Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-01-29, 13:12
Medlem
carminaburanas avatar
Vi har en laptop som vi använder som mediacenter, den passar perfekt i en tunn glipa under projektorn, men tyvärr måste locket vara öppet för att power on ska fungera. Jag har redan fixat så att datorn kan vara igång med locket stängt under power settings, men jag vill alltså kunna starta den utan att behöva plocka ut den och öppna locket varje gång. Power knappen sitter på sidan av datorn, så att komma åt knappen är inga problem. Jag tänkte först att man bara låter datorn sova, istället för att stänga av den, och väcker den med bluetooth musen ellet ett extern tangentbord, men det verkar inte fungera.

Alla tips mottages!
Citera
2023-01-29, 13:16
Medlem
GIMP-SUITs avatar
Testa att aldrig stänga av den
Citera
2023-01-29, 13:17
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Vi har en laptop som vi använder som mediacenter, den passar perfekt i en tunn glipa under projektorn, men tyvärr måste locket vara öppet för att power on ska fungera. Jag har redan fixat så att datorn kan vara igång med locket stängt under power settings, men jag vill alltså kunna starta den utan att behöva plocka ut den och öppna locket varje gång. Power knappen sitter på sidan av datorn, så att komma åt knappen är inga problem. Jag tänkte först att man bara låter datorn sova, istället för att stänga av den, och väcker den med bluetooth musen ellet ett extern tangentbord, men det verkar inte fungera.

Alla tips mottages!

Dockningsstation löser biffen
Citera
2023-01-29, 13:32
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag tänkte först att man bara låter datorn sova, istället för att stänga av den, och väcker den med bluetooth musen ellet ett extern tangentbord, men det verkar inte fungera.
Ja, att alltid låta den gå ner i viloläge är väl ett alternativ? De drar extremt lite ström då. Annars så kan du kolla upp om BIOS stödjer USB wake support. Ett annat alternativ är att aktivera Wake On Lan och så starta datorn med mobiltelefonen. Det finns gratis WOL-appar.
Citera
2023-01-29, 14:31
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Testa att aldrig stänga av den

Det är sant!

Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Dockningsstation löser biffen

Ska kolla upp!

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ja, att alltid låta den gå ner i viloläge är väl ett alternativ? De drar extremt lite ström då. Annars så kan du kolla upp om BIOS stödjer USB wake support. Ett annat alternativ är att aktivera Wake On Lan och så starta datorn med mobiltelefonen. Det finns gratis WOL-appar.

Det här låter intressant med att starta den från mobilen, ska googla!
Citera
2023-01-29, 14:39
Medlem
Du kan ju avmontera skärmen
Citera
2023-01-29, 14:46
Medlem
Det finns inställningar i Windows där man bestämmer hur datorn ska göra när locket stängs, bl a ingenting, då är de fortfarande aktiv med locket på. Funkade under Win10, Win11 vet jag ej.
Om detta inte finns i de officiella inställngarna så finns det Tweak-mjukvara som hanterar detta.
Citera
2023-01-29, 16:23
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
igång med locket stängt under power settings … Power knappen sitter på sidan … låter datorn sova …väcker den med bluetooth musen ellet ett extern tangentbord, men det verkar inte fungera.

Somnar den korrekt? Då borde ju power-knappen väcka den. Kolla sleep-inställningen: bör vara hybrid (vilket betyder att den går i sleep, men dessutom sparar en hibernation-fil; hängslen & livrem). Om du vill väcka med BT/wireless ska du kolla i energy-inställningarna att BT- & WiFi-korten inte stängs ned av sleep (vilket nog är grundinställningen).
Citera
2023-01-29, 16:30
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Det finns inställningar i Windows där man bestämmer hur datorn ska göra när locket stängs, bl a ingenting, då är de fortfarande aktiv med locket på. Funkade under Win10, Win11 vet jag ej.
Om detta inte finns i de officiella inställngarna så finns det Tweak-mjukvara som hanterar detta.

Yes, de inställningarna funkar bara när datorn är på tyvärr, inte av.

Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Somnar den korrekt? Då borde ju power-knappen väcka den. Kolla sleep-inställningen: bör vara hybrid (vilket betyder att den går i sleep, men dessutom sparar en hibernation-fil; hängslen & livrem). Om du vill väcka med BT/wireless ska du kolla i energy-inställningarna att BT- & WiFi-korten inte stängs ned av sleep (vilket nog är grundinställningen).

Powerknappen väcker den, men bara när skärmen är uppe/öppen. Det är väl förståeligt, så att datorn inte startas av sig själv i väskan. ska mixtra med BT inställningarna!
Citera
2023-01-29, 17:29
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Du kan ju avmontera skärmen
Notera att antennen till Wifi sitter i skärmen!
Citera
2023-01-29, 18:05
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Powerknappen väcker den, men bara när skärmen är uppe/öppen. Det är väl förståeligt, så att datorn inte startas av sig själv i väskan. ska mixtra med BT inställningarna!

Hmm, nånstans sitter nån avkännare som säger att skärmen är nedflippad. Neutralisera den = fejkad öppen skärm.
Citera
2023-01-30, 10:18
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Alla tips mottages!

Mycket bra fråga!
Som tidigare har sagts så har jag erfarenhet av att starta en dator utan att öppna skärm-flärpen i docka..
Mitt råd är att lusläsa allt som finns i BIOS/UEFI det är där som inställningen borde finnas.. det är ju t.ex. där man kan hitta inställningen som gör att datorn startar automatiskt när du lyfter på skärmen..
Så varför skulle inte en sådan inställning som du frågar efter finnas där... OM det finns en..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in