2006-07-21, 23:19
Medlem
Omnigrås avatar
Tar du för givet att det är fel att ta saker för givet?

Allvarligt, Principtänkande är alltid fel. Okej.

Jag menar bara att logik är perfekt per definition.

Förväxla inte "ingenting" med "vakuum".

Först, när ni kan förstå vad "ingenting" är, så kanske ni också kan förstå det totalt absurda i att tro på en ursprunglig skapelse av allt.
Citera
2006-07-22, 03:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Jo, bara för att kroppen dör så dör du, ty du är kroppen och kroppen är du i den meningen att ditt jag sitter i hjärnan och när hjärnan upphör att fungera så finns inget säte för ditt medvetande längre - du dör.

Jag tror inte att jag sitter i hjärnan, bara min personlighet/ego finns där. Personligheter är inte jag, de är mask som vi skapar. Hjärnan är som en omvandlare som ger medvetandet möjlighet att uttrycka sig mer avancerat/komplicerat.

Citat:
Om jag skulle ha fel på denna punkt så lovar jag att göra allt som står i min makt för att kontakta dig på något sätt.

Du kan inte, för man minns aldrig sina tidigare liv (om man inte har en viss paranormal förmåga) annars skulle du ju minnas dina tidigare liv nu också. Dessutom föds man på olika ställen när man återföds, men kanske kommer vi att träffas på internet, men sa jag kanske förra gången också...

Citat:
Nej, men vem har pratat om oändlighet? Rymden är inte oändlig. Rymd=rummet är per definition ändligt. Det som det expanderar i kan förstås mycket väl vara oändligt.

Jag anser att rymden/rummet är det som universum expanderar sig i (om det nu "expanderar" alltså).
Citera
2006-07-22, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omnigrå
Tar du för givet att det är fel att ta saker för givet?

Allvarligt, Principtänkande är alltid fel. Okej.

Jag menar bara att logik är perfekt per definition.

Förväxla inte "ingenting" med "vakuum".

Först, när ni kan förstå vad "ingenting" är, så kanske ni också kan förstå det totalt absurda i att tro på en ursprunglig skapelse av allt.

Vilken snygg vändning, nu sov du gott inatt va?

"Ingenting" är ett abstrakt begrepp, precis som "evighet". "Vakuum" är ett konkret begrepp inom naturvetenskapen. Ingen förväxling där inte. Jag tror inte att någon kommer förstå vad "ingenting" är egentligen men det hindrar inte att man tar till ordet som en abstraktion, en ytterlighet.
Citera
2006-07-22, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forsaken
Jag tror inte att jag sitter i hjärnan, bara min personlighet/ego finns där. Personligheter är inte jag, de är mask som vi skapar. Hjärnan är som en omvandlare som ger medvetandet möjlighet att uttrycka sig mer avancerat/komplicerat.

Du är ditt medvetande, din personlighet och ditt ego, och ditt medvetande, personlighet och ego är du. Vad skulle du annars vara? Din jag-känsla sitter i hjärnan i form av ett medvetande.

Citat:
Du kan inte, för man minns aldrig sina tidigare liv (om man inte har en viss paranormal förmåga) annars skulle du ju minnas dina tidigare liv nu också. Dessutom föds man på olika ställen när man återföds, men kanske kommer vi att träffas på internet, men sa jag kanske förra gången också...

"Man minns inte sina tidigare liv". Då finns det väl ingen som helst anledning att förutsätta något tidigare liv, eller hur? Då kan man ju lika gärna hitta på att man "inte minns" en massa andra saker, som att man var på hålligång igår kväll fast man inte var det, och följdaktligen inte minns det.

Citat:
Jag anser att rymden/rummet är det som universum expanderar sig i (om det nu "expanderar" alltså).

Universum är rummet/rymden som i sig expanderar i något. Det är den mest vedertagna teorin just nu iallafall men därom tvistar di lärde.
Citera
2006-07-23, 01:16
Medlem
Omnigrås avatar
Citat:
Vilken snygg vändning, nu sov du gott inatt va?

