2023-01-29, 11:34
Medlem
Varför inte först flytta till Spanien/Italien o bli EU-medborgare?

"– Den ekonomiska krisen är en faktor. Men man har också underlättat från europeiskt håll att skaffa spanskt eller italienskt medborgarskap för dem vars förfäder invandrade till Argentina, säger Melissa Zanoni."
Citera
2023-01-29, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
ffffff

Men nyss hade du ju inte vårdnaden av barnet?

Om du erkänner dig fader till barnet och erkänner dig vårdnadshavare så kommer troligen mamman att få stanna pga familjeskäl. Framför allt om barnet inte får återvända till Argentina. Om någon knorrar så är det lätt att slå hål på argumenten med att Sverige skall ta beslut utefter det bästa för barnet. Barnet har rätten att vara hos både sin mor och sin far.

Om du inte erkänner dig vårdnad om barnet så kommer givetvis mamman och barnet att utvisas. Barnet kommer då inte ens få ett svenska medborgarskap utan ett argentinskt.
Barnet kommer aldrig I livet att utvisas eftersom det enligt svensk grundlag , som svensk medborgare , som det blir per automatik I det här fallet , har ovillkorlig rätt att vistas I Sverige.Det kan endast frivilligt lämna landet med en eller båda föräldrar / vårdnashavare.
Citera
2023-01-29, 11:38
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOMOERICTUS
Vad händer och hur blir gången om jag som svensk medborgare född i Sverige tar hit en kvinna från något land utanför EU & Europa (ett land med eller utan visumkrav för att besöka Sverige).
Ponera: Vi är inte gifta men förlovade. Vi flyger gemensamt till Sverige när hon redan är gravid i tex tredje månaden.
Hon stannar i Sverige tre månader eller tills hon omöjligt får lov att flyga tillbaka som höggravid hem till tex Argentina. Hon måste därför föda i Sverige. Kostnaden för det faller på mig, vilket jag betalar.
Men ger det svenska barnet som jag bevisar är biologisk pappa till - men inte vill eller bevisligen inte kan ha vårdnaden om - henne trolig rätt till uppehållstillstånd i Sverige vid ansökan och intervjuer hos Migrationsverket?

Hon kan få UT om ni kan bevisa er relation framstår som seriös. Att ni har barn tillsammans eller att ni är förlovade / gifta når ej ensamt upp till rekivisitret seriös relation. Hon måste dessutom söka uppehållstillstånd utanför Sveriges gränser. Det kravet gäller nästan alltid. Undantag kan medges om det framstår som orimligt att behöva återvända till hemlandet. Detta undantag tillämpas mest i länder där det råder väpnad konflikt som t.ex. Ukraina.

Nu kommer du säkert dra barnkonventionskortet men den beaktar bara barnets rättigheter och det är inte en mänslig rättighet att få bo i Sverige. Hon kommer sannolikt till slut få UT men det måste göras enligt gällande regelverk och det är söka utifrån... det går bra söka från Norge om det skulle hjälpa. Så litet barn det är fråga om här behöver sin mamma mer än sin pappa så barnet förväntas följa med sin mamma.

https://www.migrationsverket.se/Priv...bli-sambo.html
Citera
2023-01-29, 11:40
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bäst är väl att gifta sig med kvinnan utomlands och det registreras senare i Sverige som att man är gifta.
Då tar man hit henne som anhöriginvandrare, hon söker medborgarskap. Barnet blir svenskt naturligtvis.
Jag förstår dom män som tar hit utländska kvinnor som inte blivit förgiftade av feminism. Denna rasblandning bryter inte ned vår nation och får dessutom våra män att må bättre. Tillmötesgående utländska kvinnor till skillnad mot sura penningkåta fula feministkärringar.
Jag gifter mig inte. Det är en principsak på samma sak som att jag inte går till sjukhuset och kastrerar mig.

Varken jag eller hon skulle tjäna på det. Jag är dessutom inte religiös och det skulle vara kränkning av mina rättigheters att påtvinga mig en tro eller en gud.
Jag vet att borgerlig vigsel finns men jag beblandar mig inte med något som bottnar i religiösa seder och bruk.

Jag frågar eftersom jag verkligen vill veta då fallet med familjen jag kände kanske var unikt, plus att det var ca 8 år sedan och innan 2015.

Seriöst. Migrationsverket fattar oftast inga självständiga beslut utan de är till syvende och sist tvungna att följa lagen.
Kan Migrationsverket, kanske numera med förändrad praxis, göra något annat än att inte ge henne uppehållstillstånd?
Citera
2023-01-29, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Barnet kommer aldrig I livet att utvisas eftersom det enligt svensk grundlag , som svensk medborgare , som det blir per automatik I det här fallet , har ovillkorlig rätt att vistas I Sverige.Det kan endast frivilligt lämna landet med en eller båda föräldrar / vårdnashavare.

