2025-11-20, 16:14
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruken
Det jag svarade på handlade väl om möjligheten att ”toppa” med Lahdo, och det har ju 100% med listan att göra.
Det är väl förresten just spelarna på listan som mest liknar det klassiska b-lagsupplägget, i det att de kan vandra mellan a- och ”b-lag”.
Var inte mening att du skulle ta åt dig, men de som gnäller på denna lista har missat målet och vet förmodligen inte ens vad dom är upprörda på. Jag brukar anta att det snarare handlar om avundsjuka, som man sedan försöker rättfärdiga genom att klistra på felaktiga etiketter på.

Listan finns som en tillåten regel och då kan Lahdo gå mellan lagen, precis som att Aik kunde plocka in Filling och Järeteg från Enköping.
Gillar man inte möjligheten att ha talanger på "listan", så är det ett problem man tar med SvFF, inte med Hammarby eller HTFF.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-11-20 kl. 16:20.
Citera
2025-11-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Var inte mening att du skulle ta åt dig, men de som gnäller på denna lista har missat målet och vet förmodligen inte ens vad dom är upprörda på. Jag brukar anta att det snarare handlar om avundsjuka, som man sedan försöker rättfärdiga genom att klistra på felaktiga etiketter på.

Listan finns som en tillåten regel och då kan Lahdo gå mellan lagen, precis som att Aik kunde plocka in Filling och Geiger från Enköping i sommras.
Gillar man inte möjligheten att ha talanger på "listan", så är det ett problem man tar med SvFF, inte med Hammarby eller HTFF.
Yes, jag hör dig. Och som jag skrev så är det klart att det bara är att köra på så länge det är tillåtet.
Personen jag svarade skrev ju ungefär att det inte borde vara tillåtet, vilket det heller inte är enligt FIFAs utlåningsregler som kräver att man håller sig till transferfönstren. Därför kommer reglerna ändras, så småningom.
Men men, det är som sagt verkligen bara en del av diskussionen.
Citera
2025-11-20, 22:11
Medlem
QuantumQuills avatar
Noterar att Örebro hade två inlånade spelare i kvällens match mot HTFF.
Diskutera i smågrupper…

Ps. Lahdo spelade inte.
Citera
2025-11-21, 06:55
Medlem
Citat:
Noterar att Örebro hade två inlånade spelare i kvällens match mot HTFF.
Diskutera i smågrupper…

Ps. Lahdo spelade inte.

Jag liksom ser din nöjda min och hör ditt muntra ”hö hö hö” när du skrev det där..

Ok. Får acceptera det. Jag vinner nästa gång. 😀
Citera
2025-11-21, 09:43
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag liksom ser din nöjda min och hör ditt muntra ”hö hö hö” när du skrev det där..

Ok. Får acceptera det. Jag vinner nästa gång. 😀
Vissa påstår att det lilla subtila rycket jag fick i ögonbrynet, i min annars trötta uppsyn, var av positiv karaktär, om nu ett ryck i ögonbrynet kan betyda något.

Topp Burkgurka
Citera
2025-11-21, 13:51
Medlem
QuantumQuills avatar
Enskede IK anmäler BK Häcken - vill ha plats i elitettan: "Bryter mot tävlingsreglerna"

https://www.fotbollskanalen.se/elitettan/enskede-ik-anmaler-bk-hacken-vill-ha-plats-i-elitettan-bryter-mot-tavlingsre/
Citera
2025-11-21, 14:07
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Enskede IK anmäler BK Häcken - vill ha plats i elitettan: "Bryter mot tävlingsreglerna"

https://www.fotbollskanalen.se/elitettan/enskede-ik-anmaler-bk-hacken-vill-ha-plats-i-elitettan-bryter-mot-tavlingsre/
Okej, men vad tycker du? Är du för eller emot att Häcken ska kunna ha två damlag i seriesystemet?
Citera
2025-11-21, 14:50
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Okej, men vad tycker du? Är du för eller emot att Häcken ska kunna ha två damlag i seriesystemet?
Jag har svårt att se det som ett annat problem än att lagen i elitettan är så sopiga att Häcken klarar av att ha ett b-lag där.

