• 2
  • 3
2023-01-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Nej du trollar😁 o ändrar din historia hela tiden.Barnet var visst fött I Sverige o då rapporterar BB till Skatteverket Barnet som svenskt Om en av föräldrarna är det.Däremot brukade det fram till nåt år sen födas massa statslösa barn I Sverige , på såsätt att BB falskt skrev in föräldrarnas medborgarskap utan att landet I fråga hade en blekaste aning Om detta.Tex Argentina I ditt påhittade exempel.
No comments? Kanske för att det fortfarande föds statslösa barn I Sverige fast I mycket mindre utsträckning IOM den nya lagen?
Citera
2023-01-29, 13:10
Jag trollar inte om något gagagagagagaga. Allting är rakt igenom sant. Statslösa barn hade i så fall med flyktingar att göra. Så är inte mitt fall tänkt att bli.
Skulle det dyka upp en resonabel kvinna från Ukraina så visst men jag tänker mig mer att peka ut någon på en bar och helt enkelt betala pimpen vad han vill ha.

Och för att utesluta möjligheten att hon utpressar mig från hemlandet på olika sätt och vis så ska barnet födas i Sverige.
Citera
2023-01-29, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HOMOERICTUS
Jag trollar inte om något gagagagagagaga. Allting är rakt igenom sant. Statslösa barn hade i så fall med flyktingar att göra. Så är inte mitt fall tänkt att bli.
Skulle det dyka upp en resonabel kvinna från Ukraina så visst men jag tänker mig mer att peka ut någon på en bar och helt enkelt betala pimpen vad han vill ha.

Och för att utesluta möjligheten att hon utpressar mig från hemlandet på olika sätt och vis så ska barnet födas i Sverige.
Nej Jag , påstår att det föds statslösa barn I Sverige av föräldrar som lagligen lever o bor I Sverige.Som av en eller annan anledning inte Kan gå igenom registreringsprocessen I hemlandet.Då får de vackert Mata ankorna med sitt statslösa barn I många år innan de blir svenska medborgare.Flyktingstatus får de inte IOM att BB falskt skrivit in barnet som medborgare I nåt land barnet aldrig sett I sitt liv?
Citera
2023-01-29, 13:23
Medlem
Här hittar du information om hur ett barn under 18 år som har en förälder med svenskt medborgarskap kan bli svensk medborgare genom att föräldern ansöker om det. Föräldern som ansöker om medborgarskap för barnet måste vara barnets vårdnadshavare.

https://www.migrationsverket.se/Priv...-foralder.html

Ett barn till en svensk far och en utländsk mor blir alltid svensk medborgare om barnet föds i Sverige. Är pappan gift med mamman får barnet svenskt medborgarskap vid födelsen oavsett var i världen barnet föds.

Om ett barn är fött efter 1 april 2015 är han eller hon automatiskt svensk medborgare om

- någon av föräldrarna är svenska medborgare oavsett var barnet föds. Ett barn som är fött efter 1 april 2015 får alltid svenskt medborgarskap om någon av föräldrarna är svenska medborgare vid barnets födelse.

- en avliden förälder till barnet var svensk medborgare vid sin död.
Citera
2023-01-29, 14:29
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Skitsnack. Jag vet folk som kommit på samma sätt där Migrationsverket pga graviditet redan innan födseln direkt gav UT och bara kort tid därefter PUT och svenskt MBS.
--------------------------------------------------
Okej. Gemensam vårdnad och delat umgänge... Jag erkänner och bevisar mig vara fadern.
Hur skulle ett scenario kunna se ut där Migrationsverket hade kunna neka henne uppehållstillstånd, och slutligen PUT och medborgarskap?

Kommer jag (och hon) lyckas "forcera" Migrationsverket så att hon får PUT och MBS utan att vi gifter oss och utan att vi permanent flyttar ihop mer än måhända något år under den första tiden, utifall det gynnar vårt case?

