• 1
  • 2
2023-01-29, 01:30
Medlem
olasvenssons avatar
Förr om tiden råstekte jag alltid skivad potatis. Det blev aldrig riktigt bra. Jag ville göra potatis som man får på restaurang. Knegar fik gör ofta god stekt potatis.

Så gör jag för att få till smarrig stekt potatis:
-Skala potatis och tärna eller skiva upp den.
-Koka potatisen i cirka 10 minuter.
-Lägg potatisen i durkslag och skölj med kallt vatten så att stärkelsen försvinner. Låt potatisen svalna.
-Stek potatisen på hög värme i smör eller olja, eller båda två.
-Strö på dina favoritkryddor.
(-Pressa en färsk vitlöksklyfta i stekpannan och rör runt.
-Rör i färskt persilja.)
-Häll på ströbröd över potatisen och rör runt.
Färdigt.

Hur lagar du bäst stekt potatis?
Hur gör man god stekt potatis ?
🥔
Citera
2023-01-29, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Förr om tiden råstekte jag alltid skivad potatis. Det blev aldrig riktigt bra. Jag ville göra potatis som man får på restaurang. Knegar fik gör ofta god stekt potatis.

-Lägg potatisen i durkslag och skölj med kallt vatten så att stärkelsen försvinner. Låt potatisen svalna.
-Rör i färskt persilja.)
Färdigt.

🥔
Momentet att skölja för att få bort stärkelsen på ytan anser jag är det viktigaste momentet samt vilken sorts potatis man väljer. Det bör vara en fast potatis, min favorit är Amadine. Jag förkokar inte utan skivar, sköljer, torkar av. Sedan steker jag i smör/olja på medelhög värme. Allt efter recept från mormor som var kalaskokerska.
Citera
2023-01-29, 02:16
Medlem
Mitt sätt:
Koka upp vatten med salt (rikligt), krossad vitlök och svartpepparkorn. Låt koka 10-15 min.
Skala och tärna under tiden potatisen.
Ta upp vitlök och pepparkorn ur vattnet, sen i med potatisen. Koka tills potatisen är färdig.
Häll av, skölj ej. (Durkslaget ska vara av finmaskigt rostfritt stål eller liknande, för bästa slutresultat)
När potatisen har ångat av och svalnat betydligt, så kasta runt, ruska och snurra potatisen i durkslaget. Fortsätt tills potatisen har fått en tydligt ruggad yta.
Om du inte redan har klarifierat smör, så gör en snabbklarifiering under tiden.
När potatisen har blivit rumsvarm så steker jag den i klarifierat smör på medelvärme, under ganska lång tid. Ju längre desto godare.
Smaka av och krydda.
Citera
2023-01-29, 02:33
Medlem
Herr-Skarprattares avatar
Jag kan tipsa om att hälla lite grillkrydda på potatisen. Det blir himelskt gott, och passar betydligt bättre än vad man kan tro!
Citera
2023-01-29, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

-Rör i färskt persilja.)
Färdigt.

🥔

Enda gången jag steker potatis är efter den är färdigkokt. Jag har aldrig gillat råstekt potatis.

Vid fritering ska man alltid låt potatisen lika i kallt vatten minst en timme för att ta bort stärkelsen, gärna i 2 olika omgångar.
Citera
2023-01-29, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Rat
Mitt sätt:
Koka upp vatten med salt (rikligt), krossad vitlök och svartpepparkorn. Låt koka 10-15 min.
Skala och tärna under tiden potatisen.
Ta upp vitlök och pepparkorn ur vattnet, sen i med potatisen. Koka tills potatisen är färdig.
Häll av, skölj ej. (Durkslaget ska vara av finmaskigt rostfritt stål eller liknande, för bästa slutresultat)
När potatisen har ångat av och svalnat betydligt, så kasta runt, ruska och snurra potatisen i durkslaget. Fortsätt tills potatisen har fått en tydligt ruggad yta.
Om du inte redan har klarifierat smör, så gör en snabbklarifiering under tiden.
När potatisen har blivit rumsvarm så steker jag den i klarifierat smör på medelvärme, under ganska lång tid. Ju längre desto godare.
Smaka av och krydda.

