• 1
  • 2
2023-02-01, 17:17
Medlem
Awanjiiis avatar
Jag och familjen hyr en lägenhet av en privat hyresvärd som även han bor i en lägenhet i anslutning till våran. Vi betalar över 10k i hyra i en medelstor stad i Norrland.

När tjejen skulle tvätta igår ser hon att det är något som är installerat på torktumlaren. Detta är då något som man ska lägga 5kr i för att få igång torktumlaren. Jag skiter fullständigt i pengarna, det är stilen han kör med. Detta stod det inget om i kontraktet samt att han inte meddelar oss om detta.

Får han göra så här rent juridiskt?

Kan vi flytta och vara motstridiga gällande uppsägningstiden? (Den är förövrigt på tre månader)
Citera
2023-02-01, 17:19
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awanjiii
Jag och familjen hyr en lägenhet av en privat hyresvärd som även han bor i en lägenhet i anslutning till våran. Vi betalar över 10k i hyra i en medelstor stad i Norrland.

När tjejen skulle tvätta igår ser hon att det är något som är installerat på torktumlaren. Detta är då något som man ska lägga 5kr i för att få igång torktumlaren. Jag skiter fullständigt i pengarna, det är stilen han kör med. Detta stod det inget om i kontraktet samt att han inte meddelar oss om detta.

Kan vi flytta och vara motstridiga gällande uppsägningstiden? (Den är förövrigt på tre månader)

Vad står det i hyreskontraktet?
Citera
2023-02-01, 17:29
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:

Hur länge har ni bott där? Har han gått in i lägenheten och installerat låset eller fanns det där när ni flyttade in?
Citera
2023-02-01, 17:35
Medlem
SexgalenZombies avatar
Torktumlare ingår väl inte nödvändigtvis i hyran? Däremot kanske tvättmaskin göra det.

5 kr verkar rimligt.
Senast redigerad av SexgalenZombie 2023-02-01 kl. 17:59.
Citera
2023-02-01, 17:42
Medlem
OveMalms avatar
Är det tvättstuga du pratar om?
Citera
2023-02-01, 17:47
Medlem
Musik.mannens avatar
Vad säger Hyresgästföreningen om saken?
Jag har aldrig hört att man måste betala extra för att få nyttja en tvättstuga.
Citera
2023-02-01, 18:02
Medlem
Awanjiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Vad står det i hyreskontraktet?
Ingenting under fliken ”Extra kostnader utöver hyran”
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Hur länge har ni bott där? Har han gått in i lägenheten och installerat låset eller fanns det där när ni flyttade in?
Förlåt för jag var otydlig. Det är en tvättstuga.
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Torktumlare ingår väl inte nödvändigtvis i hyran? Däremot kanske tvättmaskin göra det.
5 kr verkar rimligt.

Det gjorde det från början när vi flytta in. 5kr är kanske rimligt men det är själva grejen att det kommer från ingenstans.

Citat:
Ursprungligen postat av OveMalm
Är det tvättstuga du pratar om?
Korrekt
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Vad säger Hyresgästföreningen om saken?
Jag har aldrig hört att man måste betala extra för att få nyttja en tvättstuga.
Inte en aning vad som säger. Tänkte att jag startar här och ser vad ni har att säga innan jag går vidare
Senast redigerad av Awanjiii 2023-02-01 kl. 18:04.
Citera
2023-02-01, 18:03
Medlem
Awanjiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Vi har bott här i cirka 2 månader. Det är i en tvättstuga. Det var ingen enhet installerad på torktumlaren tidigare.
Citera
2023-02-01, 18:06
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ingenting under fliken ”Extra kostnader utöver hyran”

Förlåt för jag var otydlig. Det är en tvättstuga.

Korrekt

Inte en aning vad som säger. Tänkte att jag startar här och ser vad ni har att säga innan jag går vidare

Jag tycker att du ska maila eller ringa till Hyresgästföreningen och informera dom om detta!
Det kan bli intressant för det kanske finns fler tveksamma Hyresvärdar som tar efter samma beteende som din.

Det har alltid funnit fula typer till mindre privata hyresvärdar som har tyckt att dom ska få göra som dom vill och jag tror inte att det hjälper så mycket att starta en tråd på ett forum som Flashback faktiskt.
Citera
2023-02-01, 18:06
Medlem
Man kan tycka att information i god tid vore på sin plats. 5 spänn är helt överkomligt, såvida hyran inte höjs med invändningen om ökade kostnader. Hur stor är lägenheten? Bör ju vara en 4:a, har ni inte plats för egen torktumlare?
Citera
2023-02-01, 18:08
Medlem
Awanjiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Jag tycker att du ska maila eller ringa till Hyresgästföreningen och informera dom om detta!
Det kan bli intressant för det kanske finns fler tveksamma Hyresvärdar som tar efter samma beteende som din.

Det har alltid funnit fula typer till mindre privata hyresvärdar som har tyckt att dom ska få göra som dom vill och jag tror inte att det hjälper så mycket att starta en tråd på ett forum som Flashback faktiskt.
Nej startade tråden för att få tips. Vilket du faktiskt gav mig nu. Tack !

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Man kan tycka att information i god tid vore på sin plats. 5 spänn är helt överkomligt, såvida hyran inte höjs med invändningen om ökade kostnader. Hur stor är lägenheten? Bör ju vara en 4:a, har ni inte plats för egen torktumlare?

Precis
Citera
2023-02-01, 18:13
Medlem
Musik.mannens avatar
Bra!
Då hoppas jag att du håller i gång tråden med information om hur läget utvecklar sig runt din tvättstuga.
Kanske tvingas värden att plocka bort sitt lås med myntfack då jag gissar på att Hyresgästföreningen inte kommer att gilla detta tilltag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in