"Ingenting" är ett abstrakt begrepp, precis som "evighet". "Vakuum" är ett konkret begrepp inom naturvetenskapen. Ingen förväxling där inte. Jag tror inte att någon kommer förstå vad "ingenting" är egentligen men det hindrar inte att man tar till ordet som en abstraktion, en ytterlighet.

Grrr! Vändning?

Det var uppfattningen om vad jag menade som ändrades.
Jag har alltid tyckt att principtänkande är fel.

Och du har fel,

"Ingenting" är en abstrakt idé som omöjligt kan existera eftersom "något" uppenbarligen gör det och därigenom eliminerar den möjligheten.

Evighet är ett konkret begrepp eftersom det existerar.
Citera
2006-07-23, 13:25
Bannlyst
Citat:
Grrr! Vändning?

Det var uppfattningen om vad jag menade som ändrades.
Jag har alltid tyckt att principtänkande är fel.

Och du har fel,

"Ingenting" är en abstrakt idé som omöjligt kan existera eftersom "något" uppenbarligen gör det och därigenom eliminerar den möjligheten.

Evighet är ett konkret begrepp eftersom det existerar.

Jo vändning. Det lät som att du försökte få till en putslustig kommentar angående min åsikt om att ta saker för givet. Men det skiter vi i nu.

Nej jag har inte fel, för det du skriver var precis samma sak som jag skrev i inlägget dessförinnan.
Citera
2006-07-23, 14:56
Medlem
Citat:
Ni som tänker er ett sådant scenario är uppenbarligen inte kapabla till att förstå det idiotiska i det.

Kan det inte vara så att ingen av oss ännu är kapabel att förstå begreppen evighet, existens osv? Kanske gör vi fel som försöker tillämpa dem på en verklighet som vi inte förstår, eller hur som helst inte vet mycket om?
Citera
2006-07-23, 23:04
Medlem
Omnigrås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phlogistos
Kan det inte vara så att ingen av oss ännu är kapabel att förstå begreppen evighet, existens osv? Kanske gör vi fel som försöker tillämpa dem på en verklighet som vi inte förstår, eller hur som helst inte vet mycket om?

nja, människan kan aldrig känna riktigt vad evighet är, däremot tycker jag att det är enkelt att veta vad det är.
Citera
2006-07-23, 23:05
Medlem
Omnigrås avatar
Citat:
Jo vändning. Det lät som att du försökte få till en putslustig kommentar angående min åsikt om att ta saker för givet. Men det skiter vi i nu.

Nej jag har inte fel, för det du skriver var precis samma sak som jag skrev i inlägget dessförinnan.

Eh?

Nej, det jag menar skiljer sig totalt från vad ni människor tror.
Läs igen. (Och en gång till, för säkerhets skull.)
Citera
2006-07-23, 23:45
Medlem
Citat:
nja, människan kan aldrig känna riktigt vad evighet är, däremot tycker jag att det är enkelt att veta vad det är.

Även jag är bekant med evighetsbegreppet. Vad jag försöker säga är att det mänskliga förståndet inte med nödvändighet i dagens läge är kapabelt att till fullo förstå omvärlden. Evighet existerar, säger du - ett vågat påstående enligt mig. Precis som evolute antydde så finns det många skäl att se även de mest accepterade moderna vetenskapliga teorierna som möjligt falisifierbara - något annat vore otänkbart ut ett strikt logiskt perspektiv.
Citera
2006-07-24, 01:07
Medlem
Omnigrås avatar
Ska jag vara försiktig med mitt antagande att 1+1 alltid är 2 också?
Citera
2006-07-24, 02:12
Medlem
Citat:
Ska jag vara försiktig med mitt antagande att 1+1 alltid är 2 också?

Det behöver du inte vara, men det är viktigt att du kan visa vad du bygger dina antaganden på. Särskilt när du antar saker om hur tid och rum fungerar och hävdar att det är enkelt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in