Citat:
Ursprungligen postat av
DurexPlayHeat
Jämnt går man och grunnar över sin ekonomi och framtiden. Annars hade man ju knappast gått till jobbet och knegat.
Men faktum kvarstår, alla ska vi dö en dag. Och jag har inte stött på många jättepigga 70-åringar. Om inte cancer, demens eller annat tagit kål på en vid det laget så har man knappast samma utsvävningar (utgifter) eller livskvalite (sargad kropp, krämpor börjar komma om de inte kommit tidigare) som 30-40 åringar.
Vad jag vill ha sagt är att man kanske kan räkna med att vara i någorlunda vettigt skick fram tills 70 (om man har tur) sen får man nog räkna med att vad som helst kan hända. Det är sanningen (kolla Salming) och inget jag skriver bara för att vara rolig.
Så frågan är hur man bäst bör tänka och lägga upp det. Fyra av runt 55 och sen leva som att man kommer dö vid 70-75, sen får man förlita sig på arv, staten (hemska tanke!) eller att det ska flyga in stekta sparvar genom skorstenen. Eller finns det andra sätt?
Jag undrar just hur Lyxfällan Patrik tänkt om han visste att han skulle "cashat ut livet" vid de 50. Hade han varit lika hård med sin egen ekonomin? Haft ett annorlunda resonemang kring ekonomin med deltagarna (förutsatt att han inte var 100% styrd av produktionsbolaget)??
Det kan ju faktiskt hända vem som helst. Att man dör i förtid alltså. Man får inte vara naiv.
Du kommer inte tänka på pengar när du är döende.
Du kommer tänka på hur du har spenderat din tid.
Jobbade för mycket? Lycklig? Olycklig? Människor du saknar, saker du ångrar.
Om du lever och är frisk och har förmågan lev för i helvete!
Jag har förlorat en del människor i min närhet, aldrig har jag hört någon nämna pengar.
Självklart är det säkert uppskattat och skönt att känna att man kan lämna en slant till sina anhöriga.
Men fortfarande, dina anhöriga skiter I pengarna.
De vill ha tillbaka sin pappa/mamma/bror/syster..