Nej, barnet får moderns medborgarskap om inte pappan är vårdnadshavare och/eller gift.
Citera
2023-01-29, 11:46
Medlem
Citat:
Jag gifter mig inte. Det är en principsak på samma sak som att jag inte går till sjukhuset och kastrerar mig.

Varken jag eller hon skulle tjäna på det. Jag är dessutom inte religiös och det skulle vara kränkning av mina rättigheters att påtvinga mig en tro eller en gud.
Jag vet att borgerlig vigsel finns men jag beblandar mig inte med något som bottnar i religiösa seder och bruk.

Jag frågar eftersom jag verkligen vill veta då fallet med familjen jag kände kanske var unikt, plus att det var ca 8 år sedan och innan 2015.

Seriöst. Migrationsverket fattar oftast inga självständiga beslut utan de är till syvende och sist tvungna att följa lagen.
Kan Migrationsverket, kanske numera med förändrad praxis, göra något annat än att inte ge henne uppehållstillstånd?
Nej , eftersom familjeanknytning som ju ordet också antyder avser anknytning till närstående dvs make , maka minderårigt barn osv.Så hon borde söka anknytning till barnet till o börja med o inte till dig för o slippa dina ev. psykoser.
Citera
2023-01-29, 11:53
Medlem
Citat:
Nej, barnet får moderns medborgarskap om inte pappan är vårdnadshavare och/eller gift.
Nej , för lagen vart ändrad i ett bra tag nu.
Citera
2023-01-29, 12:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Det där är ändrat. Har barnet minst en svensk medborgare som förälder så får det numer ovillkorligt svenskt medborgarskap.
Citera
2023-01-29, 12:22
Om lagen ändras så att det åtminstone finns någonting att tjäna/vinna på att gifta sig så måhända att jag då omvärderar inställning, men tills det kommer jag inte låta mig bli kastrerad/gift.

Däremot kan jag säga att vi planerar att gifta oss till Migrationsverket om det är sådant de vill höra och exempelvis hänvisa till förlovningen, vilket kan vara sant beroende på vad jag nyss skrev ovan angående lagen.

De rasister som orerar om belastning av Sverige kan sluta oroa sig. Jag kommer välja den kvinna jag vill och väljer sånt på objektiva grunder.

Jag har stått i bostadskö 15 år i Stockholm och tänker närmre stan. Kan hon överta min hyresetta i Upplands Väsby när hon fått UT?
Citera
2023-01-29, 12:25
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det där är ändrat. Har barnet minst en svensk medborgare som förälder så får det numer ovillkorligt svenskt medborgarskap.
Så har det varit länge om barnen föds i Sverige. Numera, sedan 2015, även om barn föds utomlands till åtminstone en svensk förälder.

Barnet blir inte per automatik svensk medborgare men har 100% rätt att bli det efter ansökan vid svensk ambassad. Migrationsverket har ingen rätt att neka, får inte lov, på några grunder.
Citera
2023-01-29, 12:29
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Så har det varit länge om barnen föds i Sverige. Numera, sedan 2015, även om barn föds utomlands till åtminstone en svensk förälder.

Barnet blir inte per automatik svensk medborgare men har 100% rätt att bli det efter ansökan vid svensk ambassad. Migrationsverket kan inte neka.
Stämmer till viss del - barnet blir automatiskt svensk medborgare även vid födsel i utlandet. Det måste anmälas för att det ska registreras hos de svenska myndigheterna, men tekniskt sett så är det svensk medborgare direkt.

Lite som att rösta - man har rösträtt, men för att få utöva den så måste man legitimera sig*. Det är inte så att man inte har rösträtt och får den när man visar upp legget i vallokalen, det är bara det man behöver göra för att utöva sin rättighet.

*Sen finns det ju andra sätt att rösta eller bevisa sin identitet, men det här är bara en enkel illustration och inte en liknelse, så det är inte relevant här.
Citera
2023-01-29, 12:38
Medlem
Citat:

Barnet blir inte per automatik svensk medborgare men har 100% rätt att bli det efter ansökan vid svensk ambassad. Migrationsverket har ingen rätt att neka, får inte lov, på några grunder.
Nej du trollar😁 o ändrar din historia hela tiden.Barnet var visst fött I Sverige o då rapporterar BB till Skatteverket Barnet som svenskt Om en av föräldrarna är det.Däremot brukade det fram till nåt år sen födas massa statslösa barn I Sverige , på såsätt att BB falskt skrev in föräldrarnas medborgarskap utan att landet I fråga hade en blekaste aning Om detta.Tex Argentina I ditt påhittade exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in