Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-31, 18:21
  #1
Medlem
Jag är i startgroparna att importera ett par produkter från Kina och har fått pris på varor, samt frakt som jag är nöjd med.

Tull och moms ska naturligtvis betalas och de siffrorna är jag också på det klara med.
Det jag undrar över är dock när momsen ska betalas. Jag betalar moms en gång per år i mitt AB. Ska den här momsen in på en gång eller faller den under ordinarie moms?

Vänligen P
Citera
2023-02-01, 15:54
  #2
Medlem
Moms på importen eller vad?

Om du importerar från Kina betalar du inte ingående moms utan det är endast fiktiv moms som rapporteras till SKV i samband med momsrapporten.

Kinesiska leverantören ska inte ta ut moms, varken svensk eller kinesisk.
Citera
2023-02-01, 19:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Moms på importen eller vad?

Om du importerar från Kina betalar du inte ingående moms utan det är endast fiktiv moms som rapporteras till SKV i samband med momsrapporten.

Kinesiska leverantören ska inte ta ut moms, varken svensk eller kinesisk.

Precis, moms på importen. Trodde bara det var EU-länder emellan som inte hade importmoms, men det gäller alltså även Kina?
Däremot så säljer jag alltid med moms, eller hur?
Citera
2023-02-01, 22:08
  #4
Medlem
Säljer du i Sverige ska du alltid ta ut svensk moms på din varor (i princip, finns vissa undantag).

Om du som företagare köper från ett italienskt företag blir det ganska omständligt för dem att lägga på 25% som sedan blir en skuld för dem till svenska Skatteverket, därför har man systemet med att man uppger sitt VAT nummer så lägger inte de på någon moms.

Köper du från svensk leverantör lägger de alltid på moms, som du sen får tillbaka eller kvitta mot din utgående moms (som kommer via din försäljning in Sverige)

Köper du från Kina som privatperson ska du betala moms och tull vid ankomsten.

Som företag blir det däremot väldigt ineffektiv att först betala ”importmoms” till SKV för att sedan få tillbaka samma belopp 1 år senare.
Därför kallar man det fiktiv moms, det är ingen moms man betalar utan det är endast för rapportering till SKV (vill dock minnas att det krävs EORI & VAT nummer till Tullverket för detta, men det är enkelt att komma igång med).

Om du köper i princip allt från Kina och säljer allt i Sverige kan det vara bra o komma ihåg att 25% av försäljningen inkl moms är en skuld till Skatteverket, mao sätt en del åt sidan för framtida momsräkning
Citera
2023-02-02, 09:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Säljer du i Sverige ska du alltid ta ut svensk moms på din varor (i princip, finns vissa undantag).

Om du som företagare köper från ett italienskt företag blir det ganska omständligt för dem att lägga på 25% som sedan blir en skuld för dem till svenska Skatteverket, därför har man systemet med att man uppger sitt VAT nummer så lägger inte de på någon moms.

Köper du från svensk leverantör lägger de alltid på moms, som du sen får tillbaka eller kvitta mot din utgående moms (som kommer via din försäljning in Sverige)

Köper du från Kina som privatperson ska du betala moms och tull vid ankomsten.

Som företag blir det däremot väldigt ineffektiv att först betala ”importmoms” till SKV för att sedan få tillbaka samma belopp 1 år senare.
Därför kallar man det fiktiv moms, det är ingen moms man betalar utan det är endast för rapportering till SKV (vill dock minnas att det krävs EORI & VAT nummer till Tullverket för detta, men det är enkelt att komma igång med).

Om du köper i princip allt från Kina och säljer allt i Sverige kan det vara bra o komma ihåg att 25% av försäljningen inkl moms är en skuld till Skatteverket, mao sätt en del åt sidan för framtida momsräkning

Tack för bra info. Läste på skatteverkets hemsida att man betalar moms även från Kina, men med din beskrivning har det klarnat!

Stort tack!🙏🏼
Citera
2023-02-02, 12:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peran711
Tack för bra info. Läste på skatteverkets hemsida att man betalar moms även från Kina, men med din beskrivning har det klarnat!

Stort tack!🙏🏼

Kolla den här länken o hans svar, han förklarar det ganska bra.

https://foretagande.se/forum/bokfori...ror-utanfor-eu
Citera
2023-02-02, 15:35
  #7
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Om du köper i princip allt från Kina och säljer allt i Sverige kan det vara bra o komma ihåg att 25% av försäljningen inkl moms är en skuld till Skatteverket, mao sätt en del åt sidan för framtida momsräkning

Momspåslaget är 25% men det ger 20% av försäljningssumman. 80 + 25% = 100.
Citera
2023-02-05, 21:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Kolla den här länken o hans svar, han förklarar det ganska bra.

https://foretagande.se/forum/bokfori...ror-utanfor-eu

Grymt!
Då funkar det precis om när man importerar inom EU.
Stort tack för din hjälp!

Vänligen P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback