• 1
  • 2
2023-01-28, 15:55
Bannlyst
Någon som har eller haft ett Amex? Som kan tipsa vart man kan betala tex räkningar? Hittar bara betalo och dom har 2.5% så det känns ju inte lönt för att få lite bonus poäng.

Måste ju finnas nått ställe som inte tar avgift?
Citera
2023-01-28, 16:10
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Någon som har eller haft ett Amex? Som kan tipsa vart man kan betala tex räkningar? Hittar bara betalo och dom har 2.5% så det känns ju inte lönt för att få lite bonus poäng.

Måste ju finnas nått ställe som inte tar avgift?

Betalo eller billhop. De tar självklart en avgift, de skulle inte bygga en webbtjänst och anställa folk för att utföra tjänsten gratis.
Citera
2023-01-28, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Betalo eller billhop. De tar självklart en avgift, de skulle inte bygga en webbtjänst och anställa folk för att utföra tjänsten gratis.

Varför skulle man vilja betala räkningar med ett Amex och betala avgift när man kan betala räkningarna vanligt utan avgift?

Folk med Amex är ofta inga fattiga bönder som inte har råd utan måste låna pengar till hyra.

Är du på jakt efter en voucher eller varför vill du betala räkningarna via Billhop? För 3 räkningar á 75.000:- ger dig 33750 poäng till en kostnad av 5625:- i avgifter till Billhop.

Att det ens finns folk som gör det är ett under!!!! 5625:- för lite poäng?
Senast redigerad av VilleLeva 2023-01-28 kl. 16:19.
Citera
2023-01-28, 16:21
Medlem
Plus att kortet har en månadsavgift på 400:-
Citera
2023-01-28, 16:29
Det är nice att man får tillgång till loungen med fri (bra) mat och dryck, poängen i sig är inget märkvärdigt.
Reser man ett par gånger om året är det värt det 100%
Senast redigerad av ShonoZ 2023-01-28 kl. 16:32.
Citera
2023-01-28, 16:38
Medlem
Jag ser kollegor med Amex bara för att maxa poäng och det är liksom människor som bor på 50 kvadratmeter och har sjuksköterske-anställning. Och det upplever jag som väldigt tacky när de snackar om att de fick någon resa betald. Jag får lite ont inuti.

Men samtidigt så:

Det är säkert ekonomiskt klokt att göra för min egen del: jag har ca 850k ut från kontot per år.

Och speciellt om jag kan använda kortet eller kortets kredit för att göra större insättningar på exempelvis Nordnet och då samtidigt fått massa poäng för det.

Är detta möjligt att göra och göra på ett sådant sätt att man får en betydlig spread på det? Inte så att det är snack om några få 1000kr i månaden för då är det inte värt det.

Någon som vet, någon som kan och har gjort det?
Citera
2023-01-28, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Jag ser kollegor med Amex bara för att maxa poäng och det är liksom människor som bor på 50 kvadratmeter och har sjuksköterske-anställning. Och det upplever jag som väldigt tacky när de snackar om att de fick någon resa betald. Jag får lite ont inuti.

Men samtidigt så:

Det är säkert ekonomiskt klokt att göra för min egen del: jag har ca 850k ut från kontot per år.

Och speciellt om jag kan använda kortet eller kortets kredit för att göra större insättningar på exempelvis Nordnet och då samtidigt fått massa poäng för det.

Är detta möjligt att göra och göra på ett sådant sätt att man får en betydlig spread på det? Inte så att det är snack om några få 1000kr i månaden för då är det inte värt det.

Samma här, Mina utgifter 2022 låg på över 1 miljon. Så känns dumt att inte använda sig av eurobonus.

Ringde på en Rolex för 170 tusen. Men då ville dom ha 2000 kronor extra för att ta betalt med amex
Citera
2023-01-28, 17:35
Medlem
Citat:

Men samtidigt så:

Tacky med AMEX? Va?

Skulle kanske vara idiotiskt om de flexade med AMEX black med sjuksköterskelön.

Men det är inget TACKY med att samla poäng och utnyttja kortförmåner.
Citera
2023-01-28, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Samma här, Mina utgifter 2022 låg på över 1 miljon. Så känns dumt att inte använda sig av eurobonus.

Ringde på en Rolex för 170 tusen. Men då ville dom ha 2000 kronor extra för att ta betalt med amex
Okej, så det är så de där poängen tjänas in.

Jag skulle liksom se om det hade varit möjligt att funnla insättningar till börsen genom AMEX eller annat poängintjänande system, men det blir lite idiotiskt om man egentligen betalar för poängen.

Och poängen ger dig sedan tidigare rabatterade flygstolar.

Så det blir inte mer än en kanske 50% rabatt på slutet = alltför mycket styr och så tycker jag att det är lite skämmigt.
Citera
2023-01-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Tacky med AMEX? Va?

Skulle kanske vara idiotiskt om de flexade med AMEX black med sjuksköterskelön.

Men det är inget TACKY med att samla poäng och utnyttja kortförmåner.
Det kanske är jag som är dum i huvudet, men jag ser sjuksköterskor med 600k om året hålla på med detta och liksom skryta sinsemellan om sina rabatter och jag blir helt kvalm av det.

Det är därför jag ser lite här om det är möjligt för mig att göra lite pengar på det, kanske jag kan svälja stoltheten och använda tacky medelklass poängsystem också 🤣

Jag är inte supertätt, men kan spara ca 25-30k i månaden.

Den insättningen: är det möjligt att få den bonusgild genom att använda Amexkredit + någon betaltjänst?

De människor jag känner med absolut mest tillgångar är ohögtidliga och håller liksom inte på med "prioritetsboarding genom poängsystem", det är för en annan kategori människor.

Men jag har inte helt rätt heller. Det kanske är jag som inte fattar.

Så därför: berätta vad jag kan göra med ca 800-850k om året, före skatt, genom ett poängsystem. Exempel 25-30k sparande i månaden till nordnet samt utgifter, hyra och mat på 15-22,5k.

Gör mig till en av er!
Citera
2023-01-28, 18:35
Medlem
Citat:
Det kanske är jag som är dum i huvudet, men jag ser sjuksköterskor med 600k om året hålla på med detta och liksom skryta sinsemellan om sina rabatter och jag blir helt kvalm av det.

Det är därför jag ser lite här om det är möjligt för mig att göra lite pengar på det, kanske jag kan svälja stoltheten och använda tacky medelklass poängsystem också 🤣

Jag är inte supertätt, men kan spara ca 25-30k i månaden.

Den insättningen: är det möjligt att få den bonusgild genom att använda Amexkredit + någon betaltjänst?

De människor jag känner med absolut mest tillgångar är ohögtidliga och håller liksom inte på med "prioritetsboarding genom poängsystem", det är för en annan kategori människor.

Men jag har inte helt rätt heller. Det kanske är jag som inte fattar.

Så därför: berätta vad jag kan göra med ca 800-850k om året, före skatt, genom ett poängsystem. Exempel 25-30k sparande i månaden till nordnet samt utgifter, hyra och mat på 15-22,5k.

Gör mig till en av er!

Det är upp till dig vilket kord du vill ha.

Förmånerna är kopplade till kortet och inte till spenden.

Fast track ingår automatiskt på arlanda för vissa kort och likaså med flyglounger.

Använd det kort som passar din livsstil bäst.

Poängen är inte så mycket att ha längre, valutan på den har försämrats kraftigt senaste åren.

Finns också olika AMEX-kort med OLIKA förmåner.
Citera
2023-01-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är upp till dig vilket kord du vill ha.

Förmånerna är kopplade till kortet och inte till spenden.

Fast track ingår automatiskt på arlanda för vissa kort och likaså med flyglounger.

Använd det kort som passar din livsstil bäst.

Poängen är inte så mycket att ha längre, valutan på den har försämrats kraftigt senaste åren.

Finns också olika AMEX-kort med OLIKA förmåner.
Finns det kort där jag kan få poäng för att exempelvis använda krediten till att fylla upp nordnet? Genom någon extra betaltjänst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in