2023-02-01, 12:49
Medlem
Pushedrays avatar
Jo i just det rummet som jag skall ha min dator i nya lägenheten fungerar inte nätverksuttagen i väggen. Frågan är om vad som är bäst att skaffa en wifi adapter eller en wifi brygga. Jag spelar en del och vill ha så låg latency som möjligt.
Citera
2023-02-01, 13:43
Medlem
Bonnatorps avatar
Köp en 10-20m CAT6 och lite kabelfästen man spikar in?
Det kostar inte många hundringar nuförtiden.
Citera
2023-02-01, 13:43
Medlem
Om du spelar mycket så är väl kanske det bästa alternativet och kika på om det går att laga uttagen i väggen?
Citera
2023-02-01, 13:46
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushedray
Jo i just det rummet som jag skall ha min dator i nya lägenheten fungerar inte nätverksuttagen i väggen. Frågan är om vad som är bäst att skaffa en wifi adapter eller en wifi brygga. Jag spelar en del och vill ha så låg latency som möjligt.

Din lägenhet har väl ett litet "skåp" på väggen? Där du får in ditt internet! (Mediaskåp brukar det kallas)

Då kan du lätt "fixa" så nätverks-uttaget i ditt datorrum fungerar..

I detta skåp så finns det väl ett uttag där "internet kommer in" samt en list med flera nätverksuttag..

Det du skall göra är att ta din Router och koppla en sladd från uttaget där internet finns, till routerns WAN-uttag (router får internet), sedan kopplar du en extra nätverkskabel från routerns LAN-utgång till det uttag i "listen med nätverksuttag" som går just till det rum som du har datorn i..

Routern skall vara i brandväggs-läget.. då den ger din dator trådad anslutning om du gör som jag skrev..

Behöver du hjälp att installera din router rätt så läs då HÄR: https://winguider.se/sa-installerar-du-wifi-router.html
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2023-02-01 kl. 13:49.
Citera
2023-02-01, 16:26
Medlem
DennisOlofs avatar
Fixa en kabel tillfälligt som du lägger ut. Försök därefter när du har tid och möjlighet att utreda varför nuvarande uttag inte fungerar. Det kanske är så enkelt som att uttaget är trasig eller något annat enklare man kan fixa om man är lite händig.

Om inte, försök ta hjälp av någon som kan hjälpa dig att fixa problemet. Kabel är alltid bättre än WiFi och andra trådlösa alternativ.
Citera
2023-02-01, 22:27
Medlem
Det är bättre att skaffa en wifi-brygga i det här fallet, eftersom den ger en fastare och stabilare anslutning jämfört med en wifi-adapter. Wifi-bryggor ansluter till din router med en Ethernet-kabel och skapar sedan ett trådlöst nätverk för enheter som inte har inbyggd wifi, såsom din dator. Det ger lägre latency och mindre störningar jämfört med en wifi-adapter. För att ha den bästa möjliga prestanda bör du säkerställa att din wifi-brygga stöder den senaste standarden (t.ex. 802.11ac) och har en hög hastighet (t.ex. 5 GHz).

MVH RSGUZZAR

Citat:
Citera
2023-02-16, 06:59
Medlem
Pushedrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSGUZZAR
Det är bättre att skaffa en wifi-brygga i det här fallet, eftersom den ger en fastare och stabilare anslutning jämfört med en wifi-adapter. Wifi-bryggor ansluter till din router med en Ethernet-kabel och skapar sedan ett trådlöst nätverk för enheter som inte har inbyggd wifi, såsom din dator. Det ger lägre latency och mindre störningar jämfört med en wifi-adapter. För att ha den bästa möjliga prestanda bör du säkerställa att din wifi-brygga stöder den senaste standarden (t.ex. 802.11ac) och har en hög hastighet (t.ex. 5 GHz).

MVH RSGUZZAR

Ja jag köpte en wifi adapter det fungerade bra men latency och hastighet var inte stabilt 90% av tiden var det bra men fick lämna tillbaka den. Blir att köpa en lång kabel och dra till nästa rum.
Citera
2023-02-18, 09:12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Varför inte bara patcha in uttaget, eller fixa ev. fel?
Citera
2023-02-18, 10:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Är väl bara att koppla in uttaget till routern.
Det borde finnas en patchpanel i ett skåp där man kan koppla in kabeln från aktuellt rum till panelen.

Spel och trådlöst, blä.
Citera
2023-02-22, 05:52
Medlem
Pushedrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Varför inte bara patcha in uttaget, eller fixa ev. fel?

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är väl bara att koppla in uttaget till routern.
Det borde finnas en patchpanel i ett skåp där man kan koppla in kabeln från aktuellt rum till panelen.

Spel och trådlöst, blä.

Routern står långt bort ifrån där datorn står tyvärr. Testade att spela på wifi det var ingen höjdare köpte dyr wifi adapter men funka skit. Testade för flera år sen trodde det skulle fungera bättre nu men icke.
Citera
2023-02-22, 10:44
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Är uttaget fastmonterat av hyresvärd/förening så borde det ju gå att göra en felanmälan. Är det monterat av tidigare boende så går det ju såklart inte.
Citera
2023-02-22, 13:34
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Är uttaget fastmonterat av hyresvärd/förening så borde det ju gå att göra en felanmälan. Är det monterat av tidigare boende så går det ju såklart inte.
Hur som helst, fixa uttaget bör vara högsta prioritet. Inte trådlösa lösningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in