2025-09-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Ja, alltså det är inte mer problematiskt pga HTFF iom att det är något som alltid funnits. HTFF är bara en i mängden.

Så länge ingen lyckas sätta fingret på det exakta problemet och än mindre, en bättre lösning, så är det bara fortsätta leva med det. Verkar funka bra i länder som Holland, Spanien, Tyskland mfl.
För Svensk fotboll är jag dock övertygad om att samarbetsklubbar är något netto positivt. HTFF i synnerhet.

Det exakta problemet?

se under punkt 3.2: https://aktiva.svenskfotboll.se/49b4...kapet-2025.pdf

citat:
"Sammanfattningsvis är utredningsgruppens slutsats att förekomsten av klonföreningar inte är förenligt med SvFF:s, UEFA:s eller FIFA:s regelverk och ger upphov till demokratiska och sportsliga problem som inte är önskvärda inom svensk fotboll. Klonföreningarna bör således i största möjliga utsträckning förbjudas och avvecklas. För tydlighets skull är förekomsten av klonföreningar utbrett inom hela det svenska fotbollsystemet och det beräknas finnas uppåt 100 klonföreningar i Sverige, där majoriteten är på breddnivå. Klonföreningsproblematiken är med andra ord långt ifrån en ren elitfråga.

Vidare har SvFF i kontakt med FIFA och UEFA fått besked rörande de fotbollsutvecklande
föreningssamarbetena där det nu är tydligt att utformningen av detta lånesystem står i strid med tvingande internationella bestämmelser som svensk fotboll behöver rätta sig efter. Mot bakgrund av detta är slutsatsen att även de fotbollsutvecklande föreningssamarbetena kommer att behöva avvecklas"

men de fortsätter ju med att det finns positiva saker också, och den kommande avvecklingen kan ju faktiskt landa i att B-lag tillåts i seriesystemet. Vi får se vad de kommer fram till.
Citera
2025-09-04, 17:59
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
ger upphov till demokratiska och sportsliga problem som inte är önskvärda inom svensk fotboll.

Vad är det för demokratiska problem? Kan du förtydliga?

De sportsliga kan jag misstänka nu när MFF får möta Olympic eller om Aik får möta Enköping, men det har aldrig varit ett problem tidigare genom årtionden, så det måste finnas annat att lägga ner tid på?
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-09-04 kl. 18:05.
Citera
2025-09-04, 18:10
Medlem
Citat:
Det råder full medlemsdemokrati i dessa klubbar precis som i andra klubbar? Kan du förtydliga vad problemet kring demokratin är?

De sportsliga problemen har alltid funnits där långt innan HTFF. HTFF ställer som sagt inte upp i cupen så dom är mindre skyldiga än Sylvia, Enköping, Olympic mfl. Saknar dock lösningen. Skall Sylvia, Enköping och Olympic stängas av från Svensk fotboll? Eller kanske Norrköping, Aik och MFF? Alla?

Jag länkade bara till SvFF och den slutsats deras utredning kommit fram till. Förstår inte heller vad de menar med demokratiskt problem men kan gissa att det t ex kan handla om antal röster i distrikten och på förbundsnivå.

Och nej, de riktiga klubbarna skall såklart inte bort. Huvudsaken är att samarbetsavtalen försvinner och att hittepå-klubbarna som t ex HTFF läggs ner eller ombildas i riktiga klubbar. Tycker jag.. och det hade ni säkert också tyckt om det inte hade gällt Hammarby.

Angående det sportsliga så obs att t ex Umeå och Umeå akademi kan hamna i samma serie nästa säsong. Och/eller Tvååker och Galtabäck. Etc. Så gäller ju mer än cupspel.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-09-04 kl. 18:12.
Citera
2025-09-04, 18:17
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Jag länkade bara till SvFF och den slutsats deras utredning kommit fram till. Förstår inte heller vad de menar med demokratiskt problem men kan gissa att det t ex kan handla om antal röster i distrikten och på förbundsnivå.

Och nej, de riktiga klubbarna skall såklart inte bort. Huvudsaken är att samarbetsavtalen försvinner och att hittepå-klubbarna som t ex HTFF läggs ner eller ombildas i riktiga klubbar. Tycker jag.. och det hade ni säkert också tyckt om det inte hade gällt Hammarby.

Ok, du hade inte heller något riktigt svar.
Min känsla är snarare om att det hela grundar sig i att det finns folk som är avundsjuka på att vissa klubbar har bra samarbetsmöjligheter som andra inte kan skaffa sig.

Men hey, fotbollen är inte rättvis. Alla lag och städer har olika förutsättningar.
Jag är ruskigt avundsjuk på alla lag i städer med enorma mycket bättre träningsfaciliteter än vad som finns i den Sveriges mest idrottsfientliga stad. Eller lag som blir ekonomiskt dopade av sin kommun. Eller lag som har arenor som har möjlighet att spela på arenor som inte är för små osv osv.
Kanske skall man vikta alla olika lags förutsättningar och inleda allsvenskan med handikapp baserat på detta? Eller ännu bättre, bara acceptera att det är så här det är...?
Citera
2025-09-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ok, du hade inte heller något riktigt svar.
Min känsla är snarare om att det hela grundar sig i att det finns folk som är avundsjuka på att vissa klubbar har bra samarbetsmöjligheter som andra inte kan skaffa sig.

Men hey, fotbollen är inte rättvis. Alla lag och städer har olika förutsättningar.
Jag är ruskigt avundsjuk på alla lag i städer med enorma mycket bättre träningsfaciliteter än vad som finns i den Sveriges mest idrottsfientliga stad. Eller lag som blir ekonomiskt dopade av sin kommun. Eller lag som har arenor som har möjlighet att spela på arenor som inte är för små osv osv.
Kanske skall man vikta alla olika lags förutsättningar och inleda allsvenskan med handikapp baserat på detta? Eller ännu bättre, bara acceptera att det är så här det är...?

Fast jag hade ju ett svar. Dock inte så fylligt, och hänvisar till utredningen (som finns länkad i länken, tror jag).

Men kan fylla på med ett sportsligt exempel från förra säsongen (tror jag skrivit det tidigare i tråden), där Div 2 Västra Götaland var nära att avgöras pga hur en "tredje part" ställde upp mot de respektive topplagen. Västra Frölunda hade samarbetsavtal med IFK Göteborg och ena veckan dök Carlstrand plus ett par andra "IFK-bänkspelare" upp och fixade oavgjort mot ett topplag medan nästa vecka saknades allihop när man mötte ett annat och torskade 0-5. Sånt där är liksom inget bra när det sker i slutspurten, även om jag förstår att vissa spelare kan utvecklas bättre av att få viss speltid i lägre serier.

Personligen drivs jag inte av avundsjuka utan i så fall mer av "konservativa skäl". Jag tycker helt enkelt det är representationslag som skall tävla emot varandra i fotboll. Byar, orter, stadsdelar. städer, länder - man mäter sina krafter mot varandra i fotboll. Eller annan sport.

Tar man det ett steg högre, så skulle t ex EM/VM-slutspel och EM/VM-kvalen få bättre kvalitet och många lovande halvbra spelare skulle utvecklas mer om man tog med Tyskland B, England B, Spanien B och några till. Men det gör man inte, och det är av just den "konservativa grundtanken" som jag står bakom. Jag vill inte ha med "Spanien B" i VM-kvalet under namnet "Hispania Education" eller nåt sånt. Det skulle kännas lika fel som med "Talangföreningar" och "Akademier" i svensk seriefotboll. Även om Hispania Education skulle spöa hälften av A-landslagen i Europa, och kanske föda fram flera framtida stjärnor till Spanien A, så vore det som sagt fel. Väldigt fel.

Sedan finns det ju andra med ändå liknande sorters problem inom landslagsfotbollen som t ex att många spelare kan välja sina föräldrars födelseländer när de inte platsar i sitt eget land, och t ex en mängd afrikanska landslag idag delvis är en form "Frankrike B". Men det är sällan/aldrig de får byta land igen, som tur är.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-09-04 kl. 19:27.
Citera
2025-09-04, 19:29
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Som sagt, det måste förbjudas helt på en central nivå, och om SvFF fortsätter blunda för det när vi snart har ett farmarlag i den näst högsta serien är det verkligen dags att ta till napalm.

Fast farmarlag i näst högsta serien har vi ju haft flera gånger innan.
Citera
2025-09-04, 21:23
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Inte på samma nivå som HTFF.
Citera
2025-09-04, 21:45
Medlem
Teus avatar
Citat:
Fast jag hade ju ett svar. Dock inte så fylligt, och hänvisar till utredningen (som finns länkad i länken, tror jag).

Men kan fylla på med ett sportsligt exempel från förra säsongen (tror jag skrivit det tidigare i tråden), där Div 2 Västra Götaland var nära att avgöras pga hur en "tredje part" ställde upp mot de respektive topplagen. Västra Frölunda hade samarbetsavtal med IFK Göteborg och ena veckan dök Carlstrand plus ett par andra "IFK-bänkspelare" upp och fixade oavgjort mot ett topplag medan nästa vecka saknades allihop när man mötte ett annat och torskade 0-5. Sånt där är liksom inget bra när det sker i slutspurten, även om jag förstår att vissa spelare kan utvecklas bättre av att få viss speltid i lägre serier.

Personligen drivs jag inte av avundsjuka utan i så fall mer av "konservativa skäl". Jag tycker helt enkelt det är representationslag som skall tävla emot varandra i fotboll. Byar, orter, stadsdelar. städer, länder - man mäter sina krafter mot varandra i fotboll. Eller annan sport.

Tar man det ett steg högre, så skulle t ex EM/VM-slutspel och EM/VM-kvalen få bättre kvalitet och många lovande halvbra spelare skulle utvecklas mer om man tog med Tyskland B, England B, Spanien B och några till. Men det gör man inte, och det är av just den "konservativa grundtanken" som jag står bakom. Jag vill inte ha med "Spanien B" i VM-kvalet under namnet "Hispania Education" eller nåt sånt. Det skulle kännas lika fel som med "Talangföreningar" och "Akademier" i svensk seriefotboll. Även om Hispania Education skulle spöa hälften av A-landslagen i Europa, och kanske föda fram flera framtida stjärnor till Spanien A, så vore det som sagt fel. Väldigt fel.

Sedan finns det ju andra med ändå liknande sorters problem inom landslagsfotbollen som t ex att många spelare kan välja sina föräldrars födelseländer när de inte platsar i sitt eget land, och t ex en mängd afrikanska landslag idag delvis är en form "Frankrike B". Men det är sällan/aldrig de får byta land igen, som tur är.
Det där är pärlor åt svin.

Du är såklart välkommen att ta reda på detta den hårda vägen om du vill, men jag råder dig att inte lägga allt för mycket energi på att försöka formulera ett vettigt svar till Quantum. Han förstår inte. Bättre att kalla honom dum i huvudet och rulla vidare.

I övrigt är vi helt eniga. Jag förstår som sagt inte varför vi inte skulle omvandla BP till AIK B om HTFF nu ska tillåtas i Superettan. Det räcker liksom att mobilisera Dick Turpin på en matchdag för att ta över kontrollen på den klubben. Är det ett race mot botten dom vill ha kan vi lika gärna gasa och få det överstökat.
Citera
2025-09-04, 22:23
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Vilka lag var det och när?
Citera
2025-09-04, 22:45
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Vilka lag var det och när?

Aik har haft både cafe opera och väsby som farmarklubb i superettan, hammarby hade frej, djurgården hade åtvidaberg som man dessutom mötte i finalen av svenska cupen
Citera
2025-09-05, 10:20
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Aik har haft både cafe opera och väsby som farmarklubb i superettan, hammarby hade frej, djurgården hade åtvidaberg som man dessutom mötte i finalen av svenska cupen
Man ville ju rentav flytta Åtvidaberg till Linköping så att de enklare skulle nå allsvenskan.
Citera
2025-09-05, 10:30
Medlem
QuantumQuills avatar
Spelar det någon roll för samarbetet om klubben ifråga ligger i division 2, division 1 eller superettan?
Skall det ena motarbetas, men inte det andra? Isf varför?

Det verkar nämligen som att det blir ett större problem om HTFF är ett bottenlag i superettan än ett topplag i divsion 1, men det är mycket jag inte förstår kring den påstådda problematiken.

Svar som "fÖrStår dU InTe sjÄlv sKilLnaden?" -kommer jag tolka som att svar på frågan inte riktigt finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in