• 1
  • 2
2023-01-28, 17:52
Bannlyst
Någon som vet hur det fungerar med tull när man beställer från tex Chrono24?

Jag beställer en klocka från Usa som kostar 200kSEK då vill tullen ha 25% (Äckliga snyltare) 50k

Hur betalas dom 50K? Får man hem klockan och sen betalar man 50 tusen via faktura! Eller läggs det på priset direkt när man köper från sidan?

Kan min vän beställa hem en klocka till mig för 200k. Jag får klockan, Och sen får han en skuld på 50K?

Jag misstänker att man måste betala tullen först 50k. Och sen skickas klockan vidare hem till mig.
Citera
2023-01-28, 17:53
Medlem
i detta fallet är det värt att ta en gratis semester i USA för 50 000, köpa klockan och sedan åka hem
Citera
2023-01-28, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av difiderad
i detta fallet är det värt att ta en gratis semester i USA för 50 000, köpa klockan och sedan åka hem

Flashbacks snabbaste svar?

Jag har köpt Rolex här i Sverige. Hos en återförsäljare. Och då skrev dom in mitt namn och adress och papperna jag fick. Hur gör man då i usa? Och kommer det inte framgå på något sätt att man undvikit tullen? Om man säljer klockan om några år?
Citera
2023-01-28, 18:01
Medlem
Jag har inte köpte specifikt rolex men Breitling och då var det inga som helst problem. Klockan jag köpte är registrerad mot mitt namn men de bad aldrig om adress eller liknande så angående det vet jag inte.

Det säljs mängder med klockor på flygplatser utan skatt så det måste vara ganska vanligt att man handlar i annat än hemlandet.
Citera
2023-01-28, 18:04
Medlem
Usa tar namn på personen precis som här i sverige.

Säkrast är att åka över, ta på klockan på armen, posta box samt cert...... kan ske att tullen öppnar ditt paket och ser en box samt certifikat utan klocka och väcker lite misstankar och kikar vidare..... men det är minimal otur.

Om du säljer klockan senare i sverige så blir det inga problem då du som privatperson säljer klockan "begagnad".
Citera
2023-01-28, 18:05
Bannlyst
Citat:
Jag har inte köpte specifikt rolex men Breitling och då var det inga som helst problem. Klockan jag köpte är registrerad mot mitt namn men de bad aldrig om adress eller liknande så angående det vet jag inte.

Det säljs mängder med klockor på flygplatser utan skatt så det måste vara ganska vanligt att man handlar i annat än hemlandet.

Att få tag på en Submariner på en flygplats är nog väldigt liten chans tyvärr. Men även om man skulle få tag på en så är det väl ändå tull på klockan?
Citera
2023-01-28, 18:05
Medlem
Nej, du öppnar den och tar den på dig. Finns inget att tulla. Lådan lägger du tom i resväskan som du checkar in.

Om du däremot har den med dig oöppnad så kan du behöva tulla den om du har otur, händer titt som tätt med telefoner och surfplattor mm.
Senast redigerad av difiderad 2023-01-28 kl. 18:08.
Citera
2023-01-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva

Jag beställer en klocka från Usa som kostar 200kSEK då vill tullen ha 25% (Äckliga snyltare) 50k

Hur betalas dom 50K? Får man hem klockan och sen betalar man 50 tusen via faktura! Eller läggs det på priset direkt när man köper från sidan?

Kan min vän beställa hem en klocka till mig för 200k. Jag får klockan, Och sen får han en skuld på 50K?

Jag misstänker att man måste betala tullen först 50k. Och sen skickas klockan vidare hem till mig.
Men tänk på att det är coolare att skryta med att din klocka kostade 250k än 200k. Är det inte värt det?
Citera
2023-01-28, 19:46
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Nej, du öppnar den och tar den på dig. Finns inget att tulla. Lådan lägger du tom i resväskan som du checkar in.

Om du däremot har den med dig oöppnad så kan du behöva tulla den om du har otur, händer titt som tätt med telefoner och surfplattor mm.

Så klart det tillkommer tull oavsett vart på kroppen klockan befinner sig.

Källa: Tullprogrammet på Discovery+
Citera
2023-01-28, 21:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva

Det är inte tullen för en klocka från USA som är dyr, det är momsen.
Det tar dig några minuter att googla dig fram till det som du vill veta, jag googlar av princip inte åt vuxna människor, det klarar du själv.
Senast redigerad av trottwell 2023-01-28 kl. 21:20.
Citera
2023-01-28, 21:28
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Så klart det tillkommer tull oavsett vart på kroppen klockan befinner sig.

Källa: Tullprogrammet på Discovery+

Har någon påstått något annat?

/AI
Citera
2023-01-28, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är inte tullen för en klocka från USA som är dyr, det är momsen.
Det tar dig några minuter att googla dig fram till det som du vill veta, jag googlar av princip inte åt vuxna människor, det klarar du själv.

Om du är så otroligt intelligent att du kan googla dig fram till svar så är jag sjukt imponerad. Vad cool du är. Du är min nya idol.

Men det är inte svaret på min fråga. Min fråga är ska förtydliga så du ser NÄR MAN SKA BETALA DESSA 25% FRÅN TULLEN OM MAN FÅR KLOCKAN SKICKAD TILL SIG FRÅN TEX CHRONO24. HUR BETALAR MAN DÅ? FÅR MAN EN FAKTURA HEM EFTERÅT. ELLER MÅSTE MAN BETALA DESSA 25% INNAN MAN FÅR HEM KLOCKAN

Blev det lättare att förstå min fråga nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in