bara en fundering. Jag ser att många, inte minst de som kommer från andra länder, fuskar hela tiden med allt, så jag försöker förstå samhället och allt som alla har råd med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in