Fotboll handlar om konkurrens. Det hjälper föga för de som gör det sämre att gnälla på de som gör det bättre.
Citera
2025-11-21, 15:09
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:

Problemet med detta är väl också att det blir en bakvänd fråga för svensk fotboll, här är det det framgångsrika laget som är sidoföreningen. Vet inte hur taggade SvFF är på att avveckla/flytta ner det överlägset högst rankade damlaget i Sverige. Hade såklart varit rimligare om det bara fanns ett men iom att division 1 också är del av problemet så bör det påverka även t.ex Rosengård 1917 och att Enskede inte ens belyser det tycker jag gör det lite väl genomskinligt. Svårt att ta det på allvar när det blir så uppenbart att de bara skickar in för egen vinning.
Citera
2025-11-21, 15:47
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Jag har svårt att se det som ett annat problem än att lagen i elitettan är så sopiga att Häcken klarar av att ha ett b-lag där.

Fotboll handlar om konkurrens. Det hjälper föga för de som gör det sämre att gnälla på de som gör det bättre.
Nu är det ju så att många lag i Sverige är så ekonomiskt överlägsna andra att de skulle kunna ha inte bara ett, utan kanske fem-tio lag som skulle kunna vara bättre än många föreningars huvudlag. Du har en väldigt cynisk syn på det där, och med såna som dig vi rodret så kommer vi att krossa förening efter förening i Sverige.

Ett lag per förening i det huvudsakliga seriesystemet måste vara modellen. Sen kan ungdomar och B-lag tränas i andra serier och system ämnade för det.
Citera
2025-11-21, 17:18
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Nu är det ju så att många lag i Sverige är så ekonomiskt överlägsna andra att de skulle kunna ha inte bara ett, utan kanske fem-tio lag som skulle kunna vara bättre än många föreningars huvudlag. Du har en väldigt cynisk syn på det där, och med såna som dig vi rodret så kommer vi att krossa förening efter förening i Sverige.

Ett lag per förening i det huvudsakliga seriesystemet måste vara modellen. Sen kan ungdomar och B-lag tränas i andra serier och system ämnade för det.
Jag tror snarare bara 2-3 lag totalt i div 1 och superettan på sin höjd, då det inte finns underlag av talanger i landet för mer än så. Ingen lär vilja driva ett b-lag i division 1/superettan bestående av 25 åringar som vägrar blomma ut.

Däremot har du rätt i att det börjar flöda in pengar i ett antal lag och att stora ekonomiska klyftor skapas i kölvattnet av det, och allt vad det i sin tur sedan innebär.
Men är det något vi får acceptera, eller vill du enligt någon sorts kommunistisk jantelag försöka motarbeta att vissa klubbar drar iväg ekonomiskt?

Citat:
Så har vi det redan idag, eller hur?
Citera
2025-11-21, 17:54
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Jag tror snarare bara 2-3 lag totalt i div 1 och superettan på sin höjd, då det inte finns underlag av talanger i landet för mer än så. Ingen lär vilja driva ett b-lag i division 1/superettan bestående av 25 åringar som vägrar blomma ut.

Däremot har du rätt i att det börjar flöda in pengar i ett antal lag och att stora ekonomiska klyftor skapas i kölvattnet av det, och allt vad det i sin tur sedan innebär.
Men är det något vi får acceptera, eller vill du enligt någon sorts kommunistisk jantelag försöka motarbeta att vissa klubbar drar iväg ekonomiskt?
Det jag vill motverka är att klubbarna som dra iväg ekonomiskt kan delta med flera lag i seriesystemet. Inte att de drar iväg ekonomiskt. Ett representationslag per förening, en väldigt enkel och ickekommunistisk önskan. Det är snarare ni som är kommunister som vill se lag som inte vill tävla i våra tävlingsserier. Det tar bort konkurrens och sportslig rättvisa.
Citat:
Så har vi det redan idag, eller hur?
På många sätt är Hammarby Talang Hammarby IF:s ungdomslag. I såna fall deltar Hammarby med två lag i seriesystemet, precis som bl.a AIK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in