Nej det är inte skitsnack, huvudregeln är att uppehållstillståndet ska sökas utanför Sveriges gränser. Finns det någon som helst giltig anledning till att hon inte skulle kunna åka tillbaka till Argentina efter födseln och söka därifrån? Nej.
Citera
2023-01-29, 14:52
Medlem
Citat:
Vad händer och hur blir gången om jag som svensk medborgare född i Sverige tar hit en kvinna från något land utanför EU & Europa (ett land med eller utan visumkrav för att besöka Sverige).
Ponera: Vi är inte gifta men förlovade. Vi flyger gemensamt till Sverige när hon redan är gravid i tex tredje månaden.
Hon stannar i Sverige tre månader eller tills hon omöjligt får lov att flyga tillbaka som höggravid hem till tex Argentina. Hon måste därför föda i Sverige. Kostnaden för det faller på mig, vilket jag betalar.
Men ger det svenska barnet som jag bevisar är biologisk pappa till - men inte vill eller bevisligen inte kan ha vårdnaden om - henne trolig rätt till uppehållstillstånd i Sverige vid ansökan och intervjuer hos Migrationsverket?

Det funkar, men du måste ha ekonomin att försörja din partner, dig själv och barnet i minst ett år, vi gjorde så när min partner flyttade hit från ett icke EU-land. hon har dubbla medborgarskap nu, och barnet är svensk medborgare från födseln.

Du måste kunna styrka din ekonomi framöver, samt att du måste ha en bostad som passande, om du inte uppfyller kraven kommer barnet få flyga hem med mamman till Argentina 3månader efter födseln om det inte fins grunder för att dom ska få stanna längre(ex sjukdom).

Det var ett jävla helvete att få barnet registrerat och socialförsäkrat hos försäkringskassan. tog 1 år typ, och din partner måste också bevisa sina inkomster från det andra landet.
Citera
2023-01-29, 16:06
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Precis. Vi praktiserar blodsband som jag förstår det och inte jordband som tex USA. Det heter något speciellt som jag för stunden har glömt. Frågan är om pappan som har två spanska föräldrar kommer betraktas som tillräckligt svensk, det vet jag inte.

Jag tror inte man tittar så utan det räcker att pappan har svenskt medborgarskap.
Citera
2023-01-29, 19:56
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Jag tror inte man tittar så utan det räcker att pappan har svenskt medborgarskap.

Så är det kanske numera. Jag har en bok från USA från 80-talet som berör mitt yrke samt listar mängder av länder runt om i världen i hur enkelt/svårt det är att få arbetstillstånd samt medborgarskap. Sverige var då ett av de mest komplicerade länderna att få bli medborgare i. På den tiden krävdes bland annat över 100.000 i rörligt kapital för att få uppehållstillstånd om jag inte helt missminner mig.
Citera
2023-12-28, 14:53
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Om lagen ändras så att det åtminstone finns någonting att tjäna/vinna på att gifta sig så måhända att jag då omvärderar inställning, men tills det kommer jag inte låta mig bli kastrerad/gift.

Däremot kan jag säga att vi planerar att gifta oss till Migrationsverket om det är sådant de vill höra och exempelvis hänvisa till förlovningen, vilket kan vara sant beroende på vad jag nyss skrev ovan angående lagen.

De rasister som orerar om belastning av Sverige kan sluta oroa sig. Jag kommer välja den kvinna jag vill och väljer sånt på objektiva grunder.

Jag har stått i bostadskö 15 år i Stockholm och tänker närmre stan. Kan hon överta min hyresetta i Upplands Väsby när hon fått UT?

Fördelen med att vara gift är att man automatiskt blir barnets juridiska fader utan krav på faderskapstest för att bevisa faderskapet. Det är en enkel grej att betala ca 1800kr och göra ett privat faderskapstest, men det kan bli både komplicerat och dyrt att få till ett faderskapstest som godkänns av myndigheterna om kvinnan och barnet befinner sig utomlands (har ingen koll på just Argentina, men kvinnor i vissa länder måste åka till en svensk ambassad i ett annat land för att göra faderskapstestet). Men denna "fördel" att slippa faderskapstestet kan förstås också vara en nackdel om kvinnan är otrogen och föder ett barn som inte är ditt.

Värt att tänka på. Giftermål kan alltså vara fördelaktigt om den gravida kvinnan av någon anledning inte klarar av att stanna i Sverige - legalt eller illegalt - fram tills dess att det är dags för henne att föda.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in