Så du kokar vatten, salt, vitlök och svartpeppar i 10-15 min.
Och sedan tar du bort vitlök och svartpeppar (??) ur vattnet och tillsätter potatisen.
Känns som ett något märkligt förfarande. Men jag lär aldrig få nån Michelinstjärna å andra sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Ja, du beskriver min mormor. Visste inte att det fanns en sån beskrivning. Tack för att du tog fram den.

Visste inte heller att det fanns en sådan beskrivning!
Var tvungen att söka på den fina benämningen.
Hoppas du har många härliga minnen av din mormor kalaskokerskan!
Citera
2023-01-29, 02:38
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Potatisen ska ligga i lake i minst en timme innan tillagning. Det gör stor skillnad. Sen sjuda på låg värme.
Citera
2023-01-29, 03:30
Medlem
nedboys avatar
* Skala och skär potatisen i lika stora klyftor.

* Låt ligga i kallt vatten någon timma. Skölj av och låt ligga någon timma till.

* Koka i ca 12-15 minuter på låg värme. Låt sen svalna med papper runtom som drar ut fukten.

* Låt sen ligga med nytt papper runtom i kylskåpet några timmar.

Nu har du två alternativ att testa för det du gillar bäst:

ALT: 1
- Häll lite Maizena i en påse och sen potatisen. Skaka ordentligt. Bara lite maizena.
- Stek i hög värme. Mycket olja under omrörning i ca 1-2 minuter. Låt svalna i 15 minuter.
- Stek på medelvärme under lång tid (tills de blir bra enligt dig). I SMÖR!

ALT: 2
- Stek på medelvärme under lång tid (tills de blir bra enligt dig). I SMÖR!

* Salta under stekningen.
* Precis innan de tas från stekpannan: Strö lite korning svartpeppar och malen vitpeppar över under omrörning.
Citera
2023-01-29, 04:27
Medlem
Skomakar-antons avatar
Den som gillar stekt restaurang-potatis bör prova på att köpa den färdigkokta potatisen i glasburk och steka. Det finns ingen godare stekt potatis enligt mig. Detta är århundradets tips. Trashigt och smarrigt. Stek den med lite grillkrydda eller aromat och lite ströbröd
Citera
2023-01-29, 08:31
Medlem
Äter själv sällan potatis även om det är bland det bästa jag vet men vill bestämt minnas att kockarna på den lunchrestaurang jag praoade på i högstadiet hade en nypa strösocker på den stekta potatisen. Det kan nog vara hemligheten.
Citera
2023-01-29, 08:48
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
- Häll lite Maizena i en påse och sen potatisen.
Stärkelse eller redning?
Citat:
Ursprungligen postat av Skomakar-anton
Den som gillar stekt restaurang-potatis bör prova på att köpa den färdigkokta potatisen i glasburk och steka.
Den färdigtärnade eller tärnar du hel?

Stekt potatis på lunchrestauranger är alltid bra mycket bättre och godare än min egen. Så jag vill gärna lära mig knepet. Tycker jag testat allt, hög temperatur, låg temperatur, socker på, råstekt som legat i blöt lång och kort tid med mera.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-01-29 kl. 08:53.
Citera
2023-01-29, 09:21
Medlem
Mindbreaths avatar
RÅSTEKT potatis skall stekas rå. Det hör man ju namnet. Om ni kokar den innan är den inte råstekt.

Lägg ner den i en het panna med rikligt med fett, efter någon minut sänk den till mellanlåg värme och sedan låter du den gotta sig där till den är genomstekt. Rör om då och då så den blir jämnt stekt och ha inte för mycket i pannan samtidigt. När den är färdig saltar du och pepprar. Saltar du innan drar du ur fukt ur potatisen.

Edit: sorry läste fel i TS. Trodde han ville ha råstekt potatis som man gör på restaurang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in