Citat:
Ursprungligen postat av
HOMOERICTUS
Vad händer och hur blir gången om jag som svensk medborgare född i Sverige tar hit en kvinna från något land utanför EU & Europa (ett land med eller utan visumkrav för att besöka Sverige).
Ponera: Vi är inte gifta men förlovade. Vi flyger gemensamt till Sverige när hon redan är gravid i tex tredje månaden.
Hon stannar i Sverige tre månader eller tills hon omöjligt får lov att flyga tillbaka som höggravid hem till tex Argentina. Hon måste därför föda i Sverige. Kostnaden för det faller på mig, vilket jag betalar.
Men ger det svenska barnet som jag bevisar är biologisk pappa till - men inte vill eller bevisligen inte kan ha vårdnaden om - henne trolig rätt till uppehållstillstånd i Sverige vid ansökan och intervjuer hos Migrationsverket?
Det funkar, men du måste ha ekonomin att försörja din partner, dig själv och barnet i minst ett år, vi gjorde så när min partner flyttade hit från ett icke EU-land. hon har dubbla medborgarskap nu, och barnet är svensk medborgare från födseln.
Du måste kunna styrka din ekonomi framöver, samt att du måste ha en bostad som passande, om du inte uppfyller kraven kommer barnet få flyga hem med mamman till Argentina 3månader efter födseln om det inte fins grunder för att dom ska få stanna längre(ex sjukdom).
Det var ett jävla helvete att få barnet registrerat och socialförsäkrat hos försäkringskassan. tog 1 år typ, och din partner måste också bevisa sina inkomster från det andra landet.