Citat:
Ursprungligen postat av
Anvandareutannamn
Jag är inte vegan utan lakto-ovo-vegetarian, men jag äter alltså inte kött eller ägg så kan nog ändå svara.
Jag har helt ärligt typ aldrig varit sugen på kött sedan jag slutade äta det. Kanske beror det på att jag inte slutade från en dag till en annan. Jag var tretton år och gick i högstadiet och i matsalen fanns alltid ett vegetariskt alternativ. Jag började ta det oftare och oftare och till slut alltid. Egentligen tyckte jag det var rätt jobbigt att behöva kalla sig vegetarian, behöva förklara och sådär, men jag ville ha vegetariskt hemma också och min morsa ville inte göra vegetarisk mat om jag inte blev vegetarian.
Kött är inte så speciellt egentligen, som man tänker sig. En köttbit kan lätt smaka mer olika jämfört med en annan liknande köttbit än jämfört med ett vegetariskt substitut. Och linser och skit vänjer man sig vid. Om jag av misstag hade råkat äta kött hade jag inte brytt mig, så om jag verkligen hade velat hade jag säkert gjort det då och då. Men numera gör det mig mest äcklad. Inte att det var därför jag slutade, det var för CO2-utsläppen. Det har bara blivit så med tiden. Går nog att gå tillbaka men jag har inga tankar på det. Det jobbigaste med att vara vegetarian är inte att inte äta kött utan att behöva berätta för alla att man inte äter kött.
Kött är VÄLDIGT speciellt - för det är det enskilda livsmedlet som förvandla oss från apor till människor. Inget annat livsmedel har haft så stor betydelse i vår evolution som just det.
Innan vi började äta kött, ägnade vi 80 procent av vår vakna tid åt att tugga cellulosa, vi hade likt hästen en blindtarm så möjliggjorde att vi kunde bryta ner denna och tillgodogöra oss den.
Okunskapen är uppenbart gigantisk.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheBell
Var vegan i 5 år. Sedan pescetarian (fisk tillåtet) sedan vegetarian och slutligen köttätare.
Blev vegan för att jag ÄLSKAR djur. Var inte sugen på kött för jag blev bara äcklad av tanken vad som sker.
5 år senare började min kropp behöva kött och jag började drömma om det. Trstade pedcetarian med hopp att det skulle kväva suget. Det gjorde det inte.
Moraliskt har jag accepterat det och älskar fortfarande djur.
Men är medveten om att oavsett valen jag gör i mitt liv kommer djur inte lida för det. För att min soyaburgare ska tillverkas så måste alla ekorrar, kaniner, insekter, och andra djur dödas på detta fältet för att bönorna ska odlas. Sedan måste jorden prepareras med gud vet vad, vilket inte heller är så bra. För att jag ska ha bra samvete. Nej det är fel oavsett vad man gör. Så jag har valt att inte ta på mig skuldkänslorna för att jag gör något som är naturligt som människa. Jag älskar fortfarande djur och är mycket engagerad i att hjälpa dom på flera håll.
Det är högst onaturligt för en människa att INTE äta kött.
Människan är människa just på grund av att hon började äta kött. Annars hade vi varit apor.